Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Koppla in LED

31 inlägg • Sida 1 av 3
El/Elektronik i traktorer

anton_m5 (trådstartaren)

#1 » 11:44:33, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ska koppla in tot 6 st 48 W LED arbetsljus på Valmet 702 från -75.

Hur är enklast att göra? Dra direkt från batteri via relä, säkring o brytare? Typ via 3 st sånna här:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... 2000033658

Är det osmart/opraktiskt att koppla direkt från batteri? Går man förbi huvudbrytaren då och riskerar nå elfel/brand?

Tacksam för hjälpen
anton_m5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:00, 24-08-2021
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Weidemann 2070



Towil

#2 » 11:49:07, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man huvudbrytare så kopplar man på efter den.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

björken

#3 » 11:56:39, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, har du huvudbrytare på plussidan så sätt matning till dina reläer efter den. Både säkrare och smidigare än att ha massa småsladdar på batterikabelskon.
De kabelsatser du länkar till borde funka bra, även om du nog kopplar så att strömbrytaren har styrmatning från t.ex. parkeringsljuset och inte via helljussignal som på extraljus.
Senast redigerad av björken 12:06:11, 17-02-2022, redigerad totalt 1 gång.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

anton_m5 (trådstartaren)

#4 » 12:00:53, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Har man huvudbrytare så kopplar man på efter den.


Ja det lät ju rätt uppenbart nu när jag tänker efter. Då får man in o mecka kring den då..

1 person gillar det här inlägget.
anton_m5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:00, 24-08-2021
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Weidemann 2070

Towil

#5 » 12:09:29, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från huvudbrytare brukar det ju gå vidare matning till någon säkringsbox som kanske är enklare och närmare att komma åt.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Göran Ekman

#6 » 14:05:03, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi monterat arbets belysning på våra teleskopalastare letade vi på någon kopplings punkt med ström där togs matning till en separat säkringslåda sedan reläer och strömbrytare.var man hittar på matningen spelar inte så stor roll bara det är efter huvudströmbrytaren.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Towil

#7 » 14:42:17, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att kabelarean måste klara av att hantera den extra last som kopplas på. Annars kan det bli varmt och man får spänningfall.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

anton_m5 (trådstartaren)

#8 » 15:45:22, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Tänk på att kabelarean måste klara av att hantera den extra last som kopplas på. Annars kan det bli varmt och man får spänningfall.


Exakt! Har en annan maskin där jag via en Y-koppling ute vid armaturen kopplade på en till lampa på varje sida - slutade med smältning i säkringsdosan troligen just pga det du säger!

Detta är väl extra viktigt ett tänka på om man tar matning från nån annan stans än batteri/huvudbrytare?

Sen hur man ska veta om arean på nån gammal kabel räcker eller inte vet jag inte heller hur man ska räkna ut.. så enklast kanske ändå att dra fräscht från en säker punkt?
anton_m5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:00, 24-08-2021
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Weidemann 2070

anton_m5 (trådstartaren)

#9 » 15:49:03, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Ja, har du huvudbrytare på plussidan så sätt matning till dina reläer efter den. Både säkrare och smidigare än att ha massa småsladdar på batterikabelskon.
De kabelsatser du länkar till borde funka bra, även om du nog kopplar så att strömbrytaren har styrmatning från t.ex. parkeringsljuset och inte via helljussignal som på extraljus.


Just det.

Okej! Kan man inte bara skita i den blå (för det är väl styrsignal?) och låta arbetsbelysningen leva sitt eget liv? Räcker ju om man har en brytare och kan slå på och av helt skiljt från allt annat? För det är ändå nå krångel med parkeringsljus/halvljus med kortis i nån kontakt..

Kommer / bör tändningen bli inblandad i kopplingen på nå vis?
anton_m5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:00, 24-08-2021
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Weidemann 2070

anton_m5 (trådstartaren)

#10 » 15:50:52, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:När vi monterat arbets belysning på våra teleskopalastare letade vi på någon kopplings punkt med ström där togs matning till en separat säkringslåda sedan reläer och strömbrytare.var man hittar på matningen spelar inte så stor roll bara det är efter huvudströmbrytaren.
Göran i Björnarbo


Tack för tipset! Men då gäller det ju som tidigare nämnts att matningen till den punkten man kopplar in sig på klarar av dom extra amperen för att det inte ska gå varmt. Och hur vet man det?
anton_m5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:00, 24-08-2021
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Weidemann 2070

dc_lindberg

#11 » 16:57:26, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...för å slippa tömt batteri...
Använd relä.
Det ska räcka med ett 40A relä om jag räknade rätt.

Använd tändningskretsens ström för att aktivera reläet (position 85; 86 jordas...eller var det tvärt om?... fungerar lika bra åt båda håll)
30 är matarkabeln till batteriet
87 är ut till lantärnorna.
Reläerna finns med 1 och 2 position 87; välj att använda olika positioner för olika grp => då blir inte allt svart samtidigt såvida inte matarledningen går av eller huvudsäkringen brinner.
Säkra var krets för sig.

Lite med pyssel att bygga. Se det som "lägg inte alla ägg i samma korg".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

björken

#12 » 17:23:03, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

anton_m5 skrev:
björken skrev:Ja, har du huvudbrytare på plussidan så sätt matning till dina reläer efter den. Både säkrare och smidigare än att ha massa småsladdar på batterikabelskon.
De kabelsatser du länkar till borde funka bra, även om du nog kopplar så att strömbrytaren har styrmatning från t.ex. parkeringsljuset och inte via helljussignal som på extraljus.


Just det.

Okej! Kan man inte bara skita i den blå (för det är väl styrsignal?) och låta arbetsbelysningen leva sitt eget liv? Räcker ju om man har en brytare och kan slå på och av helt skiljt från allt annat? För det är ändå nå krångel med parkeringsljus/halvljus med kortis i nån kontakt..

Kommer / bör tändningen bli inblandad i kopplingen på nå vis?


Ja, du kan ha direkt matning till knappen om du vill, behöver inte komma från annat lyse eller nyckeln. Är väl mest vad man tycker är smidigast och minimerar risken att glömma något lyse på. Men bryter man huvudsströmmen vid parkering så är ju den saken biff.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Claes Folkesson

#13 » 20:44:01, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man kommer åt startmotorn lättare går det ju att ta matning på den, då blir man ju efter huvudbrytaren också. Beroende på hur kabeldragningen ska vara.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

QV_

#14 » 23:03:41, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

anton_m5 skrev:Okej! Kan man inte bara skita i den blå (för det är väl styrsignal?) och låta arbetsbelysningen leva sitt eget liv? Räcker ju om man har en brytare och kan slå på och av helt skiljt från allt annat?

Kommer / bör tändningen bli inblandad i kopplingen på nå vis?


Nu har jag endast tittat på bilden som kom upp via länken till Biltema.

Då tolkar jag att röd är matning (från batteri)
Blå är spänning ut till dina LED
Svart skall jordas
Grön blir då kvar som styrning av relät. Koppas via strömbrytaren till en +

För röd och blå ser tjocka ut. Gjorda för mer ström.
Svart och grön ser tunna ut. Styrning av relä.
Svart brukar vara jord
Röd har en säkring i serie. Det är bra att ha säkringen innan allt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#15 » 23:38:49, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkra av plusmatningen till varje belysning för sig, och använd inte kraftigare säkring än vad som behövs för att den ska hålla för strömmen (för 48 W LED-belysningar bör det vara lämpligt med t ex 5 A säkring vid 12 V eller 3 A vid 24 V). Om tillverkaren har föreskrivit en viss typ eller märkström på säkringar i sin installationsanvisning, så gör i så fall som det står där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se