Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Är du på kanelen-avd?

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Orsa (trådstartaren)

#1 » 13:27:34, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kinalastare laddade långt över 30V
Skickade efter en utbytesgenerator och bytte nyss. Nu funkar det och det tycks ladda 25-27-28 V när jag provade. Nu är man ju nyfiken maskinist och öppnade den gamla generatorn och mätte i blindo utan att man kan elen.
Hur gör man för att felsöka när det ser ut så här? Är det bingen eller kan man reparera rimligt och ha i reserv?
Generatorn kostade en del eftersom den har en oljepump i bakgaveln för servo som jag tror det är till för.
Bild
Bild
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



torbjorn_forsman

#2 » 15:51:38, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den laddar mer än tillräckligt bra så kan du nog utgå från att alla dioder i likriktarbryggan är i ordning utan felet rör sig troligen om laddningsregulatorn eller problem med kablage till den. Är det en traditionellt byggd generator med fältlindning och släpringar, eller är den borstlös med permanentmagneter i rotorn? Hur är de tre små polskruvarna märkta och vart är de kopplade i maskinen?

Om man ändå vill kolla dioderna så är det lätt gjort att ohmmäta/diodprova en i taget av dem om man först löder loss fasledarna från statorlindningen till bryggan.
Jag skulle dock föreslå att man börjar med att skruva ihop generatorn så pass att man kan provköra den i bänk och mäta en del där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Orsa (trådstartaren)

#3 » 17:36:26, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Torbjörn du är väl en storelguru här på maskinisten.
Laddregulatorn i denna maskin är en liten insticks i reläboxen. Den bytte jag förut utan att det gjorde nån skillnad, så tills vidare kan jag nog friskförklara kablage och regulator.
Jag vet inte med säkerhet hur den är byggd men jag öppnade gaveln å fingerdrog den runt lite utan att veta att jag skulle tänka på ev. kol. Nu när du frågar gissar jag på borstlös för mekaniskt finns inget som tyder på att det sitter såna samt att den roterar ”fritt” utan att man fick tankarna på kolborstar.
Jag kan dissekera mer för att stilla nyfikenheten samtidigt som det tar ett steg närmare bingen. Jag får ju loss diodplattan samtidigt menar jag.
Märkningen är kinatecken men nya generatorn är helt samma ritning och den hade västerländska tecken.
Nu åkte jag hem, men av de 5 terminalerna går 1 & 4 till samma och det är nog stommen. 2 & 3 till lödningarna och 5 är diodplattan som skulle kunna vara laddström (plus).
Verkar det rimligt öht?
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#4 » 11:05:30, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att säga utifrån bilden. Den grova polskruven längst till höger är väl antagligen utgående laddström (B+). Närmast till vänster på den är en polskruv kopplad till katoden på en av smådioderna, kanske nån slags motsvarighet till D+. Jag gissar att katoderna (änden med ett streck) på alla tre smådioderna är hopkopplade med varandra? Nästa polskruv ser ut att vara kopplad till en av växelströmsfaserna från statorn. Och ännu nästa är svårt att se vart den tar vägen. Den polskruv som sitter för sig själv längst till vänster verkar vara oisolerad och alltså direkt chassijordad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se