Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Zetor 6748, generator laddar inte

18 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Rocky3 (trådstartaren)

#1 » 15:03:20, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn i min gamla zetor ger ingen laddning. "Byt kol" sa en polare. Har skruvat loss generatorn nu men tycker kolen ser okej ut, jämnt slitna och sticker upp en del över hållaren så fjädern fortfarande lägger tryck på dom. Men har aldrig skruvat isär en generator förut så vet inte med säkerhet hur dom ska se ut. Vad tycks?

Bild
Bild

Tycker dock att det ser ganska rostigt och jävligt ut där det ena av kolen ska skruvas fast, som synes på bild 2. Kan det vara så att detta är problemet och om det renskrapas och smörjs så det får bra kontakt så är problemet löst?

Var lite jäkligt att komma åt bultarna som höll generatorn på plats så vill helst slippa att sätta i den för att vid funktionstest konstatera att den måste tas loss igen.
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748



Dexxas

#2 » 19:54:42, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går kolen lätt i sina hållare??
Det ska dom göra för att göra bra kontakt mot kommutatorn,kommutatorn får inte uppvisa brännskador utan om den är jämn o fin i ytan med bra spår mellan kopparsegmenten så rör den inte även om det är frestande att ta en smärgelduk och putsa ytan kopparblank....Det är helt normalt med en lite mörkare yta på en kommutator som fungerar bra....
Ta en titt på kontaktytorna i laddningsregulatorn istället,lite oxid på dom ställer till jävelskap...
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Rocky3 (trådstartaren)

#3 » 21:14:12, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolen går lätt och kommutorn ser bara fin ut.

Är laddningsregulatorns den som syns på andra bilden där kontaktytorna är riktigt oxiderade?
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

torbjorn_forsman

#4 » 22:03:56, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddningsregulatorn sitter nog helt separat någon annanstans, två eller tre kablar går mellan den och generatorn, och så är utgående pluskabel till batteriet samt en kabel till laddningslampan också anslutna till regulatorn.

Regulatorer till likströmsgeneratorer är rätt komplicerade och man kan göra bort sig om man pillar på måfå i dem, lämpligt att du tar av kåpan och tar några bilder och lägger upp här innan du börjar putsa kontakter eller reparera något annat. För felsökning kan det vara intressant att provköra med regulatorns kåpa avtagen och se hur reläerna beter sig, lämpligt att också ha en multimeter till hands så man kan göra en del mätningar.

Jag instämmer i att kolen ser fina ut, men ta för säkerhets skull en närmare titt på generatorns kollektor och se efter att alla lameller har samma slags beläggning och att inte någon enstaka eller ett par intill varandra är brända på ett annat sätt än de övriga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rocky3 (trådstartaren)

#5 » 11:06:11, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollektorn ser uppseendeväckande symmetrisk ut, inga avvikelser där. Vad jag däremot märkte nu är att där man fäster brickan från ena kolet så går en bygel till en av de utgående strömkablarna.

Från fästet till det andra kolets bricka går det däremot inte vidare någon bygel. Instinktivt känns det ganska skumt, ska det vara så?

Bild
Bild
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

torbjorn_forsman

#6 » 11:52:03, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ena kolet bör vara direkt chassijordat i generatorns gavel, det andra anslutet till utgående spänning (D+ enligt tysk standard, anslutningen kan heta något annat på en tjeckisk generator).
Fältlindningen ska ha sin ena ände ansluten till den andra polskruven på generatorn (kan heta DF, F, M eller något liknande) och den andra änden kan vara kopplad antingen till jord eller till utgående spänning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rocky3 (trådstartaren)

#7 » 12:38:05, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, då bör allt var i sin ordning. Har renslipat de kontaktytor jag kom åt som såg dåliga ut nu, så det blir att meckla fast generatorn igen och se om man får ladd nu.
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

Rocky3 (trådstartaren)

#8 » 13:10:46, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För övrigt är det endast två kablar som går ut från generatorn, innebär det att laddningsregulatorn är inbyggd?
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

Rocky3 (trådstartaren)

#9 » 13:37:34, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var generatorn på plats igen men likförbannat ingen laddning. Med traktorn igång får jag kring 4 volt när jag mäter över de två kablarna som kommer från generatorn. Är det läge att kasta in handduken, tacka fan för att det är fredag och öppna en långburk? Eller har någon ett tips på nästa steg i felsökningen?

Bild
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

Tracdoc

#10 » 14:27:01, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är separat relä. Om det inte är rumsterat om så sitter det under instrument panelen. Det kan även vara glapp i någon säkring om jag minns rätt så nr 7 från vänster.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 19:29:10, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer, det brukar vara två anslutningar på en likströmsgenerator. Minus är ju chassijord. Lyser laddningskontrollampan med tändningen på och motorn stillastående? Fortsätter den i så fall lysa med motorn igång?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rocky3 (trådstartaren)

#12 » 14:47:02, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Plockade loss reläet, anslutningarna ser stabila ut.

Den här tråden som verkar gå vidare till den tunnaste lindningen är dock avbränd, tänker att det borde kunna vara boven i dramat? Känns isf halvsvårt att fixa själv, enklare att bara byta relä. Men då lär man väl behöva ett som är gjort för en likströmsgenerator, någon som vet vem som säljer ett sånt till ett vettigt pris?
Senast redigerad av Rocky3 14:52:32, 23-09-2023, redigerad totalt 1 gång.
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

Rocky3 (trådstartaren)

#13 » 14:48:21, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det stämmer, det brukar vara två anslutningar på en likströmsgenerator. Minus är ju chassijord. Lyser laddningskontrollampan med tändningen på och motorn stillastående? Fortsätter den i så fall lysa med motorn igång?


Har tyvärr ingen kontrollampa, inte vad jag kunnat se på instrumentpanelen i alla fall.
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

Dexxas

#14 » 15:51:10, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som är normalhändig med en lödpenna borde fixa det där på en halvtimme, det finns ju lite extra tråd upplindat på spolstommen.
Jag skulle testa det alla dar i veckan.....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

torbjorn_forsman

#15 » 07:38:26, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det två eller tre spolar i regulatorn?

Tänk på att det inte fungerar med en laddningsregulator för vilken likströmsgenerator som helst. Regulatorn måste vara anpassad till hur den aktuella generatorns fältlindning är kopplad (det finns två olika varianter som är ungefär lika vanliga), och strömbegränsningen i regulatorn måste vara anpassad till generatorns effekt. Med fabrikat och typbeteckning på generatorn och den gamla regulatorn, kan det kanske gå att få fram lämplig ersättare om det nu är för svårt att lappa ihop den avärgade tråden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se