Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

”Tjuvstarta” Massey Ferguson 135

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

TheHank (trådstartaren)

#1 » 15:52:05, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Råkat ut för någon form av elfel, helt plötsligt startar inte traktorn. MF 135, 3 cyl diesel. Helt död då jag vrider nyckeln. Dubbel- och trippelkollat att neutral är i.

Behöver dock ha igång den för lite sysslor och jag vill tro att det är möjligt att ”tjuvkoppla” igång den, men hur? Jag har mätt vid startmotorn och jag har 12,5V där iallafall.

Bifogar bild på startmotorn så kanske någon vänlig själ kan instruera mig hur jag ska göra?


Bild


Gå till lösningen
TheHank
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:45, 06-06-2019
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: MF 135 -66



Mattias_E

#2 » 16:09:06, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skruvmejsel mellan övre och nedre skruven så slår du till startmotorn. Se bara till att du inte har någon växel i.

Gissar på att det är brytaren som sitter i växellådan som gett upp om du har ström fram till tändningslåset samt vidare ner till brytaren men inget fram till startmotorn. Du kan ju kontrollmäta kablarna med så där inte är något avbrott, men det är inte så sannolikt.


Detta inlägg har valts som lösning

Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

TheHank (trådstartaren)

#3 » 16:45:00, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:En skruvmejsel mellan övre och nedre skruven så slår du till startmotorn. Se bara till att du inte har någon växel i.

Gissar på att det är brytaren som sitter i växellådan som gett upp om du har ström fram till tändningslåset samt vidare ner till brytaren men inget fram till startmotorn. Du kan ju kontrollmäta kablarna med så där inte är något avbrott, men det är inte så sannolikt.



Tack!

Med nedre och övre, menas då detta:


Bild
TheHank
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:45, 06-06-2019
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: MF 135 -66

Mattias_E

#4 » 16:47:30, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

TheHank (trådstartaren)

#5 » 21:13:36, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nu vill inte traktorn starta alls längre. Klickar bara lite försiktigt i startmotorn då jag försöker ”tjuvkoppla”.

Monterade bort och isär strartmotorn, rengjorde och kontrollerade kontaktytor. Fortsatt samma fenomen.

Tycker batteripolerna ser bra ut. Mäter spänning vid startmotorn, där plus- och minuspol från batteriet ansluter, fullt ös där (12,6V). Sjunker dock kraftigt, ned till 6-7V vid startförsök. Normalt?

Var är det intressant att mäta för att felsöka vidare? Behöver steg för steg-beskrivning då 12V-elektronik inte är min starka sida… :???:

Och vilken funktion har denna mackapären under instrumentpanelen?


Bild
TheHank
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:45, 06-06-2019
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: MF 135 -66

torbjorn_forsman

#6 » 21:26:28, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningen ska inte sjunka så långt vid startförsök. Det tyder på antingen dålig kontakt någonstans på vägen mellan batteri och startmotor, eller dåligt batteri (urladdat eller dåligt skick), eller att startmotorn drar extremt mycket ström av någon anledning.
Prova att göra några fler mätningar:
1) Mät spänningen direkt mellan batteripolerna under startförsök.
2) Mät spänningsfallet på den ojordade sidan (plus om traktorn är minusjordad), dvs mät spänningen mellan plus på batteriet och startmotorns grova plusanslutning under startförsök.
3) Mät spänningsfallet på minus (jord) -sidan, dvs mät spänningen mellan minus på batteriet och startmotorns stomme.

Prylen under instrumentbrädan ser ut som ett kraftigt relä/solenoid. Skulle kunna tänkas användas som startrelä, men kablarna ser lite för klena ut för det. Relä för glödning eller något sånt kanske? Det går väl att följa kablarna och se vart de går. Eller kolla om man hittar igen den i elschemat.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

TheHank (trådstartaren)

#7 » 23:03:09, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Spänningen ska inte sjunka så långt vid startförsök. Det tyder på antingen dålig kontakt någonstans på vägen mellan batteri och startmotor, eller dåligt batteri (urladdat eller dåligt skick), eller att startmotorn drar extremt mycket ström av någon anledning.
Prova att göra några fler mätningar:
1) Mät spänningen direkt mellan batteripolerna under startförsök.
2) Mät spänningsfallet på den ojordade sidan (plus om traktorn är minusjordad), dvs mät spänningen mellan plus på batteriet och startmotorns grova plusanslutning under startförsök.
3) Mät spänningsfallet på minus (jord) -sidan, dvs mät spänningen mellan minus på batteriet och startmotorns stomme.

Prylen under instrumentbrädan ser ut som ett kraftigt relä/solenoid. Skulle kunna tänkas användas som startrelä, men kablarna ser lite för klena ut för det. Relä för glödning eller något sånt kanske? Det går väl att följa kablarna och se vart de går. Eller kolla om man hittar igen den i elschemat.


Tack för tipsen! Verkligen.

Jag kollar detta under morgondagen, återkopplar med resultat.
TheHank
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:45, 06-06-2019
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: MF 135 -66

Mangan

#8 » 13:42:49, 12-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prylen under instrumentbrädan är ett startrelä, eftersom startmotorn drar en del ström. Det går även att koppla det startreläet som ett slags övervarvningskydd för startmotorn om jag inte missminner mig. Men om du kör med skruvmejsel mellan polerna, så är ju den felkällan eliminerad.

Det kan vara kolen som är slut. Eller skitiga. Det var det för mig med samma startmotor och samma fenomen.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

TheHank (trådstartaren)

#9 » 12:15:10, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Spänningen ska inte sjunka så långt vid startförsök. Det tyder på antingen dålig kontakt någonstans på vägen mellan batteri och startmotor, eller dåligt batteri (urladdat eller dåligt skick), eller att startmotorn drar extremt mycket ström av någon anledning.
Prova att göra några fler mätningar:
1) Mät spänningen direkt mellan batteripolerna under startförsök.
2) Mät spänningsfallet på den ojordade sidan (plus om traktorn är minusjordad), dvs mät spänningen mellan plus på batteriet och startmotorns grova plusanslutning under startförsök.
3) Mät spänningsfallet på minus (jord) -sidan, dvs mät spänningen mellan minus på batteriet och startmotorns stomme.

Prylen under instrumentbrädan ser ut som ett kraftigt relä/solenoid. Skulle kunna tänkas användas som startrelä, men kablarna ser lite för klena ut för det. Relä för glödning eller något sånt kanske? Det går väl att följa kablarna och se vart de går. Eller kolla om man hittar igen den i elschemat.



Spänningen faller till runt 7,5V i samtliga scenarier.

Kan tillägga att jag vid ett tillfälle före sommaren provade att hjälparbete med bilen här hemma, gjorde ingen skillnad.
TheHank
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:45, 06-06-2019
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: MF 135 -66

TheHank (trådstartaren)

#10 » 12:15:55, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälparbeta = hjälpstarta med startkablar
TheHank
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:45, 06-06-2019
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: MF 135 -66

Mattias_E

#11 » 12:31:05, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har kortslutna celler i batteriet så kan du få det symptomet och då hjälper det inte heller att koppla på ett annat batteri via startkablar. Mäter man batteriet utan belastning så håller det sig kring 12V men vid belastning så störtdyker det.

Du kan prova att tjuvkoppla direkt till startmotorn med startkablar från ett friskt batteri eller om du kopplar bort det befintliga och sätter startkablarna direkt till batterikablarna på traktorn.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mangan

#12 » 16:05:37, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

TheHank skrev:Och nu vill inte traktorn starta alls längre. Klickar bara lite försiktigt i startmotorn då jag försöker ”tjuvkoppla”.


Hur löste du detta till slut? Samma problem här nu...
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

krokodilen

#13 » 16:33:57, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sätter en peng på kass jordpunkt eller motsvarande jox på + sidan.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se