Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Problem med brytare till vindrutetorkaren

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Gotlandsbonden (trådstartaren)

#1 » 21:24:28, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har lite problem med hur jag ska koppla brytaren till vindrutetorkaren. Kablarna var avklippta av någon anledning så jag har försökt att restaurera det hela. Jag har kopplingsschema men det stämmer inte riktigt med sifforna på brytaren och det har nu gått några säkringar så jag tänker att någon här kanske kan hjälpa till :grin: Det är en Single Speed Lucas motor med parkering.

Brytaren har två lägen. I läget AV är det koppling mellan 1 och 2. I läget PÅ är det koppling mellan 5 och 6. (Vet inte hur det ska vara så kan ju vara brytaren som är trasig också men jag har rengjort den väl.)


Bild
Bild
Bild

På det här schemat har alltså nr 8 Wiper switch nummer 3, 5, 1 och 7. Det ser också ut som att + signalen som kommer in via kabel SB går direkt vidare till motorn. Jag har också mätt på motorn så har 53 och 53a kontakt hela tiden, så när det är ström till motorn (53a) så skickas den tillbaka på (53). Ska det vara så? Eller är det något fel där?

Jag förstår heller inte riktigt hur de menar på nr 7 på switchen, där kommer både ström in när "flood lamp switch" slås på men sen går den också till jord?!

Jag har kolla att motorn är jordad och det är den.

Hoppas någon kan hjälpa mig att få rätsida på det här! :razz: :grin:
Deutz Fahr 6507D
David Brown 996
Gotlandsbonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:03, 18-02-2021
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Fahr D6507 och David Brown 996



torbjorn_forsman

#2 » 22:00:32, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torkarmotorn har ju en självparkeringsomkopplare inbyggd. Så länge den inte står i parkeringsläge, så är det kontakt mellan 53 och 53a. När den står i parkeringsläge så är det kontakt mellan 53 och 31b.

Torkarströmbrytaren ska kopplas så att torkarmotorn får spänning på 53 då strömbrytaren är tillslagen. Då strömbrytaren är frånslagen, ska 31b kopplas till jord (detta för att kortsluta torkarmotorns rotor då den når parkeringsläge, så den tvärstannar och inte snurrar efter).

Med schemats siffror på strömbrytaren, så ska alltså 1 och 3 ha kontakt då den är tillslagen, medan 5 och 7 ska ha kontakt då den är frånslagen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gotlandsbonden (trådstartaren)

#3 » 22:09:57, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Torkarmotorn har ju en självparkeringsomkopplare inbyggd. Så länge den inte står i parkeringsläge, så är det kontakt mellan 53 och 53a. När den står i parkeringsläge så är det kontakt mellan 53 och 31b.

Torkarströmbrytaren ska kopplas så att torkarmotorn får spänning på 53 då strömbrytaren är tillslagen. Då strömbrytaren är frånslagen, ska 31b kopplas till jord (detta för att kortsluta torkarmotorns rotor då den når parkeringsläge, så den tvärstannar och inte snurrar efter).

Med schemats siffror på strömbrytaren, så ska alltså 1 och 3 ha kontakt då den är tillslagen, medan 5 och 7 ska ha kontakt då den är frånslagen.


Okej så 3 och 5 ska vara kopplade enligt schemat. 7:an till jord. Ska spänningen komma in till 1:an då? Ska den gå vidare till 53a också eller bara till 1:an? ifall den går vidare till 53a har den ju spänning även när den är frånslagen
Deutz Fahr 6507D
David Brown 996
Gotlandsbonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:03, 18-02-2021
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Fahr D6507 och David Brown 996

torbjorn_forsman

#4 » 22:12:35, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torkarmotorns 53a ska ha ständig spänning, annars skulle den inte kunna gå vidare till parkeringsläge sedan man har stängt av.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gotlandsbonden (trådstartaren)

#5 » 22:17:02, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Torkarmotorns 53a ska ha ständig spänning, annars skulle den inte kunna gå vidare till parkeringsläge sedan man har stängt av.


Okej då tror jag att jag är med! Får testa imorgon och se om den kommer igång :)

Tack!
Deutz Fahr 6507D
David Brown 996
Gotlandsbonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:03, 18-02-2021
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Fahr D6507 och David Brown 996

Gotlandsbonden (trådstartaren)

#6 » 00:14:17, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar! woho! Tror jag hade kopplat rätt innan också men jag hade kopplat in på en för klen säkring. Det fanns två kablar där upp i hytten och med den kabeln med lite större säkring så funkade det!
Deutz Fahr 6507D
David Brown 996

4 personer gillar det här inlägget.
Gotlandsbonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:03, 18-02-2021
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Fahr D6507 och David Brown 996


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se