Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generatorkoppling

14 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

valberga (trådstartaren)

#1 » 19:13:45, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en case/ih 595 från 92.
I dag skulle jag kolla hur mycket generatorn laddade, då jag misstänkte att belastningen efter montage av bättre arbetsbelysning inte räckte till.
För att gå till min förfrågan : Det sitter en "stickkontagt" i generatorn där tre stift är anslutna. Ett går till kontrollampan och TVÅ går ut i en kabelstam. Som jag har förstått så går en kabel (båda är röda) till startnyckeln = förbrukare och en går till startmotor/batteri.
Jag har kollat med en strömtång och detta stämmer. Sätter jag tången över båda så läggs strömmen samman vilket blir 35A, vid max strömbelastning och det blir ju då vad generatorn kan ge.

Jag har en elritning som är i stort sätt identiskt med elen i traktorn.
Som man kan utläsa av den så kan man säga att praktiskt/elektriskt sett så är båda utgångarna parallella och det stämmer vad jag har kommit fram till.
Vad jag tycker är märkligt det är varför generatorn har två utgångar och varför det är dragit dubbla parallella kablar då båda i praktiken går till samma ställe.
Visserligen är traktorn byggd i England så man kan ju inte vänta sig något annat :ohnej:
Jag kommer troligtvis att byta generatorn till en som ger mer.

Finns det någon klok läsare som kan förklara för mig

Har skickat med en bild på elritningen och markerat vad jag menar.
Bild
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



dc_lindberg

#2 » 19:23:52, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#3 » 19:28:15, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är för att det är Lucas i England som har konstruerat elsystemet. De var vana vid glappkontakter så för att minska problemet med mörkret så drog de dubbla kablar.
Sedan så behövdes det inte lika grov kabel då de hade 2 stycken. Tar du en tysk Borsch generator så har de en skruv som håller fast kabeln så det inte finns någon större risk att den ska lossa.
Det är mina teorier i kväll om den saken.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#4 » 19:35:29, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till dubbla flatstift är att man vill minska risken för varmgång. 30-40 A är i mesta laget för ett 9,5 mm flatstift. Och två långa separata kablar bidrar till att fördela strömmen någotsånär jämnt mellan flatstiften.
Den där flatstiftskontakten för generatorer är ingen brittisk uppfinning, jag tror det var tyska Bosch som började använda den. Den dök upp i början av 1970-talet på Bosch-generatorer i många europeiska personbilar (t ex Fiat, Opel, tyska Ford, VAG). Ett flatstift för B+ på generatorer mindre än 35 A , två flatstift på 35-55 A generatorer. Större generatorer än 55 A fick aldrig flatstift för B+ utan har alltid haft polskruv med mutter.

Tänk på att en vanlig växelströmsgenerator för fordon kan leverera gradvis högre ström ju högre varvtalet är. Märkströmmen är angiven vid 2/3 av generatorns maxvarvtal, vid högre varvtal än detta går det alltså att få ut högre ström än generatorn är stämplad med.

Ska man byta till en kraftigare generator bör man också överväga att öka kabelarean för att minska problem med spänningsfall och varmgång. En tumregel är att man i praktisk drift (och förutsatt 12 V-system) kan tillåta 0,3 V spänningfall mellan generatorns B+ och batteriets pluspol, då generatorn levererar märkström. Om man räknar teoretiskt på spänningsfallet så bör man inte komma fram till mer än hälften av detta (alltså 0,15 V), så har man lika mycket i reserv för övergångsmotstånd i anslutningar mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#5 » 19:36:17, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet



Nej, den där generatorn har ju en rejäl polskruv för B+. Flatstiften används bara för D+ och diverse styrsignaler till laddningsregulatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga (trådstartaren)

#6 » 21:16:36, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag accepterar förklaringen, men tycker att det verkar märkligt.
Varför inte då ha större kvadrat på kabeln, så slipper man ju att dra fram och tillbaka.

Sedan tycker jag att man tänker inte elmässigt när man bygger el på maskiner. Jag drog om elen totalt på en gammal traktorgrävare (sent 60 tal) och då istället för att låta all förbrukningsel gå i genom tändningslåset, ta och låta ett "huvudrelä" vara monterat och då bara låta tändningslåset vara en manövernyckel. På så sätt så slipper man alla brända tändningslås.

Vet nu inte hur nya maskiner är byggda, men det skulle inte förvåna mig om det är på det gamla sättet.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#7 » 22:33:14, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan aspekt på det är ju att kabelstammen blir smidigare och tål vibrationer bättre om den har t ex två 2,5 mm2 kablar än om den har en 6 mm2. Förmodligen tyckte man, åtminstone bland personbilstillverkarna, att det var en stor fördel att få en flatstiftskontakt istället för polskruv på generatorn, så gick det fortare att koppla in vid slutmonteringen och avsyningen fick en mutter mindre att kolla åtdragningen av. Man kanske ska tillägga att det inte var alla personbilstillverkare som beställde sina generatorer från Bosch med flatstiftsanslutning för B+. T ex Saab, Volvo och MB behöll polskruv, även på generatorer upp till 55 A som skulle ha kunnat levereras med flatstift.

På personbilar började man gradvis införa ett huvudrelä eller "avlastningsrelä" för tändningslåset under 80-talet.
Få se nu ... som exempel på 80-talsbilar som INTE har något avlastningsrelä kan nämnas VW Golf I och Passat I , Citroën GSA, BX och CX, Volvo 240 och 740, Saab 99, Skoda, Opel Kadett D och E, MB 123-serie.
80-talsbilar MED avlastningsrelä är t ex Saab OG900 (åtminstone av senare årsmodeller) och 9000, VW Golf II och Passat II.

Under 90-talet blev det också vanligt med ett mellanrelä för startmotorns manöverström så att inte brytgnistorna som orsakas av solenoiden bränner sönder startkontakten i tändningslåset.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ole.L

#8 » 23:19:25, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ole.L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:12, 14-04-2008
Ort: Nordland
Norge
Maskin: BM Volvo 430 S

Stefan1972

#9 » 09:56:41, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med facit i hand kan man ju tycka mycket om många lösningar. Den äldre lucas 17ACR generatorn har dock används på miljoner olika fordon utan nå större problem så med rätt förutsättningar fungerar de lika bra som nåt annat typ. Sen kan man ju ha olika uppfattningar när det gäller möjlighet att reparera dem. Fast numera är de ju så löjligt billiga så reparationer är väl ett minne blott.
Vill man ha mer ampere så får man såklart se över installationen som på vilket generatorbyte som helst.
Bosch har som sagt likadan lösning på en del med mindre ampere.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#10 » 13:04:51, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

... :klia:
Sökte med:
"case ih 595 1991 alternator upgrade"
... å får den här google träffen...
https://dynamo-bg.com/en/page/high-outp ... gJ-n_D_BwE

Sitter tydligen en 45A som standard?
Finns en 65A:
https://www.messicks.com/cas/192850?sec ... Id=3517800
https://fleetalternatorstarter.com/Alte ... 10795.aspx

...hm...
https://case-ihparts.com/ALTERNATOR_CON ... _KIT/p3792

http://www.startmotor.se


Hur mycket skiljer fästet för generatorn mellan 595 och 685?


45A 14v = 630W
65A 14V = 910W
90A 14V = 1260W

Ser ut som samma storlek på huset som Bosch K1 på bilderna vilket gör att det kan gå att montera en KC generator (90A) om öronen passar hyfsat.
Skulle det gå att få dit en N1 generator anser jag det är ett långt bättre alternativ; men det hänger helt på om utrymmer verkligen finns för en så "stor" generator.

Av effekten ovan skall dras av 4A laddström, och tändningen vilken väl drar kring 2A ? Dessutom skall grundläggande belysning dras av (110W framåt och 10W bakåt) - säg att grundförbrukningen är kring 250W, i original har du alltså... 370W (max) att spela på... räcker väl till ett par hyfsade LED med inte till några halogen med klös i... finns inte utrymme för någon lyx som el-värme, värmefläkt, kupébelysning, instegsbelysning, osv etc... 630W är -lite- ... 910W kan kanske räcka ? Min avatar har en 70A o den räcker, för det mesta, men inte när värmen kryper ned under -20/25'C...


Jag tror att du gissar rätt.
Har du en 45A så räcker inte elen.
Du behöver nog en starkare generator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#11 » 17:24:10, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original så satt det en Lucas ACR 17 eller 18. Lucas ACR 17 har samma diameter på huset som vad det är på BMW R100. Jag har mätt och funderat att det skulle ha varit bra med lite bättre effekt i BMW. :back_to:

Det går nog bra att montera i stort vilken som helst av en nyare generator som har 2 fästöron. Den jag har på min IH 574 är en 70 A av samma sort som Ohlsson Pats säljer. Drar man en 10 mm2 kabel mellan B+ på generatorn till startmotorn så fungerar det bra samt att man har inget som gör det mer krångligt att ha en huvudbrytare på batterikabeln.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#12 » 13:31:46, 08-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#13 » 14:26:12, 08-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast inkoppling av TWC i lucas torde höra till överkurs deluxe. Finns ju inte ens kvar som produkt och hur många inkopplingar har överlevt? När jag jobbade på Arlanda 90-96 så hade vi jättemånga såna där monterade på prov. Mervärdet blev ringa då de flesta gick sönder till slut och allt revs bort.........Tanken var ju god men det var nog mest en skrivbordsprodukt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 17:39:15, 08-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var länge sen jag hörde talas om TWC-regulatorer. Enda gången jag själv handgripligen har haft med en att göra var, när jag var inne på repövning 1996. Laddningsregulatorn hade gått sönder i en Tgb 11, och som reservdel levererades en TWC med adapterkablage, original SEV-Marchal-regulatorn hade tydligen utgått. En intressant sak var att ett stort effektmotstånd med kablar och samma kontaktdon som på TWC-regulatorn följde med. Enligt manualen skulle man kunna koppla in motståndet istället för TWC-regulatorn för att få någon form av nödfallsmagnetisering av generatorn när TWC har gått sönder. Inte ens tillverkaren litade tydligen riktigt på den. För övrigt fanns kretsschema för regulatorn med i manualen, jag tror jag tog en kopia på det, den kanske finns kvar någonstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se