Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Zetor 3340 - helt död elektriskt - ibland

17 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 09:40:28, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande huvudbrytare, så se framför allt till att köpa en av något pålitligt kvalitetsmärke (t ex Bosch, Hella etc) och som verkar ha bra materialval (alltså t ex INTE galvat stål i polskruvarna, utan något mer elektriskt lämpligt material).
När det gäller strömtålighet så får man se upp med att märkströmmen kan vara olika specad. Ibland anges den ström huvudbrytaren tål kontinuerligt, ibland anges den ström den tål under t ex 10 sekunder (alltså i praktiken startmotorströmmen). Om du väljer en huvudbrytare som är ungefär lika stor som originalet och har samma dimension på polskruvarna, så blir det säkert bra.

Visst KAN man sätta dit ett relä/kontaktor istället, men en nackdel med den lösningen är ju att reläspolen kommer att dra ström hela tiden då reläet är tillslaget (om du inte får tag i ett bistabilt relä).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Albireo (trådstartaren)

#17 » 22:46:18, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! (Tack för svar)
Har "googlat" och försökt hitta en lämplig huvudbrytare / batterifrånskiljare.
De flesta verkar ha en lös nyckel eller ska placeras utanpåliggande eller ha fel proportioner...
Vilket skulle innebära en ganska stor insats att installera.

Originalbrytaren är kanske inte så dålig?. (det kan vara så, att glappet vid brytaren / minuspolen medfört ganska stor värmeutveckling, tillsammans med åldern av "bakeliten", har knäckt brytaren)
I förhållande till andra brytare är specifikationerna på en originalbrytare helt OK!. (24V 150A / 1000A (5sek) - ZETOR BATTERY CUT OFF SWITCH (£11 + frakt) eller Batterifrånskiljare 12V/24V 150A Zetor (290kr + frakt)
Dock är den "röd"(på bild). Om det är galvat stål i polskruven - vet jag inte. Själva brytarkontakten är gjord av koppar (på den jag har).

Först tänkte jag - inte svårt att byta huvudbrytaren till ett stort relä.
Det finns några olika att välja på. (som jag snabbt hittade)
Det dyraste reläet Elektrisk huvudbrytare (60v 250A / 2000A - 3400kr)
Sedan finns ett antal liknande ex. HELLA 6EK 008 776-001 Huvudbrytare (Ett stort relä - 1,7kg - 12V 2500A 10sek - 1240kr)
Det billigaste reläet (utan specifikation) Relä - Skruvat - ospecificerat (Möjligen till en båt - 448kr)

Men började tänka vidare i relä-tanken.
För att få reläet att fungera (via nyckelbrytaren) måste elsystemet byggas om med t.ex. andra reläer.
(och jag är inte beredd att utan ett bra / perfekt el-schema reda ut hur nyckeln fungerar - vilka anslutningar som existerar - hur dessa skulle kopplas.)

Just nu känns det bäst med en original huvudbrytare.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se