Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Fjärrstyrning till gammal hydraulvinsch

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

AnderssonJan (trådstartaren)

#1 » 15:36:31, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en Skogsboxer utrustad med Ösa 101 hydraulvinsch som manövreras med spak inne i hytten.

Ihop med spaken sitter en solenoid / magnetspole (?) för fjärrstyrning som ska trycka spaken bakåt eller framåt när 12v läggs på, kablaget till denna saknar dock nästan helt isolering så jag har inte kunnat funktionstesta den.

Tog bort den nyligen för att byta ut kablaget (4 ledare som går in i sidan) men den verkar helt omöjlig att ta isär för att komma åt insidan där kablarna ansluter.

På det tillhörande relät står det "HAHN MAGNET", har googlat hejvilt men jag har inte lyckats hitta någon liknande apparat.

Finns det någon här som vet ifall det är möjligt att få isär den på ett särskilt sätt? Även intressant med förslag på alternativa lösningar..


Bild
Bild
Bild
AnderssonJan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:55, 06-12-2019
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 616, Buster 400, JD F725



Ähee

#2 » 19:01:32, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att gavlarna är gängade och lossas med verktyg som greppar i dem små hålen. (Det är bara en gissning)

Men jag skulle nog se det som sista utväg att öppna upp den.
Är det inte möjligt att fixa kablarna med sån där tygslang och trä över och sen gjuta in dem i epoxi lim?
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Scania bonden

#3 » 20:14:39, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en här på forumet som heter Torbjörn Forsman. Sör kontakt med honom innan du tar sönder något. det han inte vet om gamla sladdar ohm och spolars motstånd är inte värt att veta.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

AN

#4 » 20:47:32, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alldeles för mej jag hade isär min. Men var några år sedan och hittar inga bilder. Något svagt minne av rörpinnar man fick knacka ur :huh:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 21:11:44, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon bättre bild på kabelresterna, både i kopplingslådan och där de kommer ut ur spolen, skulle kanske kunna underlätta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AnderssonJan (trådstartaren)

#6 » 21:56:10, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Har alldeles för mej jag hade isär min. Men var några år sedan och hittar inga bilder. Något svagt minne av rörpinnar man fick knacka ur :huh:

Tack!! Mycket riktigt satt det rörpinnar som höll samman allt. tyvärr visade den sig vara rätt ordentligt oxiderad och kaputt invändigt så det blir att försöka hitta en ersättare.
AnderssonJan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:55, 06-12-2019
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 616, Buster 400, JD F725


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se