Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Rotorarm

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 13:58:50, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : Nu vet jag inte vad jag skall tro. Jag har en rotor arm till en Renault motor. Vad jag inte vet är om den fjäder som trycker mot kolet i fördelarlocket och nosen på rotorn som går mot tändkablarna jag tror att om jag sätter en summer på den så skall det vara kontakt mellan dessa punkter eller har jag fel. Jag undrar för jag har 2 st rotor armar ingen av dom har kontakt så jag få ingen summer signal om jag provar. Har heller ingen gnista på stiften.
Någon som vet?
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



BM425

#2 » 17:56:19, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara rätt högt motstånd i rotorn, så du måste ohm-mäta i så fall. Kolet i mitten brukar hållas på plats av en liten fjäder.
Har du ingen gnista så får du nog fortsätta leta. En frisk gnista hoppar upp till rotorn även om kolet är borta.

Gammal eller nyare Renault?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

SvampenT15 (trådstartaren)

#3 » 18:10:16, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en mycket gammal Renault motor som sitter i en Toro gräsklippare från troligen sent 70 tal eller tidigt 80 tal. Jag har bytt brytare och konding samt tändkablar.
Men jag vart lite fundersam när jag mätte på rotorn med summer och inte fick någon signal. Sedan har jag läst lite och förstått att man skall ohm mäta men jag får inget resultat
jag har även mätt tändspole men får inte dom värden man borde få. Så jag börjar väl med tändspolen och byta den. Om då rotor är ok så borde det bli gnista. Jag förstod det som att man inte kan få en summer signal beroende på motståndet i rotorn.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

BM425

#4 » 19:00:03, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du ett gammaldags tändsystem utan elektronik?!

Lite bilder hjälper andra att felsöka bättre :photograph:
Bild på tändspolen o fördelare.

Gnistan ska komma när brytarspetsarna öppnar. Då bryts kretsen i primärlindningen, kondensatorn hjälper till att tömma elektronerna, då skapas en induktion i sekundärlindningen = hög spänning - gnista.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#5 » 21:53:04, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lita inte på summern utan ohmmät med en riktig multimeter istället. Normalt brukar motståndet i en fördelarrotor vara 1 eller 5 kohm. Tänk på att en del riktigt enkla digitalmultimetrar (i synnerhet sådana som är tänkta att användas av elektriker) inte kan mäta resistanser över 1 kohm.
När det gäller tändspolen så kan det bli mätvärden helt uppåt väggarna om man har en multimeter som mäter med växelström (iofs sällsynt). För att kontrollera primärlindningens resistans så är det säkrare att mäta den ström som flyter genom primärlindningen då brytarna är slutna och samtidigt mäta spänningen över primärlindningen med en annan multimeter, sedan dividerar man spänning med ström för att få resistansen. Vanligtvis kan man vänta sig 3-4 ohm om det är en tändspole för 12 V som ska gå utan förkopplingsmotstånd resp 1-2 ohm om den är avsedd att ha förkopplingsmotstånd. Om tändspolen är avsedd för ett brytarlöst tändsystem med strömbegränsning så brukar resistansen vara 0,4 - 1,0 ohm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15 (trådstartaren)

#6 » 12:14:43, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : Nu har jag fått igång motorn. Den låter bra och startar lätt. Det troliga felet var nog att jordflätan inte jordade ordentligt så jag slipade rent och bytte bulten som håller den. Maskinen har inte varit igång på flera år och stått ute och lite överväxt med gräs.
Så det finns en del rost att ta hand om mest i klippdäcket. Får byta lite plåt där. Ett annat bekymmer är hydrostaten som måste renoveras men packnings satsen har utgått som reservdel. Och att hitta en hydrostat som är ok kan nog bli svårt. Så om någon vet var det finns en Sundstrands 90-1159 LH så är jag intresserad av den. I väntan på den så finns det ju mer att göra
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

BM425

#7 » 12:59:23, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för uppdatering! :thumme:

Alltid lika kul att få veta hur ett problem slutar, vare sig det är skrot eller :hurra:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se