Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Zetor 3340 - belysning - reservdelar

15 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Albireo (trådstartaren)

#1 » 04:13:00, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Håller på att se över / fixa en Zetor 3340.

Har sökt efter "fel" och sådant som är trasigt och funderar på ev. förbättringar.

1)
En av framlamporna i grillen (hel och halvljus) är trasig (P45T).
Vad bör / kan man satsa på??

2)
Instrumentbelysning.
Svårt att säga, men jag tror att det är ett antal lampor som är trasiga. (de flesta mätarna är "svarta")
  • Ska det vara så?
  • Vilken typ av lampor passar?
  • Finns något LED-alternativ?

3)
Det känns som ett "el-fel" eller okunskap.
  • Arbetsbelysning bakåt, uppe i taket. (har inte kollat lampor) Men dessa lyser inte nu, men har lyst. (med knappbrytare under tak)
  • Innerbelysning i tak - lyser inte.
  • Osäker om fläkten verkar bara fungerar med en hastighet.

4)
Huvudströmbrytaren / Batterifrånskiljaren är trasig.
Bild
Bör man byta ut den mot .:
  • Original
  • En annan bättre
  • Ett stort och kraftfullt relä?


5)
Monteringsklipps grill - Trasiga
Jag söker liknande klipps för t.ex. grill / front osv.
Bild
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Michael Meier

#2 » 09:12:31, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original batterifrånskiljare ? det är mei veterligen ingen fordonstillverkare som har en egen batterifrånskiljare.

Relä ? hur, vad menar du med relä, (det finns elektriskt styrda batterifrånskiljare), är det en sådan du tänker på?

Till exempel, OE Parts Art.nr. 112-80949

Bild

Upp i Amp-siffra, förhoppningsvis görs inga totalt värdelösa batterifrånskiljare i dom högre klasserna, undvik plastvred, tänkt på att frånskiljarna med lägst siffra och röda plastnappar är till för husvagn och belysningskretsen på en roddbåt.

OE Parts har en med fast vred (Art.nr. 62982) den håller så länge som den håller, inte en minut längre, man får liksom byta dessa när deras MTBF har passerat.


Bild

Oavsett Amp-siffra, dessa håller tills dom går sönder, och sedan byter man dom.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tracdoc

#3 » 12:12:29, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) Glödlampor i grillen är väl mest en smaksak men LED håller ju bra och ger bra ljus så en med samma sockel känns som ett bra alternativ. 2) Det ska lysa i Tankmätare,Tempmätare,Varvräknare, Lufttrycksmätare när ljuset är påslaget. BA9s glödlampa o den finns väl i LED utförande. Kolla att det inte bara är glappkontakt i hållaren (inte ovanligt) 3) Säkring 1 högst upp i hållaren är till arbetsbelysningen bak och innerbelysningen , annars lös kabel dålig kontakt ? lampa H-3 . Innerbelysningen kan man peta ut hela hållaren och se så kontaktblecken inte är ärgade och att det jordar ordentligt vid montaget lampa s-8.5. Fläktarna säkring 2,3,4 uppifrån sen har du tre relän uppe i taket . Angående säkringarna om det är original typen med en tråd och pressade hylsor i ändarna så kan det bli glappkontakt , så även om den ser hel ut så kan det vara ide och mäta säkringen.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Albireo (trådstartaren)

#4 » 12:59:24, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för Era svar!

Kanske bör "förtydliga" mig något :???:

_________________________________________________________________________________________________________________________________________
1) Hel- och halvljuslampa - P45T
Som jag påvisade finns flera alternativ (och prislägen) på lampor. med P45T
De flesta är förmodligen inte "E-Märkta" (dvs. osäkert om "glödtråden" / ljuskällan är placerad för att passa reflektorn).
Detta i sin tur kan medföra till sämre ljusbild och sämre belysning (även om det är mer ljus). ("Det man vinner på gungorna förlorar man i karusellen")
Det skulle vara intressant att höra om någon gjort ett lyckat test av en alternativ lampa.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) Instrumentbelysning!
Toppen att få reda på att det skall vara BA9s i instrumenten (kan man köpa in innan insatsen att byta utförs)
Man får hoppas att "+" (botten) och "-" (sidan) stämmer när det gäller instrumenten och LED-lamporna.
Jag har en känsla att lampgloben inte får vara för stor.
Har någon testat någon modell (och blivit nöjd)?
Undra om det är en eller två lampor / instrument?

Hittade denna Aqxreight - LED 12V DC BA9S T4W T11 H6W 1895
Storleken är nog OK, Sockeln ska vara rätt, Möjligen är ljusstyrkan bra ...
Men färgtemperaturen 8000K - Sticker inte det i ögonen? blir nästan blått ljus - eller?.

Ett annat alternativ kan vara AGLINT Ba9s LED-lampor 9SMD superljus Ba9 T4W 434
Denna har en färgtemperatur på 6500K

_________________________________________________________________________________________________________________________________________
3) El-problem!
Tracdoc skrev:... 3) Säkring 1 högst upp i hållaren är till arbetsbelysningen bak och innerbelysningen , annars lös kabel dålig kontakt ? lampa H-3 . Innerbelysningen kan man peta ut hela hållaren och se så kontaktblecken inte är ärgade och att det jordar ordentligt vid montaget lampa s-8.5. Fläktarna säkring 2,3,4 uppifrån sen har du tre relän uppe i taket . Angående säkringarna om det är original typen med en tråd och pressade hylsor i ändarna så kan det bli glappkontakt , så även om den ser hel ut så kan det vara ide och mäta säkringen.
Tack! Ska fördjupa mig i dessa säkringar och anslutningar.
Är kontakt spray "556" eller liknande bra att använda i dessa sammanhang?
Ja, det är original säkringar som beskrivs. (ska dessa bytas ut?) eller brukar säkringshållaren "tappa spänsten" och bör åtgärdas / bytas ut?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________
4) Huvudbrytare / Batterifrånskiljare
Har "googlat" och försökt hitta en lämplig huvudbrytare / batterifrånskiljare.
De flesta verkar ha en lös nyckel eller ska placeras utanpåliggande eller har fel proportioner...
Vilket skulle innebära en ganska stor insats att installera.

Ett försök till analys av originalbrytaren
(Kan det vara så, att glappet vid brytaren / minuspolen medfört ganska stor värmeutveckling, tillsammans med ålder av "bakeliten", har knäckt huvudbrytaren)
I förhållande till andra brytare är specifikationerna på en originalbrytare helt OK!. (24V 150A / 1000A (5sek) - ZETOR BATTERY CUT OFF SWITCH (£11 + frakt) eller Batterifrånskiljare 12V/24V 150A Zetor (290kr + frakt)
Dock är den "röd"(på bild). Om det är galvat stål i polskruven - vet jag inte. Själva brytarkontakten är gjord av koppar (på den jag har).

Först tänkte jag - kan inte vara svårt att byta huvudbrytaren mot ett stort relä. (smidigt att inge behöva tänka på huvudbrytaren - utan bara trycka i nyckeln och starta...)
Tittade på förslaget från OlssonParts Batterifrånskiljare 12V 250A En rejäl "klump" på nästan 2kg - 20cm lång... (2150kr)
När denna typ av reläer drar behövs det ändå inte någon stor ström (uppgifter som 130mA har jag hittat) Men kräver stabil matning.

Men började tänka vidare i relä-tanken.
För att få reläet att fungera (via nyckelbrytaren) i traktorn, måste elsystemet byggas om med t.ex. andra reläer.
(och jag är inte nog inte beredd att utan ett bra / perfekt el-schema reda ut hur nyckeln fungerar - vilka anslutningar som existerar - hur dessa bör kopplas.)
Just nu känns det bäst/enklast med en original huvudbrytare. Den kanske inte är så dålig som jag först upplevde...

_________________________________________________________________________________________________________________________________________
5) Monteringsklipps grill
Har förmodligen fått fram två OEM nummer
  • 83305140 / 83.305.140
  • 69115305
Det luriga är att samma OEM kan vara lite olika bestyckade.
Vissa är inte ens kompletta (får sätta ihop av låsfjädersprint / bricka / fjäder / vred med pinne. osv.)
Lite klurigt. men den verkar inte vara enkel att få tag på...
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

braha

#5 » 11:27:13, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Tack! Ska fördjupa mig i dessa säkringar och anslutningar.
Är kontakt spray "556" eller liknande bra att använda i dessa sammanhang?
Ja, det är original säkringar som beskrivs. (ska dessa bytas ut?) eller brukar säkringshållaren "tappa spänsten" och bör åtgärdas / bytas ut?


Det viktiga är att metallen både i hållaren och säkringen - som i alla elektriska förbindelsepunkter - är metallRENA.
Dvs, skrapa o fila så att ytorna blänker innan man monterar ihop.
Är även bra att stryka dit lite vaselin som skydd mot fukt, korrosion e rost.

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 11:43:31, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tjeckiska originalsäkringarna behöver inte bytas ut rakt av, men man bör avsyna dem och kolla att smälttråden verkligen sitter fast i ändarna. Egentligen är de bättre än de vanliga porslinssäkringarna av tysk typ, eftersom det är tjockare material i ändkåporna så de inte knölas till eller nöts sönder så lätt av blecken i säkringshållaren.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tracdoc

#7 » 15:24:36, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en lampa i varje instrument , övriga kontroll/varningslampor är även de med samma sockel. Nyckeln är en enkel on-off brytare kan man enkelt beskriva den som 15 inkommande + 30 utgående + vid intryckt nyckel, övriga anslutningar för belysning vid vridning på nyckeln. Original huvudströmbrytarna brukar sällan krångla . Lås clipsen till bl.a grillen finns på OIE för en 50-lapp.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Albireo (trådstartaren)

#8 » 17:08:06, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej (och tack)
Putsade upp alla säkringar och kontakter i båda säkringshållarna.
"Kletade" på lite vaselin på kontakter och säkringar (hoppas det blev rätt typ av vaselin).

Den stora, med 8st säkringar får jag en känsla att den fungerar utan problem.
Men även efter insatsen var det funktioner som inte fungerade. (torkare / fläktar mm.) :sad:
Bild
Snurrade på säkringarna i hållaren och "plötsligt" när jag tryckte på säkring 2 (uppifrån) började fläkt och torkare fungera.
Kan det vara som @torbjorn_forsman påpekar att änden på tråden inte sitter fast i änden?
(Knepig kabeldragning mellan säkringshållarna - tycker jag)


Dock funderar jag om takfläkten eller rutvärmen bak fungerar som tänkt.
I instruktionsboken skall den ha 5st lägen. (blir nu osäker om sista läget "+1" finns.)
Bild
Lampan till bakruteuppvärmingen är trasig :eek: - dock tycks jag höra ett "klick" från ett relä - vilket bådar gott.
Enligt denna instruktion skall fläkten ha två hastigheter. Men hör / känner ingen skillnad mellan hög fart och låg fart.
Är det en eller två fläktar som ska starta vid halv / hel fart?
Hur regleras hel / halvfart på fläkten?


I manualen finns även en beskrivning av säkringarna
Bild
Känner en osäkerhet hur denna bild ska tolkas.
Ska alla säkringar vara 15A? (Mina säkringar är vita - utom två röda.) Är inte vita = 8A?
Säkringshållarna står på högkant. (men inte på bilden) - har "tolkat" säkring 1 och säkring 9 högst upp i hållaren.
(men det var på säkring 10 som t.ex. torkarna började fungera)
Vad är det för skillnad på Värmefläktar (säkring 9) och ventilationsfläktar (säkring 10)?

Söker vidare och försöker tolka det kopplingsschema som jag hittat
Bild
Men i ovanstående schema hittar jag bara 11st säkringar (inte 12st) - (nr 26 på bild).

Sammanställning .:
- Bör jag byta säkringar? (till ?)
- Hur kan jag kolla upp fläktfunktionen? (hel / halvfart)
- Finns det "risk" att detta elfel, är ett återkommande problem?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 09:44:55, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara tyska tillverkare som tillämpar färgkodningen gul - 5 A , vit - 8 A, röd - 16 A, blå - 20 A på porslinssäkringar (och det har också spritt sig till bl a svensk fordonsindustri i och med att vi har köpt så mycket från tyska underleverantörer).
Tjeckiska säkringar är vita oavsett märkström.
I Italien betyder svart 8 A och vit 15 A.
Osv osv.

Det är precis en sådan säkring som den där vita, som man ska vara misstänksam mot när det gäller lös smälttråd i ändarna. Om man inte får något vettigt resultat vid ohmmätning, prova då den förbrukare som ska matas via säkringen är inkopplad och mät spänning från vardera ändkåpan till jord.

Inkopplingen av den lilla säkringshållaren med 4 säkringar verkar inte stämma med manualen. Som du ser på skissen över säkringsdosan så är matningen hopbyglad till säkring 9 och 10 respektive 11 och 12, var för sig. Men på din bild av säkringsdosan ser man att det går en bygel från högra änden av vad som troligen är säkring 9 till säkring 11.

Eftersom det är engelsk text till schemat du har hittat, så kan man misstänka att det gäller för en Zetor såld i något annat land än Sverige. Det kan mycket väl finnas skillnader i elsystemet beroende på vilken marknad traktorn från början var avsedd att säljas på, det är inget konstigt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#10 » 12:09:53, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK!
(tack för upplysande info om säkringar.)
Har försökt tyda vilken strömstyrka den "vita" skall klara, men beteckningen är "kryptisk" (inte läsbar).
Ska jag / kan jag tolka alla säkringar till 15A? (kändes mycket) -
Spontant vet jag inte var säkringar på 15A kan köpas. (16A är mycket lättare :smile: )
Att löda säkringen kändes också - "på gräns". (ska se vad jag får tag på)

Vet inte om alla "vita" i den stora säkringsboxen är 15A...
Bild
Alla säkringar har jag mätt ev. spänningsfall över - men inte fått något oväntat resultat.

Om säkringarna har annan placering blir analyser av elsystemet svårare att genomföra.
Man kan säga att elsystemet hänger på en skör tråd :grin:

Spännande att se om jag lyckas få klarhet över hur fläkthastigheterna är tänkt att fungera.
Vad jag förstår nu - blåser båda fläktarna (hel fart)
Halv fart - är det bara ena fläkten som blåser eller finns det något motstånd någonstans som kopplas in i serie (som är trasigt).
Dock känns det som ett annat fel eftersom fläkten blåser "full fart" i båda lägen.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#11 » 12:57:15, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan tänkas att de tjeckiska säkringarna bara fanns för 15 A på kommunisttiden. Det är inte omöjligt att man, om man granskar vad som egentligen matas från respektive säkring, kan konstatera att det duger gott och väl med 8 A på en del ställen.
15 och 16 A är i praktiken samma sak i säkringssammanhang.

Vanligtvis kopplas ett motstånd in i serie med fläktmotorn på halvfart. Var motståndet sitter är en helt annan fråga. Ibland är det påbyggt på omkopplaren, ibland sitter det tillsammans med fläktmotorn och ibland i luftkanalen före eller efter fläkten, för att kylas av luftdraget från fläkten. Ofta finns en termosäkring tillsammans med motståndet, och en vanlig orsak till att en värme- eller ventilationsfläkt i ett fordon bara går på högsta fart är, att termosäkringen har löst ut. Kan hända t ex om fläkten står på halvfart länge samtidigt som ett luftspjäll är stängt så motståndet inte blir kylt. På personbilar med kupéluftfilter händer det ofta om filtret är igensatt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tracdoc

#12 » 13:40:03, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda fläktarna är aktiverade både vid hel o halvfart. Halvfarten går via resistor . Beroende på vilken hytt typ du har så kan det skilja lite men jag tolkar det som att du har lilla hytten. En säkring för halvfart , En för varje helfart d.v.s tre säkringar totalt . och styrt via relän. Om du viker ned panelen uppe i taket så har du relän resistorer fläktar lättöverskådligt o åtkomligt. Försiktighet vid nedfällningen rekommenderas så det inte släpper några kablar , men har för mig att det sitter gångjärn i framkant på panelen på din så den inte rymmer.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Albireo (trådstartaren)

#13 » 15:18:35, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är lilla eller stora hytten vet jag inte. (har ingen direkt bild på traktorn just nu) - liknar denna men med frontlastare.
Bild
Det är en stor "plåt låda" man kan fälla ned i fronten på taket - inne i hytten. Där finns bland annat en massa relän.
(förutom knapp för - arbetsbelysning bak - torkare bak mm.)

Vad är det för skillnad på värmefläktar (säkring 9) och ventilationsfläktar (säkring 10)? (eller är det någon skillnad?)
Angående hel / halvfart på fläkt. Vet inte om fläktarna går i hel eller halv fart - samma blås på alla lägen.
Dock känns det som "full fart".
När motståndet går sönder på bilar brukar fläkten endast fungera på full fart. (inte på övriga hastigheter)

om jag förstått rätt används flera säkringar till fläkten - hur fungerar det?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Tracdoc

#14 » 16:50:23, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har lilla hytten. Värmefläkt,Ventilationsfläkt o.s.v sak samma (språkförbistring i översättningen skulle jag tro). Har inte fördjupat mig just i denna men har grejat en hel del med serien före (5211-7745)så det borde vara lika eftersom det är en efterföljande modell. En säkring till relä-resistor -fläktar =halvfart. Två säkringar till vardera relä - fläktar= helfart. Det är sällan resistorerna går sönder men det brukar bli dålig kontakt mellan tråd-kabelanslutning.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Albireo (trådstartaren)

#15 » 12:06:53, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan uppdatera läget!

Tyckte att jag hade allt "under kontroll". - vilka produkter som skulle beställas osv.
Kontaktade först en firma /Polen / Tjeckien?) - de svarade aldrig.
Kontaktade sedan en annan firma. De var först vänliga och hjälpsamma. Men när jag började fråga om "pinn-lägder" osv. fick jag inte riktigt några svar.
Men efter ??-mail skrev de - "Frakten är så dyr till Sverige att vi inte levererar" :sad: ....
Kontaktade ytterligare en firma som var vänligt inställd - till en början, men sedan slutade bara att svara.
(Funderade om detta hade med kriget att göra. :???: )

Sökte i Sverige - men monteringsklippsen skulle kosta ca 70-80kr/st = 7-800kr (medan i Polen / Tjeckien under 10:an / st.)
Batterifrånskiljaren (minns inte priset men runt 1000kr) - jag betalade 34,96zt

Började söka produkter på E-Bay, och hittade det mesta (men från olika leverantörer - Tyskland / England osv.)
Skickade mail och frågade om de hade fler produkter till Zetor (fick inga svar eller nekande svar).
Önskade beställa allt från samma leverantör - fraktpriserna har ökat ganska mycket.
Fick trevlig kontakt med en firma från Finland. (men med frakter mm. blev det inte billigare än från Sverige direkt.)
Började nästan ge upp.. Funderade hur jag skulle gå vidare - Skulle "klippsen" skrivas ut på en 3D-skrivare osv.

Men så sökte jag vidare - Det måste finnas någon i "öst" som vill sälja, och hittade - AgroAlex
Förmodligen en liten firma. Hemsidan är inte enkel att hantera (tur Google translate finns :smile: )
Skrev ett mail och frågade om de hade mer än de produkter som var på hemsidan.
- Tänkte att svaret kanske kommer inom en vecka... Men bara dagen efter (sent på kvällen) kom svaret "vad behöver du?")
Efter det har det blivit många mail (för att försäkra mig - är detta en pålitlig relation eller "kränger" de bara produkter eller ..)
Svaren kommer snabbt, De har satt sig in i mina önskemål - t.ex. Frågade om batterifrånskiljaren jag hittat, har 10mm poler? som svar "du ska välja denna eller denna istället..." (inte bara Ja/Nej)
Eftersom klippsen till grill-luckorna inte verkar finnas kompletta, fick jag köpa i delar .:
  • Klipps45mm .: "Kołek mocowania kratki Zetor 5911 7813 - 8708 99 97" (1,63zt).
valde sedan en stoppinne på 3x20mm (som jag hittat) - Men så rättade han mig, original är 3x19,8mm (perfekt! :thumme: )
  • Stopp pinne .: "Igła łożyskowa 3x19,8mm 99 6334 - 8482 91 90" (0,45zt).
Sedan var det fjädern - Hittade en på hemsidan och frågade om dessa var till 45mm pinnen - men det var det inte.. :sad:
  • Fjäder .: "Sprężyna kołka 62455307" (2,85zt)
Så höll vi på - Det blev en hel del produkter innan slutet... (8mm rostfria brickor - har jag)
(allt ifrån silikonfett, porslinsäkringar (0,57zt), kontroll-lampor(0,81zt), dörrdämpare(28,46zt), slangar(5,69zt), slangklammer(1,22zt), en smörjspruta för både lufttryck och handpump(117,89zt) - mm.)

En sak vi "diskuterade" lite var hel och halvljus lamporna.
De sitter P45T 45/40W som original. AgroAlex hade 3 modeller.
  • original P45T 45/40W (4,88zt)
  • H4 med P45T sockel 60/55W (6,50zt)
  • Special "Żarówka reflektorowa R2 12V 75/70W - 8539 21 30" (4,88zt)
Jag hade funderingar om de små reflektorerna på traktorn - Kommer de att skadas med starkare lampa?
Som svar fick jag att H4 modellen kommer förmodligen att gå varmare än 75/70W modellen.
Färgtemperaturen - ingen aning :klia:
(Framtiden kommer att visa om det blev bra och kommer att fungera - men där var det vanligast? att använda 75/70W)

Frakten (med hemleverans) gick på 120zt + ca. 50kr för att överföra pengarna från banken.
(De har inte kortbetalning) - utan när de ser pengarna på kontot skickas produkterna - men genom vår kommunikation kände jag mig trygg.
Direkt paketet var postat, mailades en bild på fraktsedeln.

Från det att jag överförde pengar från banken, till paketet kommit fram tog det 8-dagar.

Verkligen bra packat
Jag är nöjd - :dancing_geek:

3 personer gillar det här inlägget.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se