När jag mäter från plus på startmotorn och jordar i blocket så pendlar volten mellan 5-8 volt när startmotorn går. Det är 12,7 volt obelastat. Kan det vara bra?
Under 9v på startmotorn vid start tycker jag är dåligt. Batteriet bör hålla minst 9-10 v vid körning av startmotor. Mät direkt på batteriet. Mät spänningsfall i kablarna. Över 1v spänningsfall i en kabel är oftast för mycket. 0.2-0.45v är oftast normalt.
Det har jag inte gjort. Jobbar i helgen så det ska kollas på måndag. Däremot så har jag nya fräscha kablar till både plus och minus. Jag tjänar däremot ca 1 volt på att mäta runt huvudströmbrytaren.
För säkerhets skull, mät med en annan multimeter och kolla att båda är överens. En startmotor ger en hel del högfrekventa störningar pga gnistbildning vid kollektorn, och de kan störa en del (i synnerhet billiga) digitalmultimetrar och få dem att visa fel.
Problemet löst. Mätte på batteriet med samma resultat som på startmotorn. Felsökte och hittade en spricka i batteriklämman på -polen. Kollade batteriet med batteritestaren och hade bara ca 40% kvar av startströmmen. Bytte batteri och klämman och nu är det 10-11 volt vid startmotorn vid belastning. Startmotorn snurrar på som bara den nu. Tack för visat intresse mina vänner.