Tyvärr är det ju så med bilradio med ISO-kontakter att man tydligen inte riktigt lyckades komma överens i arbetsgruppen när standarden skrevs i början av 90-talet. Enligt standarden finns det två pinnar för spänningsmatning, den ena ska ha ständig
spänning och den andra ska brytas när man slår av tändningen. Men radiotillverkaren får välja själv vilken av de två pinnarna som ska ha vilken funktion. En del moderna bilstereo känner av automatiskt och anpassar sig, en del kan man bygla om, och en del är fast kopplade på det ena eller andra sättet.
De där extra "direktkablarna" från batteriet, verkar de fabriksmonterade eller har de kommit till i efterhand?
Ett
batteri kan för övrigt ha hög självurladdning fastän det fungerar skapligt för övrigt och en batteriprovare tycker att det inte är något fel på det. Prova att ta ur batteriet ur maskinen, ladda det fullt och låt det stå orört. Mät spänningen dels ett dygn och dels en vecka efter att laddningen avslutades. Efter en vecka bör ett 12 V-batteri ha minst 12,6 V om man ska vara nöjd med det.