Får du fram full batterispänning till tändspolen eller finns det något otrevligt spänningsfall på vägen (t ex i brytarspetsar,
tändningslås eller kablage)? Prova att dra runt motorn för hand så att brytarspetsarna står slutna, slå på tändningen och mät sedan
spänning över tändspolens primärlindning. Är den tydligt lägre än batterispänning, fortsätt mäta i kretsen för att se var spänningsfallet är.
Om brytaravståndet är för litet, så kan det också bli svag gnista vid start eller tomgång. På slitna fördelare med glappande
axel och/eller nersliten brytarkam är det säkrare att justera brytaravståndet till rätt slutningsvinkel enligt kamvinkelmätare, än att ställa in på rätt avstånd med bladmått. Både slutningsvinkel och brytaravstånd bör stå i VHB för motorn eller traktorn.
Har kondensatorn varit dålig så har det ofta medfört ljusbågar som har bränt sönder brytarspetsarna så de måste putsas rena eller bytas.
På en del fördelare med vakuumtändförställning, finns det en liten jordfläta mellan den rörliga och den fasta delen av tändplattan som kan gå av, med påföljd att brytarspetsarna blir dåligt jordade.