Hallå på er
Idag när jag skulle starta MF-35:an så poffade det inte till i insugningsröret som vanligt. Igång kom den efter lite nötande men att den inte hade fått glöda var uppenbart.
Felsökningen jag har gjort är att mäta att jag har batterispänning fram till glödstiftet när kretsen aktiveras och det blir inget spänningsfall på batteriet som det normalt blir när glödningen aktiverades.
Nu är det inga stora pengar med ett nytt glödstift, men för att dubbelkolla att det verkligen är trasigt tänkte jag mäta upp det. Men hur?
En snabb sökning på nätet verkar ge att man kan Ohm-mäta, plus på glödstiftet och minus mot jord och då ska man få runt 1 Ohm? Om då värdet är noll eller högre än 2 så är stiftet trasigt?
Står också att man ska koppla ifrån spänningen innan man Ohm-mäter, men är kretsen inte sluten så spelar det väl ingen roll? Där är ju ingen spänning fram till glödstiftet.
Jag har mätt mellan plus på stiftet och ytterhöljet och där är ingen kontakt mellan dessa, inget pipande från multimetern när den är ställd på summer.
Kanske är helt onödigt att kontrollmäta? Stiftet blir inte varmt och spänning fram finns.
Glödstiftet i fråga är av denna modellen som släpper fram diesel när det blir varmt som då antänds i insugningsröret.