Det är ju inte generatorn utan laddningsregulatorn som bestämmer laddspänningen, även om den senare ofta är inbyggd i generatorn.
Jag skulle föreslå några mätningar:
1) Mät spänningen både direkt vid generatorn och vid batteriet, för att se om det blir något spänningsfall på vägen, i så fall är det det som måste åtgärdas.
2) Mät spänningen både direkt efter
kallstart och då och då under körning. Det är fullt normalt med en högre
spänning direkt efter kallstart, som sjunker efter någon timmes körning, eftersom laddningsregulatorn brukar vara temperaturkompenserad så att spänningen sjunker när den börjar bli varm, detta för att både få bra laddning direkt efter start och undvika att få batteriet förstört av överladdning om maskinen är igång t ex 8 timmar per dygn.
3) Om det är en "normal"
växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder, som t ex en Bosch K1, så mät spänningen både på generatorns B+ och D+ då generatorn är belastad. Normalt ska de vara
ungefär lika, men om B+ ligger mer än någon tiondels volt lägre kan man misstänka dålig
kontakt eller någon ofrisk diod på plussidan i likriktarbryggan. På en sådan
generator är det spänningen på D+ som laddningsregulatorn mäter och använder för regleringen.