Det brukar aldrig vara bra att parallellkoppla bilbatterier. Om det ena batteriet får en kortsluten cell, kommer det då att dra ur det andra så även det förstörs genom sulfatering om man inte upptäcker felet snabbt.
Ska man ersätta en gammal installation med två seriekopplade 6 V batterier, så är det praktiskt taget alltid bättre att sätta dit bara ett 12 V-batteri med lämplig kapacitet. Moderna batterier har ju så mycket lägre inre
motstånd än de batterier som fanns förr, att man klarar sig med mycket mindre kapacitet för samma kallstartprestanda.
Eftersom den här traktorn är en 80-talskonstruktion, är den säkert ursprungligen tänkt för gammaldags blybatterier med antimonlegerade plattor, sådana som man fick hålla efter och fylla på destillerat vatten i stup i kvarten. Moderna batterier med kalciumlegerat bly har inte det problemet men istället är de känsligare för både över- och underladdning och vill egentligen ha några tiondels volt högre laddspänning. Vill du vara säker på att få bra livslängd hos det eller de nya batterierna, så kan det löna sig att hålla koll och mäta laddspänningen då och då, och justera om laddningsregulatorn om det verkar behövas. Mät inte direkt efter start utan mät efter någon timmes körning då
generator och
regulator är genomvarma, och gör mätningen då motorn går på driftvarvtal, inte tomgång.