Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

New Holland TS135A vill inte starta

14 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Danne man (trådstartaren)

#1 » 19:03:04, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Detta är första gången jag skapar en fråga här på Maskinisten.
Har problem med en New Holland TS135A -06 som inte vill starta. Det är bra fart på startmotorn och har också skaffat ett nytt batteri utifall att. Har kollat om den får Diesel och det får den till Commonrailen.
Har kollat alla jordpunkter vad jag vet och har bra med volt till ECU. Det som är lite märkligt vad jag tycker den lämnar inte ifrån sig 5V till det som ska ha det eller 12V utan ligger 0,5v-1v under.
Nu har börjat få slut på idèr och jag börjar tro att det kan vara ECU problem?
Är det någon annan som har haft detta problem eller finns någon med erfarenhet eller förslag?

Mvh Daniel
Danne man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:31, 28-07-2019
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214



bonnen513

#2 » 20:49:58, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt har du full batterispänning, till tändningslåset eller längre?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Danne man (trådstartaren)

#3 » 22:07:54, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är hela vägen till ECU/motorstyrenheten.
Danne man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:31, 28-07-2019
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214

torbjorn_forsman

#4 » 22:08:36, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att multimetern visar rätt?
Har du någon spänningsskillnad mellan olika jordpunkter (kolla i synnerhet de stift på ECU som ska vara jord)?
Tänk på att batterispänningen inte nödvändigtvis är exakt 12 V. Beroende på driftförhållanden, batteriets laddningstillstånd mm så kan man (då generatorn inte laddar) vänta sig vad som helst mellan ca 10,5 och 13 V.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danne man (trådstartaren)

#5 » 23:20:43, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På det nya batteriet ligger spänningen på 12,6v och det gör det även vid styrenheten på de 5 stift som ska ha matning. Har prövat jordpunkten den använder. Blir lite osäker på om jag checkat genom de stift som leder till jord.
Får kolla det till morgonen tack för tipset.
Danne man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:31, 28-07-2019
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214

BGullb

#6 » 11:28:40, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en TS125A där jag hade samma problem.
Det började med att motorn tappade lite ork sedan ville den inte starta.
Matarpumpen , elektrisk, i bränslesystemet kärvade lite och fick inte upp förtryck och mängden tillräckligt.
Den kallas solenoid men är en pump
Prova att pumpa upp trycket med handpumpen och kör sedan på starten.
Prova även att knacka på pumpen/solenoiden om den har kärvat. Det hjälpte mig temoprärt men felet kvarstod så jag bytte.
Om du behöver en ny pump så ta inte för givet att det är samma artikelnummer som på min utan använd det som en referens.

Lycka till

Bild
Bild
Bild
Bild
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Danne man (trådstartaren)

#7 » 12:55:23, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Gullb tyvärr har jag redan bytt den och så även matarpumpen inkl CP3 pumpen/högtryckspumpen.
Det började med att den bara matade fram diesel ibland och då demonterade jag matarpumpen för att konstatera att den gick trögt och axeln genom högtryckspumpen vara skadad. När denna blev bytt så började den bara starta ibland då hittade jag att det var dålig kontakt i hängsäkringen vid huvudströmbrytaren. Den levererar tydligen till ECU också vilket var med tändning på 10v.
När jag hade fixat den var allt frid och fröjd i 8h sen bara dör den utan felkod och går inte att starta igen.
Har nu haft den till verkstad utan lycka och försöker själv.
Gullb kan du ge mig ett värde vi solenoiden? Jag har 10,5v obelastad.
Mvh Daniel
Danne man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:31, 28-07-2019
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214

Danne man (trådstartaren)

#8 » 13:00:18, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ut nu på morgonen och testade att kontrelera jorden och allt var okej. Har igen krypström och den levererar 12.4v till ECU. Vid batteri har jag 12.5v.
Mvh Daniel
Danne man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:31, 28-07-2019
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214

torbjorn_forsman

#9 » 13:32:49, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket sjunker spänningarna medan startmotorn körs? Kan det vara så att det t ex blir stort spänningsfall i tändningslåset då det belastas med den ström som startmotorsolenoiden drar, och matningsspänningen till ECU då blir för låg?
Eller att ECU med tiden har blivit onormalt känslig för korta spänningsdippar pga åldrade elektrolytkondensatorer?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

björken

#10 » 14:32:27, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du haft något diagnosinstrument inkopplat och kollat upp railtryck vid startförsök, spridarvärden osv?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Danne man (trådstartaren)

#11 » 14:39:20, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var det senare jag funderar på om det kan ha hänt så att man kanske behöver skicka iväg den på renovering. Dock hittar jag ingen firma som utför det på annat än bilar. När man kör startmotorn stabiliserar sig det på 10,5v på batteri och ca 10v på olika platser där jag kan mäta utan att störa utrustning. Nu var inte batterit fulladdat.
Danne man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:31, 28-07-2019
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214

Danne man (trådstartaren)

#12 » 18:08:11, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björken det törs jag inte svara på om de gjorde på verkstaden men det får jag hoppas. Har själv gjort flödes test på högtryckspumpen och den håller sig inom vad det står i boken.
Danne man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:31, 28-07-2019
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214

björken

#13 » 00:16:51, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har haft en skada på högtryckspumpen kanske det finns risk att det kommit spånor i bränslet som hamnat fel, t.ex i en tryckreglerventil eller spridare. Det räcker ju att en spridare läcker igenom ordentligt för att den inte ska kunna bygga tillräckligt tryck i railen för att kunna starta.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

sverkera

#14 » 23:57:54, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommenterar gammal tråd men fick du igång traktorn? När vi haft liknande problem på våra NH (2*TS135A och T6080) så har det berott på spänningsfall till ECU eller commonrail. Det har berott på lite olika saker, t.ex. dålig jordledning från batteriet, spänningsfall i huvudbrytaren och en gång hade skruven till jordledningen till commonrailen lossnat. Vid flera av de tillfällena har traktorn hoppat igång när man släppt startnyckeln, vilket berodde på att när startmotorn var aktiv så blev spänningen för låg men när man släppte nyckeln så blev det tillräcklig spänning samtidigt som motorn fortfarande snurrade vilket räckte för att den skulle starta.

Just nu startar inte den TS135A som jag har kvar av dessa på grund av att kabelhärvan till ECU'n brunnit av. Jag har bytt hela den kabelhärvan men inte hunnit mäta att alla spänningar finns ännu, får bli så snart det är lite trevligare temperatur för att jobba ute.

1 person gillar det här inlägget.
sverkera
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:54, 17-11-2010
Ort: Solna / Åtvidaberg
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se