Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Fördelarproblem, Volvo Krabat

14 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

davidnorden (trådstartaren)

#1 » 21:49:35, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas nån kan lösa det här problemet...

Har en Krabat (b16, 1962) som helt plötsligt (dog när jag körde) slutade att få nån gnista till tändstiften.

Trodde att det var kondensatorn som gett upp, men problemet var kvar när jag bytte den.
Lyfte då av fördelarlocket (som har tappat ett spänne och hade satts fast med ståltråd på ena sidan...).

Tog bort rotorn (tror att det var den, den som snurrar och har en triangulär överdel?) och satte tillbaka den, satte tillbaka fördelarlocket och höll fast det med handen, drog igång tändningen - och rackaren startade! Gick jämnare än den brukar till och med. Satte fast locket ordentligt och provade igen - ingen gnista. Tog loss den igen, och provade att hålla den med handen, men fortfarande ingen gnista.

Vad är det här som är fel? Har något halkat snett i fördelarlocket?

mvh David

Volvo Krabat 1962, Kivik
davidnorden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 09-06-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat



torbjorn_forsman

#2 » 21:55:39, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några spår av att rotorn har skrapat mot fördelarlocket? Sprickor eller smuts i locket som kan ge överslag? Är det fjädrande kolet vid mittanslutningen helt och fjädrande så det gör kontakt mot rotorn? Sprickor i rotorn så det kan bli överslag från dess metallbleck till axeln? Om rotorn har inbyggt motstånd för radioavstörning, är det helt och har rätt värde (vanligtvis 1 eller 5 kohm)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#3 » 22:48:30, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi hade en Krabat så gav fördelarlocket upp. Traktorn behövdes snarast möjligt. Döm om min förvåning när jag insåg att ett lock till en Saab 900 fungerade efter någon liten filning i styrhacket i botten. Sedan gick det locket så länge vi hade traktorn, och jag har inte höra av nya ägaren att han heller har bytt. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kloge

#4 » 22:54:56, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min så var det glapp i rotoraxeln vilket gjorde brytaravståndet till ett lotteri.
Köpte ett nytt från 123 Ignition
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

davidnorden (trådstartaren)

#5 » 23:29:41, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Finns det några spår av att rotorn har skrapat mot fördelarlocket? Sprickor eller smuts i locket som kan ge överslag? Är det fjädrande kolet vid mittanslutningen helt och fjädrande så det gör kontakt mot rotorn? Sprickor i rotorn så det kan bli överslag från dess metallbleck till axeln? Om rotorn har inbyggt motstånd för radioavstörning, är det helt och har rätt värde (vanligtvis 1 eller 5 kohm)?


Locket (och fördelaren) ser rätt rena ut. Ska kolla rotorn, kopparblecket var lite svart längst ut (slipade rent det). Kolet fjädrar och ser helt ut. Tror inte att rotorn har något motstånd inbyggt...

Tack för svar!
davidnorden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 09-06-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat

davidnorden (trådstartaren)

#6 » 23:33:02, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:När vi hade en Krabat så gav fördelarlocket upp. Traktorn behövdes snarast möjligt. Döm om min förvåning när jag insåg att ett lock till en Saab 900 fungerade efter någon liten filning i styrhacket i botten. Sedan gick det locket så länge vi hade traktorn, och jag har inte höra av nya ägaren att han heller har bytt. :mrgreen:


Aha! Tror du att ett sånt här skulle funka då?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000025998

(behöver det nu, annars skulle jag kunna beställa online, men det är ju lördag....)
davidnorden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 09-06-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat

torbjorn_forsman

#7 » 08:29:22, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte syns något fel på fördelarlocket så är det knappast något fel på det heller. Men avsyna det mycket noga efter sprickor och kolränder. I nödfall kan man skrapa ur en spricka och fylla i den med något bra isolermaterial (t ex fernissa). Lämpligt i så fall att först köra locket i diskmaskin så det är helt fettfritt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel

#8 » 09:21:57, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gnista från tändspolen, kan ju vara glapp i + / - polerna, har du tändningslås så kan det vara glapp där. Tändkablar?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

davidnorden (trådstartaren)

#9 » 13:01:53, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det inte syns något fel på fördelarlocket så är det knappast något fel på det heller. Men avsyna det mycket noga efter sprickor och kolränder. I nödfall kan man skrapa ur en spricka och fylla i den med något bra isolermaterial (t ex fernissa). Lämpligt i så fall att först köra locket i diskmaskin så det är helt fettfritt.


Dagens äventyr: Fick gnista på tändstiften till slut, men kan det vara så (eftersom det verkar vara noga med isoleringen på tändlocket, och jag hade satt fast det med en ståltråd från där kabeln från tändspolen sitter, mitt i fördelarlocket alltså) att det kan störa tändningen ändå? Bäst gick den ju ett kort tag när jag bara höll fast fördelarlocket med handen), att den inte vill tända för att locket ändå inte sitter bra? Får små "puffar", från avgasröret, men det kanske bara är luft som trycks ut? Inga smällar, ingen tändning alls på kolvarna.

Rengjorde förgasaren också, bara för att, och kollade att bensin kommer fram till förgasaren. Så nu vet jag faktiskt inte vad jag ska prova. Den gick utmärkt i några dagar innan den bara dog, så jag vet ju att den kan...
davidnorden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 09-06-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat

davidnorden (trådstartaren)

#10 » 13:07:22, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Har du gnista från tändspolen, kan ju vara glapp i + / - polerna, har du tändningslås så kan det vara glapp där. Tändkablar?


Jag får nu gnista i tändstiften, och det tjongar till bra i handen när man håller i tändstiften och kör :) Så el kommer fram till tändstiften. Nu vill den bara inte tända... Märkligt, eftersom den gick fint tidigare.
davidnorden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 09-06-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat

torbjorn_forsman

#11 » 13:25:26, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan mycket väl räcka med en ståltråd tvärs över fördelarlocket för att det ska bli överslag på olämpligt ställe. Om det bara "puffar" så kan det bero på att tändkablarna är förväxlade eller fördelarlocket råkar vara vridet ett halvt varv, så gnistan kommer i fel tändstift vid rätt tillfälle så att säga. Eller för den delen kan det orsakas av överslag mellan tändkablarna eller mellan uttagen i fördelarlocket. Det kan vara intressant att göra ett startförsök i totalt mörker och låta en medhjälpare bevaka fördelare och tändkablar, för att kolla om det syns några svaga gnistor eller glimurladdningar på olämpliga ställen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel

#12 » 13:52:44, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på motorn vore bra :photograph:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#13 » 13:53:07, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

davidnorden skrev:...Aha! Tror du att ett sånt här skulle funka då?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000025998

(behöver det nu, annars skulle jag kunna beställa online, men det är ju lördag....)

Inte en aning. Kommer inte ens ihåg vilken årsmodell på bil det var. Ta med dig locket till Biltema och be att få titta / jämföra med det nya.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#14 » 14:18:12, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosch-nummer/typbeteckning på fördelaren och det gamla locket kan också vara bra att ha koll på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se