Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Tändningslås.

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Pilken (trådstartaren)

#1 » 14:30:07, 02-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en ih 844 som jag ska byta tändningslås på. Sitter orginal men vill byta till ett från biltema som bara har tre anslutningar , frågan är vilka kablar jag skall använda ? Vill även ta bort start knappen
Om det går och lägga den på tändningslåset.
Pilken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:22:35, 02-11-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih 844



torbjorn_forsman

#2 » 16:42:19, 02-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du lägga upp ett schema för originaltändningslåsets inkoppling? Och hur är anslutningarna på Biltematändningslåset märkta?

Jag hittar ett exempel i Case IH 544/644/744/844/845S verkstadshandbok chassi , sida 96 (numrering på sidan) eller 102 (PDF-sidnumrering). Nu är det ju inte säkert att det stämmer med ditt exemplar, vad jag förstår kan det finnas skillnader både mellan årsmodeller och beroende på land. Nåväl, enligt exemplet så fungerar tändningslåset även som ljusomkopplare. Det är nog enklast och bäst att få tag i ett tändningslås med samma kontaktfunktioner som original, det är praktiskt taget standardvara, inte specifikt för just IH. Söker man upp typnummer i t ex en gammal Boschkatalog så är det sen bara att kolla om man hittar det hos lämplig nasare på nätet (t ex någon tysk på Ebay). Om du absolut måste använda just det där Biltematändningslåset, så bör det kompletteras med en separat ljusomkopplare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Pilken (trådstartaren)

#3 » 15:05:01, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller kan man koppla förbi tändningslåset då all elektronik[album][/album]
Förutom startmotorn ska bort?
Bild
Bild
Bild
Pilken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:22:35, 02-11-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih 844

torbjorn_forsman

#4 » 19:25:29, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju ingen elektronik som har med tändningslåset att göra, utan bara rena elfunktioner som lyse mm. Vad du definitivt måste ha kvar är ju, förutom allt som har med lyse mm att göra, även oljetryck- och laddningslampor, startmagnetisering till generatorn, glödning mm.
I enklaste fall, om du skippar allt som har med lyset att göra, så skulle du kunna ha en vanlig enpolig strömbrytare för att slå på tändningen och sedan behålla glöd/start-knappen.

Läs sidan jag nämnde i VHB, där finns alla funktioner i originaltändningslåset beskrivna. Märk upp vilken kabel som är ansluten till vilket flatstiftsnummer på det gamla tändningslåset, jag hittar inget komplett elschema där ledarfärgerna framgår.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se