Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Tips på skyddsdiod till stor solenoid

11 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 23:54:24, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på med elsystemet på min Case 580F traktorgrävare.
Det sitter en stor j*vla solenoid/spole som ska koppla i och ur driften.
Denna ska tydligen ha nån slags skyddsdiod (som saknas) ansluten. Risken är annars att den skickar ut spänningsspikar i elsystemet när den släpper.

Har ni något tips på nån universal diod som jag kan använda mig av. Vet inte riktigt vilken spec en sån diod bör ha.

Känns dumt att skippa denna diod när jag nu är seriös och drar nya kablar m.m


Bild
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



Valter.Öhman

#2 » 00:44:15, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta(killgissar) borde väl en 1N4007 fungera. Den är väl rätt vanlig i lite större spolar.
Beror ju lite på hur mycket ström spolen drar. Du gör helt rätt som sätter dit en iaf då det ju tar bort ljusbågen i kontakten och skyddar mot spänningsspikar i elsystemet. Spänningsspiken kan nå 300v utan diod och med diod blir den nog inte mer än 2v så det gör stor skillnad.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Valter.Öhman

#3 » 00:46:53, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var då noga med att montera den rätt väg annars brinner den ju upp direkt då den kortsluts mot jord.

Tittade i databladet, 1N4007 klarar 1000V och 45A under 1ms den har en framledningsspänning på 1,1V så den borde klara det och inte ge någon ljusbåge i kontakten.
https://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

torbjorn_forsman

#4 » 08:22:32, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en stor solenoid bör man nog räkna med betydligt längre tid för strömstöten än 1 ms. Det är ju inte bara den magnetiskt lagrade energin, utan även den energi som frigörs när ankaret ska gå tillbaka (alltså i princip den energi som är lagrade i returfjädern) som det gäller att ta hand om.
Man bör nog se till att den medelström dioden tål (Ifav) är minst lika med den ström som solenoiden drar i normal drift, för att vara på den säkra sidan. Så en lite kraftigare diod typ 1N5408, 6A10 eller liknande skadar nog inte.

När det gäller de här billiga "klassiska" likriktardioderna som t ex 1N4007 och 1N5408, så ska man vara medveten om att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika tillverkare av dem. Databladsuppgifterna vågar man nog lita på om det är dioder av förstklassigt fabrikat (Vishay, Sanken, ON m fl), men mer suspekta märken ska man inte lita på om det gäller mer än vanliga nätlikriktare som aldrig utsätts för stötströmmar eller överspänningar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael.Andersson (trådstartaren)

#5 » 10:09:31, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.heavyequipmentforums.com/th ... air.66839/

Enligt denna tråd från ett amerikanskt forum så finns följande info om spolen

"
This one measures right around 2.8ohms and draws around 4.3A at 12v"

Om det stämmer låter jag vara osagt. Jag har inte mätt på min.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#6 » 11:55:44, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I så fall är det nog säkrast med en 6 A-diod. Om du har tillgång till något bilvrak, kolla om det sitter en skyddsdiod vid magnetkopplingen till AC-kompressorn, den bör vara av lämplig typ.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Valter.Öhman

#7 » 12:05:06, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det en stor solenoid bör man nog räkna med betydligt längre tid för strömstöten än 1 ms. Det är ju inte bara den magnetiskt lagrade energin, utan även den energi som frigörs när ankaret ska gå tillbaka (alltså i princip den energi som är lagrade i returfjädern) som det gäller att ta hand om.
Man bör nog se till att den medelström dioden tål (Ifav) är minst lika med den ström som solenoiden drar i normal drift, för att vara på den säkra sidan. Så en lite kraftigare diod typ 1N5408, 6A10 eller liknande skadar nog inte.


Kan absolut hålla med om att man inte bara kan titta på strömmen under 1 ms men om jag läser databladet korrekt så ska dioden klara 30A under 5ms(nästan oändligt lång tid :mrgreen: )och då bör energin övergått i värme i spolen. Går absolut gå upp i storlek om man är osäker men nu har du iaf något att utgå ifrån.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Valter.Öhman

#8 » 12:08:43, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:https://www.heavyequipmentforums.com/threads/580c-cutout-solenoid-repair.66839/

Enligt denna tråd från ett amerikanskt forum så finns följande info om spolen

"
This one measures right around 2.8ohms and draws around 4.3A at 12v"

Om det stämmer låter jag vara osagt. Jag har inte mätt på min.



Måste medge att det var en rejäl spole!! Så gör som Torbjörn föreslår och gå upp i diodstorlek.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Michael.Andersson (trådstartaren)

#9 » 13:11:17, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev: Så en lite kraftigare diod typ 1N5408, 6A10 eller liknande skadar nog inte.

.


Tack för tipsen.
Så det är denna typ jag ska leta efter..?
Har tyvärr inget bilvrak stående :mrgreen:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#10 » 13:21:16, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. 6 A-dioder heter ofta 6A10 eller något liknande (de två sista siffrorna anger spänningståligheten i hundratal V). En del tillverkare kallar dem t ex P600K, där är det bokstaven på slutet som talar om vilken spänning den tål. Allt över 200 V duger gott och väl i fordonssammanhang.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Valter.Öhman

#11 » 16:08:57, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill dyka lite djupare i ämnet så står det ju lite mer på engelska wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se