Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

LADDSPÄNNING 12 v ac GENERATOR ?

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

gustav51 (trådstartaren)

#1 » 09:03:31, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en traktor med växelströmsgenerator 12 v, där laddspänningen är 13,8 volt obelastad och då belysning och fläkt är igång så sjunker spänningen till 13,5 volt. Har senaste tiden då det varit riktigt kallt att generatorn inte laddar tillräckligt, batteriet har inte räckt till för att starta trots motorvärmare 2-3 tim och glödgning. Traktorn har inte gått mer än 500 tim. Vad tycker kunniga här på sidan?
gustav51
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:38, 06-01-2021
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vimek, BM Volvo, BM Victor, Zetor, Ockelbo 8000, Aktiv Karibo, Yamaha



johaniskogen

#2 » 09:28:47, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle sätta min gissning på att problemet är batteriet...
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Dexxas

#3 » 10:24:02, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge har traktorn gått mellan starterna,och vad är det för generator?
En traktor som startas och går en timme på snöröjning på halvgas hinner inte ladda tillräckligt...
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

G-son

#4 » 11:03:04, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

13,5-13,8V är rätt lagom för underhållsladdning, alltså batterier som laddas med den spänningen dygnet runt för att hållas fulla tills dom behövs vid t.ex. strömavbrott, det är lite lågt för att ladda startbatterier i fordon snabbt nog den korta tid dom är igång.

Var har du mätt spänningen? Om på batteriet, vad är den direkt på generatorn? Ibland kan problemet vara spänningsfall p.g.a. dålig kontakt nånstans längs vägen mellan generator och batteri.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 11:05:28, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte generatorn utan laddningsregulatorn som bestämmer laddspänningen, även om den senare ofta är inbyggd i generatorn.
Jag skulle föreslå några mätningar:
1) Mät spänningen både direkt vid generatorn och vid batteriet, för att se om det blir något spänningsfall på vägen, i så fall är det det som måste åtgärdas.
2) Mät spänningen både direkt efter kallstart och då och då under körning. Det är fullt normalt med en högre spänning direkt efter kallstart, som sjunker efter någon timmes körning, eftersom laddningsregulatorn brukar vara temperaturkompenserad så att spänningen sjunker när den börjar bli varm, detta för att både få bra laddning direkt efter start och undvika att få batteriet förstört av överladdning om maskinen är igång t ex 8 timmar per dygn.
3) Om det är en "normal" växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder, som t ex en Bosch K1, så mät spänningen både på generatorns B+ och D+ då generatorn är belastad. Normalt ska de vara ungefär lika, men om B+ ligger mer än någon tiondels volt lägre kan man misstänka dålig kontakt eller någon ofrisk diod på plussidan i likriktarbryggan. På en sådan generator är det spänningen på D+ som laddningsregulatorn mäter och använder för regleringen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AnWr och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se