Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Anslutningar startmotor JD4230 extra kabel solenoid

20 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 21:39:49, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en JD 4230. I går började det ryka från övre delen av startmotorn. Skruva loss den och kollade upp. När jag lossade bakre gaveln på solenoiden ser jag att anslutningarna som styr tillslaget släppt i lödningarna. Löder tillbaka och testar = motorn snurrar, men den kastar inte ut drevet. Ok, är väl bara att köpa ny solenoid. Men innan jag gör det vill jag kolla så allt annat är som det sak och grejen är att den har en extra kabel från ena tillslagspunkten till godset på startmotorn. Inget jag sett förut. Vad är det? Startmotorn är en delco remy 02800-3290. Ni ser samma modell på denna länken https://tktraktordelar.se/en/produkt/ar ... john-deere. Är det en extra jordkabel?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



torbjorn_forsman

#2 » 23:37:34, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att en "normal" startmotorsolenoid har dubbla lindningar. En "håll-lindning" mellan manöverströmsanslutningen och jord, samt en "tillslagslindning" mellan manöverströmsanslutningen och den grova polbulten som går ner till själva startmotorn.
Båda lindningarna brukar ha lika många varv, men tillslagslindningen har grövre tråd och därmed lägre motstånd.
Om man lägger på spänning på manöverströmsanslutningen och solenoiden av någon anledning inte kan slå till reläkontakten, så kommer startmotorn att gå sakta ändå med ström som går via tillslagslindningen.

I ditt fall, ohmmät bägge lindningarna och kolla att de har rimliga resistanser, typiskt (för 12 V-system) ungefär 1 ohm i hålllindningen och några tiondels ohm i tillslagslindningen. Kolla också att det inte är dålig lödning eller något sånt där hållindningen är jordad (extrakabeln skulle kunna vara för detta syfte, samma solenoid kanske även används på någon startmotor för tvåpoligt system som ska vara helt isolerad från jord).

Det är inte säkert att man måste byta solenoid för att den inte slår till, det kan ju röra sig om t ex någon mekanisk kärvning som går att åtgärda genom rengöring och smörjning på rätt ställe.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#3 » 23:51:42, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är smort och rör sig som det ska. Kollade även upp lindningarna i solenoiden och den som drar är kortsluten. Tänkte lite och kabeln som går till godset på sidan på startmotorn är ju ansluten till tillslaget :uupps: Vad/varför?


Bild
Bild

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

bonnen513

#4 » 08:06:33, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

går den kabeln verkligen till jord?
Är det inte en isolerad skruv där onder gummihuven?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Stefan1972

#5 » 10:01:58, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast var exakt sitter lilla kabel som är tillslaget? Sitter den på samma ställe som den andra kabeln så lär väl solenoiden fungera konventionellt men att tillslagsspänningen gör nåt mer i själva lindningen.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 10:06:40, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vad menar du med att "den som drar är kortsluten" ? Eftersom resistansen i tillslagslindniningen ofta bara är några tiondels ohm, så kan det vara svårt att skilja den från testsladdarnas resistans om man mäter med en billig multimeter.

Den extra polskruven på sidan av startmotorn, vart är den kopplad inne i startmotorn? Står det något om den i någon VHB?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#7 » 22:40:51, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, vi tar det i tur och ordning :smile:

Först kan jag erkänna att jag hade fel när jag skrev Delco Remy. Det är en Denso startmotor. Gjorde en liten bildsökning på Denso startmotorer och såg att den extra kabeln förekommer på flera solenoider.
Nej, det är nog inte jord, eftersom den går till samma skruv som tillslaget, som är placerad på normal plats. Man kan se en liten gul stump från en kabelsko, på ena tidigare bilden. Har inte lossat den från godset på startmotorn, men visst är det en gängad skruv som kan vara isolerad. Har heller inte haft loss ankaret, så var den går inne i startmotorn vet jag ej.

Bild

Att Solenoiden är kortsluten/defekt är en slutledning jag dragit efter att ha monterat den löst i skruvstycket och testat. När jag kopplade för att kontrollera "drag", så fick jag helt enkelt ingen reaktion, men dock en riktigt kraftig gnista.
Det började ju iaf med kraftig rök och lödda anslutningar som bägge släppt.
Jag beställer en ny i morgon.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

torbjorn_forsman

#8 » 10:21:06, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte säkert att solenoiden slår till om man har den lös så att den bara får ström på hållindningen (mellan manöverströmsanslutningen "50" och jord). Den måste få ström på tillslagslindningen (mellan manöverström och nedre polbulten) också.

Hm, det måste nästan sitta någonting inne i startmotorn som också ska matas från manöverkretsen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#9 » 10:40:22, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte testa sådana löst av den enkla anledningen att de egentligen inte är 12volt på det viset. Lindningen är anpassad till motståndet genom startmotorn också så att se den som en separat 12v solenoid kan ibland innebära att lindningen brinner av...Ska man testa de löst så får man typ ha 6volt bara.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 10:55:30, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett en rekommendation i något gammalt Bosch-servicemeddelande om att testa solenoider genom att lägga på dubbla märkspänningen mellan manöverström och undre polbulten, så att tillslags- och hållindning ligger i serie men med den ena lindningen polvänd. Om båda lindningarna är i ordning och inte har något kortslutet varv, så ska magnetfälten ta ut varandra så att ankaret inte visar minsta tendens till att vilja dras in eller fastna när man trycker in det för hand.

Men under alla förhållanden bör man ha möjlighet att mäta låga resistanser någorlunda noga om man är misstänksam mot en solenoid. Har man inte en dyr RCL-mätare eller bänkmultimeter med fyrtrådsanslutning, kan man ju alltid lägga på lämplig ström genom en lindning i taget (t ex 12 V via en H4-lampa i serie) och mäta spänning och ström för att sedan räkna ut resistansen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#11 » 10:55:53, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, va f-n är det för kabel….
Nu vet jag, tror jag . Den går nog till den extra solenoiden som brukar sitta på sidan för att avlasta etc. 50 anslutningen
Om du har en sådan, plocka isär den och putsa upp kontakterna, är en liten bov som kan ställa till det….
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stefan1972

#12 » 12:00:07, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det handlar nog inte om en sådan sak. Detta verkar ju vara en anslutning som leder in i lindningen och ev påverkar nåt. Skulle den vara till en separat extra relä som ev finns på vissa modeller så skulle man ju inte ha det sådär.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#13 » 12:10:19, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara att kabeln ligger lös på startmotorn för att ta en bild av denna…
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Kungsis (trådstartaren)

#14 » 23:04:17, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, kabeln sitter fastskruvad och har inget extra relä. Ok, det sitter något under instrumentpanel, som är någon sorts huvudström. Men det fungerar även utan startmotorn monterad.
Det här verkar ju bli roligt :cool:

Tack för tipset att man inte ska att prova solenoiden lös med 12v. Iof är jag väl lite i tron att det är att vara lite överförsiktig, då jag en gång använt en sådan för att dra en hydraulventil. Körde väl iaf med det i något år. Fast jag kan väl anta att det beror på tillverkare, om man har tur och får det att fungera.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Kungsis (trådstartaren)

#15 » 23:37:35, 18-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med en duktig kompis i helgen. Han är fordonsmekaniker och utbildad elektriker. Och bingo :grin: , kabeln är till för att ge lite rotation på själva startmotorn, så att drevet lättare ska leta sig in i kuggkransen. Smart. Borde ju finnas på alla, men jag antar att det är en kostnadsfråga.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se