Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Trög startmotor (?)

10 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Petertexas (trådstartaren)

#1 » 23:31:25, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte kolla med er om ett problem jag har.
Min traktor, (Foton 604), har börjat bete sig märkligt vid start.
I princip alltid vid första försöket så går det otroligt "segt" att dra runt motorn. Ungefär som den stått ute i minus tjugo. (Fast den står inne i plus 8)
Slutar jag då och istället direkt gör ett nytt startförsök kan startmotorn gå runt som den ska och motorn startar, eller så är den fortfarande trög. Ibland kan det behövas 3-7 försök innan man får till den där riktiga snurren så den kan starta.
Den kan bete sig lika dant vid varm motor även om jag inbillar mig att den är bättre då.
Batteriet är på gång att ge upp MEN, om det är det som är problemet borde det väl inte bli helt normalt efter kanske 7 försök?
Glapp och dålig jord har jag försökt undanröja men kan givetvis ha missat något.
Kan startmotorn bete sig så här om den börjar bli dålig eller slutar den bara att fungera när den är kass? Jag tänker att det bör vara någon typ av kontaktytor inne i solenoiden som ger kontakt när den drar och om dessa kanske är skitiga eller oxiderade? Kan det hända?
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet



Ähee

#2 » 23:54:31, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din teori om solenoiden tror jag på. Och om startmotorn ändå demoneras då så skulle jag samtidigt öppna upp och ev smörja bussningar och göra rent kol och kollektorn, även skrapa bort koldamm emellan kollektorns bläck.

Om det är en utanpåliggande solenoid så kan du börja med att mäta spänningsfallet över den.

Edit OM batteriet är dåligt byt det! Jag har bytt alldeles för många startmotorer där ägaren har låtit bli att byta ett klent batteri, och dem har ändå försökt starta. Startmotorn drar mera ström om den får lägre spänning, och blir lätt för varm i lindningarna.
Som exempel så kör jag hellre en 12v startmotor på 24v än på ett dålig 12v batteri.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#3 » 10:31:03, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och mät inte bara spänningsfallet över solenoiden, utan mät även matningsspänningen till startmotorn medan du gör startförsök.

Om spänningen verkar räcka till men det ändå inte är bra fart på startmotorn, fortsätt INTE göra startförsök utan plocka isär och felsök startmotorn med en gång, innan felen förvärras. Jag kan tänka mig t ex smuts eller beläggningar på kollektorn, utslitna kol, eller kanske någon glapp lagerbussning eller krokig axel så den "fältar".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

OlleGunnar

#4 » 12:15:06, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mycket länge sedan var jag med om ett liknande beteende hos en personbil. Den gången var det en lödning vid startmotorns kollektor som var dålig och betedde sig lite olika beroende på temperatur.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

TJW Johnsson

#5 » 21:19:25, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet kan även ligga i tändningslåset. Det gjorde det på min FE35. Satte på relä till selenoiden som gjorde stor skillnad.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

Petertexas (trådstartaren)

#6 » 22:54:47, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, mitt batteri tycks ok när jag mäter det och likaså om jag kollar med en batteritestare som belastar det men det är urgammalt så jag är rätt säker på att det kan vara dåligt ändå. Jag får testa med ett friskt batteri som jag kanske kan låna från en polare.
Om det inte gör någon skillnad så ska jag mäta spänningsfallet över solenoiden, (och spänningen till startmotorn vid startförsök).
Därefter blir det till att plocka ner startmotorn och kolla hur den ser ut. Återkommer när jag har någon uppdatering :-)
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet

Petertexas (trådstartaren)

#7 » 18:31:37, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slutade med att jag tog bort startmotorn och rev ner den för blev inte klok på de olika mätningarna.
Nu vet jag inte hur det ska se ut i en startmotor men är rätt säker på att det INTE ska se ut som i min :grin:
När jag tog av bakstycket så rann det ut en massa skräp. Antagligen från kolen. Två av kolen va så korta att de nästintill inte nådde ner och de två andra kan jag tycka va rätt normala. Dock är alla fyra spruckna. När jag tog bort de slitna kolen trillade de sönder helt.
(De slitna sitter lödda i ytterhöljet och de icke slitna i bakdelen som gick att ta bort)
Sedan kan jag konstatera att det såg rostigt ut innuti. Se bilder.
Oavsett blir det nu en ny startmotor och batteri till pärlan och hoppas hon blir nöjd :smile:
Möjligt att jag kan löda bort de gamla kolen och fixa den här men då får det bli senare och ha den i reserv.

Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 11:41:02, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite allmän rengöring och nya kol, så ska nog den där startmotorn gå bra sen. När det rör sig om en startmotor där ledningarna till minuskolen är punktsvetsade till plåten med kolhållarna, så är det vanligt att en kolsats även innehåller den där plåten med kolhållare. Pluskolens ledningar får man mjuklöda fast vid fältlindningen där de gamla var punktsvetsade.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Petertexas (trådstartaren)

#9 » 21:53:13, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet varför pluskolen slitits ner totalt och minus knappt är rörda samt varför alla fyra spruckit?
Eller är det helt normalt på en sliten startmotor?
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 22:03:39, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fullt normalt att pluskolen slits fortare än minuskolen, inte bara på startmotorer utan även på t ex kolen vid släpringarna till generatorer. Det beror på diverse elektrolytiska fenomen, kolet slits mer när strömmen går i riktning från kol till koppar än tvärt om. På stora kraftverksgeneratorer är det vanligt att man polvänder magnetiseringen en gång om året för att kolen ska slitas jämnt.

Den där sortens sprickor i kolen är dock mindre vanliga, skulle nästan gissa på antingen kol av dålig kvalitet eller att det har gått mycket varmt vid kol och kollektor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se