Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Zetor 3340 - helt död elektriskt - ibland

17 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Albireo (trådstartaren)

#1 » 21:54:59, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Zetor 3340 som inte har gått så många timmar och är i bra skick, men...
Nu på slutet har den betett sig lite lurigt.

ex1. (som man vill att det ska fungera)
a) Vrider på huvudströmbrytaren
b) Trycker in nyckeln (laddning och oljetryck lyser rött)
c) Trycker ned kopplingen
d) Ser till att handgasen är i "rätt läge"
e1) Trycker in startknappen (och den startar)

ex2. (någon minut efter man har stannat och stängt av traktorn)
punkt a-e som ovan
e2) Trycker in startknappen (det klickar till - kanske i startmotorn - eller ett relä - och allt slockar / belysning laddlampa osv.)

ex3. (under "samma tillfälle" som ovan)
a) Vrider på huvudströmbrytaren
b) Trycker in nyckeln (inget händer allt "dött")
Här slutar startförsöket.....

Vek ned värmepaketet ovan framrutan (med ett antal reläer och värme fläktar mm.)
Helt plötsligt börjar radion låta, fick oljetrycklampan och laddningslampan att lysa - men någon sekund senare "fadar" skenet bort och allt blir tyst och släckt.
Trots att jag fortsatte rucka och rörde på sladdar uppe under taket kom strömmen inte till baka...

Öppnade utrymmet under ratten, skruvade bort locken på säkringsdosorna och kollade på alla (10?) säkringar (alla hela)
Rörde på sladdar i utrymmet, men kunde inte hitta något oförväntat.

När allt var "svart" tänkte jag att det är huvud brytaren - men med motståndsmätning verkar den fungera som tänkt utan problem.

Funderar om problemet kan finnas i nyckelbrytaren?
Vilken funktion har den?
Styr den ett relä?
I instruktionsboken står det att man inte får köra traktorn med utdragen nyckel...
Går det? / Vad inträffar om traktorn körs med utdragen nyckel?
- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ .

Vet inte var felsökningen ska fortsätta.
Skulle haft ett elschema - (lyckas inte ens se var pluskabeln tar vägen.)
Går pluskabeln direkt till generatorn eller startmotorn?
Finns ytterligare något relä? - eller...
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 22:03:41, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan mycket väl vara antingen huvudbrytaren eller dålig kontakt någonstans (typ dåligt pressad kabelsko på batteri- eller jordkabel, lös jordpunkt eller liknande) som ställer till problemet. En dålig kontakt kan verka bra när man utsätter den för den mycket låga ström en multimeter ger vid ohmmätning, men inte alls vid de högre strömmar det är frågan om under drift.

Nästa gång felet visar sig, mät spänning över saker där ström från batteriet passerar och där det rimligtvis inte borde vara något nämnvärt spänningsfall, för att ta reda på var avbrottet finns. Och, som du redan är inne på, ett elschema är bra att ha.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tracdoc

#3 » 23:33:51, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyckeln får sin matning från startmotorn (röd kabel) sen vidare till till säkrings boxen. Det finns inga reläer i den kretsen. Om du kör med utdragen nyckel (vilket går efter start) har du brutit all strömförsörjning kontrollampor,laddning ,instrument bl.a.. Reläerna som du har i taket är till utrustningen där uppe i hytt taket. Under instrumentpanelen har du ett antal kontakt stycken som kan vara värt att kolla (ett vitt som matningen går genom har jag för mig).
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Albireo (trådstartaren)

#4 » 00:57:20, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först trodde jag att det var batteriet som var tomt.
(hade glömt huvudbrytaren ett tag)
Sedan trodde jag att batteriet hade frusit - tog in det i värmen och laddade upp det - för säkerhetsskull (men det hade bra spänning)
Monterade batteriet - Kollade batteri anslutningarna (skruvade om minuspolen - i fall att den hade dålig kontakt)
Bild
(bilden hämtad från Internet)
Osäkerheten med denna batteripol - Klämmer den verkligen på kabeln? eller bottnar bara skruvarna?
Funderade om "klämman" skulle vändas för att pressa kabeln bättre (men då blir väl skruvarna för korta)

Pluspolen funderade jag mer över (en svetsad anslutning till batteriklämman) - ofta en "risk" anslutning?
(svårt att hitta en bra bild)
Bild
(bilden hämtad från Internet)
Den ser bra ut på utsidan - men hur ser insidan ut?
Har ibland försökt "klämma" ihop liknande polskor - och i andra fall skruvat in en skruv i "panik" :uupps:
Ska dessa polskor bytas? (och till vad?)

Jag håller med om jordanslutning eller kontakt problem (när en stor ström önskas- räcker inte förbindelsen)
Men hur kan det nästa ögonblick bli perfekt funktion... För att minuten efter "trilskas"...

Har hittat ett el-schema (som ska passa traktorn) - En osäkerhet finns alltid..
Schemat är hämtad från "Operator's manual supplement"
Bild
Min tolkning är att .:
15 är huvudbrytaren
16 är batteriet^
22 är ?? (startmotorn?)
13 är ?? (generatorn?)
?? är nyckelbrytaren (törs inte ens gissa)
?? är startknappen (ingen aning)

På sidan efter fanns en beskrivning av komponenterna...
Dock förstår jag inte - nummer fattas och dubbla nummer...
Hur ska innehållet tolkas?
Bild

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ .

Tracdoc skrev:Nyckeln får sin matning från startmotorn (röd kabel) sen vidare till till säkrings boxen. ... Under instrumentpanelen har du ett antal kontakt stycken som kan vara värt att kolla (ett vitt som matningen går genom har jag för mig).
Intressant!
Innebär det att strömmarna genom nyckelbrytaren inte är så stora? (belysning och liknande - styrs dessa via reläer?)
Den förmodligen den största strömmen är att dra solenoiden till startmotorn (vilket kanske inte är en försumbar ström på en traktor.) - Men den strömmen går ju genom startknappen?

Kunde inte se något oväntat, när jag tittade på kablaget under ratten.
Drog och klämde på kablarna / kontakterna, för att ev. laddlampan och oljetrycklampan skulle tändas (när de inte redan lyste) eller slockna (om de lyste) - men utan framgång.
(nu var det lite trångt under nyckelbrytaren - så de kablarna gick inte att röra alls i kylan)

Säkringshållarna och en del säkringar såg dock lite "trötta" ut. (några har gått lite varmare) men ändå inte "katastrof".

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ .

Hur skulle man kunna utesluta en del kretsar?
En startkabel mellan batteri och... (Var hittar man en perfekt jord punkt?)
Undra var startmotorn / generatorn sitter?
(Var lite kallt -15 grader nu när jag försökte... Har inte haft traktorn så länge...)
Är det knepigt att starta med "skruvmejsel"? (fungerar startmotorn om inte kopplingen är nedtryckt?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Tracdoc

#5 » 09:08:54, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm den som namngett och numrerat på schemat har haft en dålig dag ,även om skissen verkar korrekt. Inga reläer ljuset går genom nyckelns vridfunktion och kombispaken ( blinkers,hel-halvljus, ljustuta,signalhorn). Om du slår på huvudbrytaren prova om bromsljus,signalhorn ,innerbelysning fungerar för det är inte nyckelstyrt på så vis går det kolla om det kommer spänning från batteriet. Startmotor, generator sitter på traktorns högra sida. Det går starta med skruvmejsel på startmotorn för då går man förbi startspärren, om du ska prova det SÅ SE DÅ FÖR BÖVELN TILL ATT TRAKTORN STÅR I FRILÄGE !!!!!! Var i Västerbotten befinner sig traktorn i fråga ?

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 10:34:38, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande batterikabelskorna:
Den kabelskotyp du har som minuskabelsko, brukar vara opålitlig att montera en mångtrådig kabel på. Man bör sätta dit en ändhylsa på kabeln innan man skruvar fast den i kabelskon. Har man inte "riktiga" ändhylsor för rätt kabelarea och passande presstång för dem, så kan man klara sig med en bit tunnväggigt lagom grovt kopparrör som man trär på den skalade kabeländen och löder fast. Se till att röret verkligen är oxid- och fettfritt så att tennet väter ordentligt, och att det får tillfälle att väta på alla trådar i kabeln också.

Pluskabelskor av det där slaget finns av både bättre och sämre sort. En del, där presshylsan är helt och hållet gjord av bly, glappar alltid upp med tiden och ställer till problem. Ibland kan man t o m märka att kabeln går att rucka på om man drar fram och tillbaks i den. Är man misstänksam, så belasta kabelskon med lagom ström (några tiotals A) och mät spänningsfall mellan kabelskon och kabeln.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#7 » 15:00:00, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för Ert engagemang.

Av svaren nedan, kanske det framgår att traktorn är en bit bort.
(och som sagt - jag har inte haft den så länge och aldrig skruvat i traktorer)

Tracdoc skrev:Inga reläer ljuset går genom nyckelns vridfunktion och kombispaken ( blinkers,hel-halvljus, ljustuta,signalhorn).

Kan det bli ett problem? Spänningsfall till lampor osv. - Kanske borde börja planera att "bygga om" för att rädda nyckelbrytaren?
Eller är brytare och switchar så överdimensionerade att det inte kommer att bli något problem att lägga på ytterligare några reläer för t.ex. mer arbetsbelysning?
(reläer kan ge strömspikar.)

Tracdoc skrev:Om du slår på huvudbrytaren prova om bromsljus,signalhorn ,innerbelysning fungerar

Bra tips! När oljelampan / laddningslampan lyste (Det är väl inget mer som ska lysa innan start?)
Kanske jag tryckte på bromsen när allt svartnade...
Fick en känsla att kontrollamporna började lysa igen - om nyckeln drogs ut / huvudbrytare av / huvudbrytare på och nyckeln i (typ en omstart av systemet...)
Kanske en tillfällighet?
Men när någon belastning lades på (körljus och jag tror även broms ljus) slockade allt...

Tracdoc skrev:Startmotor, generator sitter på traktorns högra sida.

Behöver någon plåt lossas eller borde man se startmotorn underifrån?

Tracdoc skrev:Det går starta med skruvmejsel på startmotorn för då går man förbi startspärren

Toppen!

Tracdoc skrev:... SÅ SE DÅ FÖR BÖVELN TILL ATT TRAKTORN STÅR I FRILÄGE !!!!!!

Konsekvenser av att missa detta klara man sig utan. (dock, vill det till att den hinner starta innan traktorn har hoppat iväg och man tappat "kortslutningen" och startmotorn slutar dra.) :huh:
Det kommer nog ändå att "spruta gnistor" som i sig är lite läskigt. Men tvekan innebär "svets"

Tracdoc skrev:Var i Västerbotten befinner sig traktorn i fråga ?

Granö (E12 mellan Umeå / Lycksele)


Lite tankar runt kabelskor :thumme:
torbjorn_forsman skrev:...Har man inte "riktiga" ändhylsor för rätt kabelarea och passande presstång för dem, så kan man klara sig med en bit tunnväggigt lagom grovt kopparrör som man trär på den skalade kabeländen och löder fast. Se till att röret verkligen är oxid- och fettfritt så att tennet väter ordentligt, och att det får tillfälle att väta på alla trådar i kabeln också.

Vilken area kan det röra sig om på batterikablarna? (25mm2 eller?)
Jag tror att ändhylsa (eller varför inte ringhylsa?) är enda alternativet?
Kabeln är för grov, kopparn leder värme bra och traktorn står "ute" samt det är kallt... - Har bara en lödkolv på 500W Tror inte att det räcker.
Att börja värma med t.ex. gas kommer isoleringen på batterikabeln att förmodligen smälta.
Borde det inte räcka, att "klämma" ett slitsat / ev. halvt koppar rör under klamman? (det ryms nog inte mer?

Kanske denna typ av polsko skulle fungera? (eller bör man fortfarande komplettera med en hylsa - en "kopparbit" från ett rör räcker inte?)
Bild

Tror att jag kan få tag på passande ringkabelsko (och klämtång)
Då kanske denna typ skulle vara bättre? (nu är denna från Biltema - ingen aning om kvaliteten på just denna)
Bild

Eller så är det ändå bäst (minst klumpigt)
Att satsa på nedanstående typ och försöka få tag på ändhylsor och klämtång av rätt dimension (tror inte att den jag har klarar dessa dimensioner)
En klämhylsa av denna dimension kanske medför att kabeln blir så "tjock" att den verkligen kläms fast av bultarna?
Bild


torbjorn_forsman skrev:Pluskabelskor av det där slaget finns av både bättre och sämre sort. En del, där presshylsan är helt och hållet gjord av bly, glappar alltid upp med tiden och ställer till problem. Ibland kan man t o m märka att kabeln går att rucka på om man drar fram och tillbaks i den. Är man misstänksam, så belasta kabelskon med lagom ström (några tiotals A) och mät spänningsfall mellan kabelskon och kabeln.
Enklast är nog att byta?
(även om det är lite bök att plocka bort den befintliga - vet inte om det räcker att slitsa upp kragen - helst hade jag inte velat korta kabeln...)

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . -

Till något annat .:
Var hittar man specifika reservdelar till Zetor?
Jag skulle behöva minst en fjäderbelastad plastknopp - Man trycker in och vrider ett 1/4-varv.
(den som gått sönder håller "grillen"? på vänster sida. där finns 2st - nu är det bara en kvar...)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#8 » 16:25:02, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått en diameter på batterikabeln = 12mm (utanpå isoleringen)
Jag gissar att isoleringen är 2mm dvs. kablarna är på 50mm2

Edit .:
Började fundera... - När jag kröp under traktorn för att "mäta" huvudströmbrytaren fanns det mellan batteriet och strömbrytaren den grova kabel.
Men mellan huvudbrytaren och ... (var den nu tog vägen) bara en jord fläta.
Den såg inte helt "fräsch" ut, men inte jätte dålig heller - Finns det jordflätor som är mer än 25mm2 (50mm2 är mycket?)
Är den bara "lite dålig" finns även här ett problem.
(dock skulle kontroll lamporna alltid tändas när nyckeln är itryckt och huvudbrytaren på)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Fosson

#9 » 17:15:22, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i Fjeddans tråd, han har beställt en hel del grejor till sin Zetor från nåt östland..
Fredde, en förvirrad 40-årig man och hans äventyr i natten... (Renovera BM1113A mm)


Det är bland de senare sidorna :thumme:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Michael Meier

#10 » 17:34:35, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Nu har jag fått en diameter på batterikabeln = 12mm (utanpå isoleringen)
Jag gissar att isoleringen är 2mm dvs. kablarna är på 50mm2

:thumme:


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#11 » 20:07:51, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:Kolla i Fjeddans tråd, han har beställt en hel del grejor till sin Zetor från nåt östland..
Fredde, en förvirrad 40-årig man och hans äventyr i natten... (Renovera BM1113A mm)

Tack för tipset!
Firman heter Marting och ligger i Slovakien.
Har redan mailat och ställt några frågor vad de kan tillhandahålla.
(får vi se om eller vad De svarar när det gäller den fjäderbelastade låssäkringen)

Även OlssonParts i Ellös, Sverige har ett visst sortiment.

I närheten är det nog Stenlunds maskiner i Rödåsel som gäller för Zetor.

Arean beräknas antingen med denna formel radien * radien * PI (radien är halva diametern)
eller enklast att titta i tabellen :smile:

Diametern på kabel med hölje är 12mm
Om jag antar höljet till 2mm (kanske är för tjockt antagande?)
Skulle medföra 12mm - (2 * 2)mm = 8mm => 8/2 * 8/2 * 3,14 = 50,24mm2 (eller 8 * 8 * PI / 4 = 50,24mm2)
Men om höljet inte är 2mm - säg 1,2mm => en kabelarea på 72mm2
(Måste nog skicka min "springare" och bara mäta koppar kabeln - vilket är betydligt svårare)
Påverkar om jag måste skaffa batterikabelskor för 70mm2 eller om 50mm2 räcker....

Edit .: Batterikabeln har diametern i storleksordningen 8,5mm - det skulle medföra en area på ca 57mm2 (ganska häftigt tycker jag)
Senast redigerad av Albireo 20:45:31, 23-02-2022, redigerad totalt 1 gång.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Michael Meier

#12 » 20:30:27, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa batterikabelskor har rillor i överfallet som hindrar kardelerna från att pressas utåt, annars är det att fånga in dessa utlöpare med en hylsa, det brukar gå "bra" även med många tunna kardeler, exakt 50mm² är inget krav dessa gånger, funkar med 49 också.

Skippa lödtennet, det är lättare att göra om och rensa efter två tre år om så är.


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tracdoc

#13 » 21:41:41, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt fungerar original elen problemfritt, om du ska montera mer arbetsbelysning så egen matning och e.v låna styrsignal från befintliga brytare. Nertryckt nyckel så lyser olja, laddning (handbroms , kraftuttag om spakarna aktiverade ,låg bränslenivå om så är fallet) . Startmotorn ser du i bakkant på motorn om du tittar snett inåt mot motorn framför tankpåfyllningen eller uppifrån om du har lastare. Huvudbrytaren sitter på jordsidan och flätan fäst på växellådan . Det är enkelt att komma åt den om man viker undan mattan så sitter det en plåt med 2 st skruvar som går att lossa och vika in i hytten. För att utesluta huvudbrytaren så går det ju koppla ihop kablarna på ena anslutningen. Granö är ju nästgårds 17-18 mil.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 22:13:53, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande batterikabelskor:
Jag har lött ändhylsor på förmodligen 25 mm2 kabel (batterikablarna i en Peugeot Partner diesel från sent 90-tal) med en 325 W lödkolv, och det gick. Som ändhylsor använde jag småbitar av rören från ett kasserat rörpaket till en luftvärmepump. En gasolbrännare med smal koncentrerad låga bör fungera bra om man inte har tillräckligt stor elektrisk lödkolv.

Undvik de där kabelskorna där överfallen ser ut att vara av elförzinkad järnplåt. Det är bättre, mindre risk för ärg, galvanisk korrosion mm om överfall och kabelsko är av samma material och har samma ytbehandling (troligen förblyad mässing), som galvaniskt sett går ganska bra ihop med koppar och blyhaltigt lödtenn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#15 » 23:22:43, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är läget - Mer under kontroll.
Fick tag i en ringhylsa och klämtång (sågade bort ringen).
(Visade sig inte vara den area jag uppgett - Batterikabeln var lite klenare)
Blev väldigt bra förbindelse (tycker jag).

Sökte vidare och hittade ett annat problem - Huvudbrytaren!
Kände att jordkabeln till batteriet gick att röra på.
Började öppna muttern för att sedan försöka dra fast jordkabeln - Då gick huvudbrytaren sönder.
(Lösningen blev att tillfälligt bulta ihop jordkabeln)

1) Förslag till huvudbrytare?
- Önskar gärna en brytare med två poler.
- Gärna en där "nyckeln" sitter fast i brytaren.

2) Vilken strömstyrka bör brytaren klara?

3) Är det "värt" att försöka få tag på en originalbrytare?

4) Finns några nackdelar om huvudbrytaren byts ut mot ett relä?

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . -

Kommer att starta en ny tråd med lite andra el-relaterade funderingar.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se