Vad du än ska använda reläer till, så använd INTE bilreläer köpta på Biltema eller valfri annan biltillbehörsfirma. Plocka hellre kvalitetsreläer ur något 20-40 år gammalt bilvrak, de är av mycket bättre kvalitet och har mer återstående livslängd än nya skräpreläer.
Ett vanligt bilrelä med 30-40 A märkström duger utmärkt för att leverera manöverström till en startmotorsolenoid, men det kan bli lite mekaniskt klent med vanliga 1/4" flatstiftshylsor för de kabelareor man vill använda, i synnerhet om det är frågan om gamla stela kablar. Bättre då att välja reläer med 3/8" flatstift, sådana som t ex sitter som avlastningsrelä för tändningslåset på Saab OG900 och många andra bilar från sent 80-tal och framåt.
Tänk på att när startknappar, startfunktionen i
tändningslås, mellanrelä för
solenoid mm går sönder i förtid så beror det inte på strömbelastningen i sig utan det beror på den kraftiga spänningsspik som solenoiden ger ifrån sig då strömmen bryts. Sakerna håller mycket bättre om man kopplar in en lämplig
gnistsläckare (varistor, transientskyddsdiod, RC-nät eller liknande) parallellt med strömbrytaren/reläkontakten.