Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Volvo BM 500. Fråga om inkoppling av laddningsregulator

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#1 » 10:55:03, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hey guys and dolls,

Jag håller på med lite smått och gott angående det elektriska på min BM 500. Det började med byte av värmepaketet som fortfarande är på gång nu men där jag behöver vissa nya delar som ska beställas snart.

Under tiden har jag märkt att det var ett fel med färdljus och signaltutan som inte fungerar heller. Vid losskoppling av dessa delar upptäckte jag att inte bara var det att några kablar ej är inkopplade någonstans men också att det fanns en laddregulator som var urkopplad totalt.

Nu verkar det så att förra ägaren har bytt generator (till en starkare variant. 70A) och att tydligen batterierna laddas ändå så jag misstänker att den där (gamla) regulator inte längre behövs. Kontrolllampan släcker efter start vid tillräckligt varvtal. Nu hittar jag ingen tydlig typbeteckning på generatorn och hittar därför ingen data om den på nätet, men jag misstänker att det finns en regulator på själva generatorn? Kan det vara så eller är det standard så nuförtiden?

Frågan är alltså: brukar det sitta en regulator på generatorer, behöver jag den gamla och om så, hur testar jag om den fungerar.

Lägger in några bilder också:



Kanske är det uppenabrt ingen problem för traktorn fungerar ju men jag vill hellre vara säker än att jag vid kommande vinter plötsligt inte kan använda ploghästen.

Tack för era åsikter.

M.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500



gedholm

#2 » 11:28:38, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nyare generatorer har inbyggt relä den gammla kan du sälja till behövande
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

Dexxas

#3 » 11:31:04, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan plocka bort laddregulatorn,den har hört ihop med likströmsgeneratorn traktorn byggdes med men har ingen funktion idag.
Växelströmmarn som sitter där har en intern regulator direkt i kolhållaren
på bakre gaveln. Det är den runda svarta detaljen som syns på bilden.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#4 » 14:30:40, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar, det var alltså som jag tänkte och det innebär för mig att jag kan fortsätta pysslingen. Dessutom sparar det en till beställning.

Är i behov av en dörrgummilist också men detta lägger jag upp i en annan tråd.

Tack igen guys!

M.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

torbjorn_forsman

#5 » 09:55:30, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gedholm skrev:nyare generatorer har inbyggt relä den gammla kan du sälja till behövande



Nej. Det finns inget relä i den nya generatorn, bara en laddningsregulator. "Laddningsrelä" eller, mer korrekt, bakströmsrelä, är något som bara används ihop med likströmsgeneratorer.

Den gamla regulatorn är avsedd för en växelströmsgenerator, troligen en sådan med isolationsdiod (förekom endast av märke SEV, känns igen på en rödmålad kylfläns utanpå bakre gaveln). Den är lite speciell i och med att den reglerar på en spänning som är ca 0,8 V högre än önskad batterispänning, för att kompensera för isolationsdiodens spänningsfall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ähee och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se