Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Mäta upp motorvärmare?

10 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

FreddanZ (trådstartaren)

#1 » 12:06:35, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert störtlöjlig fråga, men någon som vet om/hur man kan mäta upp om det är funktion i en motorvärmare oså man kan förstå om det är lönt att köpa en kabel till den? :vissla: (På samma fråga är det ett calix-utag på bilden)?
Bild
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor



Eje Forsmark

#2 » 12:38:59, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att mäta mellan elstiften där ska du ha kontakt om elementet är helt.
Sen ska du inte ha kontakt mellan jordstift (det grövre) och något av elstiften. då är den kortsluten.
Jo det är en kalix kontakt men av äldre typ

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

torbjorn_forsman

#3 » 13:06:19, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en CEE 17 -kontakt, alltså en standardiserad kontakt som passar ihop med de blå 16 A 230 V -uttagen och stickpropparna som används för t ex strömmatning till husbilar. De ingår i samma system som de vanliga röda runda trefasdonen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Eje Forsmark

#4 » 14:22:21, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer med kontakten men Calix hade den mellan den riktgt gamla rektangulära och min som är idag

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Göran Ekman

#5 » 16:01:22, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var liten var det runda intag på Defa som satt på våra Ford traktorer. Och den platta med blått lock på Calix värmarna som satt på våra Volvo traktorer. Någon gång kanske på -70 talet vart det bara den runda CEE kontakten på ”alla” värmare.
Sedan kom dom där små som sitter i fronten på bilarna i dag, jag gillar inte dom. Tycker att dom krånglar, fjädrarna till locket ger upp. Tror att det är lite dåligt med yta på stiften. Blir gärna glappa.
När jag har monterat värmare på våra lastmaskiner, har jag klippt bort dom små. Och ersatt dom med CEE intag.
Det verkar ha funnits en mindre variant på intag liknade CEE men mindre. Har bara sett det en gång på våran husvagn från -65.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

FreddanZ (trådstartaren)

#6 » 18:48:07, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:Det är bara att mäta mellan elstiften där ska du ha kontakt om elementet är helt.
Sen ska du inte ha kontakt mellan jordstift (det grövre) och något av elstiften. då är den kortsluten.
Jo det är en kalix kontakt men av äldre typ


Låter bra, får ut å pröva imorrn. Antar det bara är att man skall ha kontakt mellan stiften å inte något speciellt motstånd..... :klia:
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor

FreddanZ (trådstartaren)

#7 » 18:49:35, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det där är en CEE 17 -kontakt, alltså en standardiserad kontakt som passar ihop med de blå 16 A 230 V -uttagen och stickpropparna som används för t ex strömmatning till husbilar. De ingår i samma system som de vanliga röda runda trefasdonen.


Det var som tusan, då har jag kanske t.o.m någon liggande. :thumme:
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor

FreddanZ (trådstartaren)

#8 » 18:53:12, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:När jag var liten var det runda intag på Defa som satt på våra Ford traktorer. Och den platta med blått lock på Calix värmarna som satt på våra Volvo traktorer. Någon gång kanske på -70 talet vart det bara den runda CEE kontakten på ”alla” värmare.
Sedan kom dom där små som sitter i fronten på bilarna i dag, jag gillar inte dom. Tycker att dom krånglar, fjädrarna till locket ger upp. Tror att det är lite dåligt med yta på stiften. Blir gärna glappa.
När jag har monterat värmare på våra lastmaskiner, har jag klippt bort dom små. Och ersatt dom med CEE intag.
Det verkar ha funnits en mindre variant på intag liknade CEE men mindre. Har bara sett det en gång på våran husvagn från -65.
Göran i Norråmyra


När du säger det så håller jag med, det står DEFA på denna värmaren också, (sitter på en mf 35 som jag håller på att skruva med) har ett par mindre defa-uttag på en bil och det är nog lite mer våld å få dit dem och känns inte så stadigt när de väl sitter där heller.....
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 19:02:31, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

FreddanZ skrev:
Eje Forsmark skrev:Det är bara att mäta mellan elstiften där ska du ha kontakt om elementet är helt.
Sen ska du inte ha kontakt mellan jordstift (det grövre) och något av elstiften. då är den kortsluten.
Jo det är en kalix kontakt men av äldre typ


Låter bra, får ut å pröva imorrn. Antar det bara är att man skall ha kontakt mellan stiften å inte något speciellt motstånd..... :klia:


Du bör ha ett motstånd mellan pinnarna som stämmer någotsånär med motorvärmarens effekt och märkspänning (R = U^2 / P). Antag t ex att den är märkt 230 V 600 W, då bör motståndet vara ungefär 230^2 / 600 = 88 ohm.
Mot jord bör det bli oändlig resistans även om du mäter på multimeterns högsta ohm-område.
Kolla också att det är lågohmig förbindelse mellan jordpinnen i kontakten och chassijord i bilen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

FreddanZ (trådstartaren)

#10 » 21:31:01, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
FreddanZ skrev:
Eje Forsmark skrev:Det är bara att mäta mellan elstiften där ska du ha kontakt om elementet är helt.
Sen ska du inte ha kontakt mellan jordstift (det grövre) och något av elstiften. då är den kortsluten.
Jo det är en kalix kontakt men av äldre typ


Låter bra, får ut å pröva imorrn. Antar det bara är att man skall ha kontakt mellan stiften å inte något speciellt motstånd..... :klia:


Du bör ha ett motstånd mellan pinnarna som stämmer någotsånär med motorvärmarens effekt och märkspänning (R = U^2 / P). Antag t ex att den är märkt 230 V 600 W, då bör motståndet vara ungefär 230^2 / 600 = 88 ohm.
Mot jord bör det bli oändlig resistans även om du mäter på multimeterns högsta ohm-område.
Kolla också att det är lågohmig förbindelse mellan jordpinnen i kontakten och chassijord i bilen.


Världsklass, tack :buga:
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se