Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generatorfel

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Mats Persson (trådstartaren)

#1 » 13:51:00, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en generator på min Nuffield som blivit galen. Batteriet osade, rök och blev hett. Så jag mätte spänningen på generatorn på tomgång och den gav 18 volt. Traktorn har sina brister. Särskilt elsystemet. Så från generatorn går en kabel till batteriets pluspol. Och… det var allt. Ingen laddlampa, ingen koppling genom ett tändningslås. Bara en startknapp och ett startrelä. Jag bryter strömmen vid batteripolen genom en huvudbrytare när jag stannat och kört klart. Det funkar ju bra det med.

Hur som helst. Kan man göra nåt åt generatorn, fel på regulatorn kan man väl gissa då. Går det att fixa? Vet inte fabrikatet på generatorn, ser ut som nåt från Polen.
Tips å idéer montages gärna.

/Mats
Bild
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla



torbjorn_forsman

#2 » 14:51:28, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn tycks vara rysk, det står ju "Sdjelano v Rossija" på den (fast med kyrilliska bokstäver).

Har den inbyggd laddningsregulator? Man kanske kan dra slutsatser om det av märkningen vid anslutningarna. Justerskruven med en pil som sitter till höger om typskylten tyder på att det skulle kunna vara en inställning för laddspänningen.

Googlar man på numret 464.3701 så verkar generatorn vara avsedd för en Belarus traktor, då bör man kunna titta i elschema eller VHB för en sådan (finns nog i Downloads) för att se hur den ska vara inkopplad.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats Persson (trådstartaren)

#3 » 11:29:54, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, ryskt är det nog. Verkar ha inbyggd regulator. Tack för din info då kan jag kanske hitta nåt om hur det ska vara inkopplat å så. Har inte haft problem med att batteriet kokar tidigare. Så det känns som om regulatorn lagt av. Om det går att laga vore det ju bra. Annars får jag väl sätta dit nån annan generator.
Måste en generator vara inkopplad över en kontrolllampa och tändningslås tro? Eller funkar det med en enkel kabel direkt från generatorn, så som jag har haft. Eller är det den simpla inkopplingen som gjort att regulatorn gått sönder?
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla

torbjorn_forsman

#4 » 11:51:35, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på hur generatorn är kopplad internt. Om det är den normala kopplingen med magnetiseringsdioder (eller s k isolationsdiod som fanns på en del äldre SEV-generatorer i t ex Volvo 140) som matar regulator och fältlindning så KAN den ev fungera utan laddningslampa, men man får vara beredd på att man måste rusa upp motorn i högt varv en gång efter varje start, för att generatorn ska komma igång och börja ladda.
Är det däremot s k batteriavkännande system utan magnetiseringsdioder, så måste den få magnetiseringsström via tändningslåset. På en traktor med huvudströmbrytare skulle man ev kunna bygla den ledningen till B+ men då får man ju finna sig i att fältlindningen står och drar några A från batteriet så snart huvudströmbrytaren är tillslagen.

På en del generatorer med inbyggd regulator kan det bli okontrollerad full magnetisering om det t ex blir jordfel i fältlindningen eller kortslutning mellan ena kolhållaren och jord. En rysk regulator från 90-talet är det inte alls omöjligt är uppbyggd så den går att ta isär och reparera på komponentnivå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats Persson (trådstartaren)

#5 » 12:19:46, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att det blir enklast att skaffa en ny generator och koppla in den som vanligt med laddlampa och tändningslås å allt. Får nog ta tag i det innan det är dags för harvning av potatislandet. Tack för din hjälp.

1 person gillar det här inlägget.
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla

G-son

#6 » 12:32:26, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant fick överladdning i en traktor när det hade oxiderat vid regulatorn så den tydligen inte fick kontakt som den skulle med övriga grejer, den trodde att utspänningen var för låg och fläskade på med full effekt. Kan vara värt en titt i alla fall.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Mats Persson (trådstartaren)

#7 » 14:29:06, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag kanske inte ska ge upp än. Kan ju faktiskt ta bort plastgaveln och kolla efter oxiderade kontakter å sånt. Torbjörn Forsman är ju inne på det också, att det nog går att öppna den och laga på komponentnivå som han säger. Ska leta efter info på nätet nu när jag vet att generatorn är från Belarus och rysk.
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla

Mats Persson (trådstartaren)

#8 » 16:54:59, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade downloads om Belarus och såg att justerskruven kan man vrida åt olika håll för att få högre spänning från generatorn på vintern. Ett sommar och vinterläger beskrevs det som. Hittade dock ingen info om hur generatorn ska kopplas in. Men eftersom min generator tidigare varit inkopplad utan laddningslampa borde det väl vara av den modellen att det funkar att ha det så. Eller vad tror du?
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla

torbjorn_forsman

#9 » 22:23:03, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inget elschema för en motsvarande Belarustraktor någonstans? Hur många anslutningar/polskruvar finns på generatorn och hur är de märkta?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats Persson (trådstartaren)

#10 » 14:51:27, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns bara två anslutningar. Den ena står det ett plustecken på och den andra har en symbol som liknar deltasymbolen. Generatorn har bara varit ansluten till plus direkt till batteriet så länge jag haft traktorn. Köpte den för fem år sedan. Bifogar en bild.
Bild
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla

Ivar Risslén

#11 » 16:13:34, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den generatorn är inte som vanliga västbyggda generatorer. Den har inga kol utan en stillastående magnetiseringslindning som spänningsregulatorn är ansluten till. De enda utvändiga anslutningarna är + till batteriet och en mindre till varvräknaren. Jag har inte hittat någon som säljer reservdelar till den och inte håller till i Ryssland.

Det enklaste är nog att byta generator till en av vanligare modell och fabrikat. Jag skulle rekommendera en Bosch med inbyggd regulator. Finns i vanliga bilar från 80-talet. De är lätta att koppla in det behövs bara en kabel till batteriet för laddning och en kabel till en kontrollampa som är kopplad via tändningslåset.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#12 » 17:12:35, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deltat är ett kyrilliskt D. Kanske motsvarar D+ ?

Borstlösa generatorer med stillastående fältlindning finns i väst också, SEV-Marchal tillverkade en del såna på 70-80-talet, de användes bl a som maringeneratorer och förekom också på DAF och franska småbilar. Kan även ha använts i något Volvo-BM-sammanhang. Men de generatorerna hade vad jag vet alltid separat laddningsregulator.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats Persson (trådstartaren)

#13 » 18:29:42, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar. Först ska jag nog ta bort gaveln på ryssen, måste ju se hur det ser ut och om man kan se något uppenbart fel, typ oxidering eller nåt glapp. Annars får det bli en annan modernare generator.
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se