Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Lucas startmotor

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

lasse Petersson (trådstartaren)

#1 » 20:02:55, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla ! Har problem med en startmotor som sitter på en Ford 6710 , När jag försöker starta den så slår selonoiden till startdrevet och startmotorn driver runt motorn , efter en lien stund släpper magneten och endast startmotorn snurrar ! Har bytt till en ny selonid men den beter sej på samma vis ?
Någon som vet eller varit ute för samma problem ?
Tacksam för svar !
Lasse !
lasse Petersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:43:13, 12-06-2008
Ort: Ballingslöv
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 650
IHD430
hymas 767
Fordson Major
MF 165
Gigantic F30
Case hjulgrävare
MF 165
Gigantic F30
Case 888 hjulgrävare



torbjorn_forsman

#2 » 20:16:55, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en "normal" startmotor, byggd som en personbilsstartmotor men lite större? Dvs solenoiden är kombinerad med relä för huvudströmmen till startmotorn, och solenoidens ankare för fram drevet via en hävarm? Bilder på den kan vara av intresse.

Jag skulle i så fall snarare förmoda att felet är antingen att frihjulskopplingen i startmotordrevet krånglar, eller att någon fjäder i framföringsmekanismen är trasig eller något kärvar där. En ytterligare möjlighet är om drevet inte förs fram längre än att det är på gränsen till att göra ingrepp i startkransen. Vissa startmotorer har en justering som måste ställas in på rätt sätt enligt VHB om man har bytt t ex solenoid eller drev. Det kan också röra sig om att startkransen har flyttat sig i längsled på svänghjulet, om den är påpressad och det inte finns något axialstopp.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lasse Petersson (trådstartaren)

#3 » 11:37:09, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en startmotor som du beskriver den ! Alla rörliga delar i startmotorn rör sej lätt och drevet i startmotorn ser bra ut ! Skall plocka av och kolla startkransen ,men inget jag reagerade på när den var avplockad ,En justering av hävarmen finns på startmotorn ! Men eftersom problemet var detsamma på den selonoiden som jag bytte undrar jag om det kan vara den ?
Tack för svaret !
lasse Petersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:43:13, 12-06-2008
Ort: Ballingslöv
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 650
IHD430
hymas 767
Fordson Major
MF 165
Gigantic F30
Case hjulgrävare
MF 165
Gigantic F30
Case 888 hjulgrävare

torbjorn_forsman

#4 » 12:17:00, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns frihjulskopplingen i drevet bra om du vrider fram och tillbaks på den? Den ska spärra utan tvekan åt ena hållet, och åt andra hållet ska den gå att vrida med lite lagom motstånd men utan hack eller andra konstigheter. Det är också viktigt att drevet inte glappar för mycket på axeln, lagerbussningen som sitter i drevet måste vara i bra skick. Samma sak med yttre lagret för startmotorns axel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#5 » 13:29:25, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som sagt som att drevet släpper i frihjulet. Det felet syns inte på utsidan och kanske inte när man känner på det heller. Det ska ju spärra åt ett håll och frihjula åt det andra men nåt slirar där så den frihjular vid belastning. Då spinner elmotorn men den driver inget. Allt är fortfarande i ingrepp alltså så solenoiden är det inget fel på.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#6 » 19:05:41, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bror mins Ford farline -58 så var det mycket noga med att man monterade den precis som den
var från fabriken. Fick absolut inte flytta på startdrevet vid montaget, för då skulle den inte gå som den skall.

Kan det vara liknande startmotor till traktorn? Ett väldigt långt tungt as.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

PeterA

#7 » 20:19:25, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"efter en stund..." Svagt batteri?
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

Bengt Erik Eriksson

#8 » 21:17:43, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

motorn kan inte snurra om inte solenoiden är aktiverad på en sådan startmotor. och byte av solenoid hjälpte ju inte. är också inne på att drevets frihjul givit upp.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se