Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Valtra - batteriet laddas ur vid körning

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

andreas.bertilskold@gmail.com (trådstartaren)

#1 » 19:14:35, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag skulle behöva lite hjälp med felsökning i vår Valtra 700. Batteriet laddas inte upp under körning med följden att traktorn inte vill starta igen om man inte laddar batteriet emellan.

Vi startar med fulladdat batteri, batterilampan tänds när tändningen slås på och lampan släcks när motorn gått några sekunder. Den delen verkar normal. Batterilampan är sedan släckt hela tiden, även fast batteriet uppenbart är urladdat eftersom lamporna tappar sken och till sist slocknar. Rimligtvis borde batterilampan tänts när spänningen över batteriets poler är lägre än över generatorn.

En tanke är att det kan det vara något jordfel i lampkretsen som i sin tur gör så att generatorn inte vill starta? Hur skulle man kunna mäta sig fram till detta?

Några andra tips eller tankar?

//Andreas
PS. Jag är ingen meckare överhuvudtaget, så beskriv som om jag var 5 år. Tack!
andreas.bertilskold@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:05, 07-07-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 700



rospigg

#2 » 19:35:39, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är batteriet rätt kopplat, så att det är minus till jord och plus till startmotorn?
(Startmotorn går precis lika bra och åt rätt håll också om man "polvänder")
Att batteriet ska blivit laddat i polvänd ordning borde få laddaren att protestera, så det bortser vi nog från.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 19:37:13, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en "normal" växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder (t ex en Bosch-generator från 60-talet fram till tidigt 00-tal eller kopia av en sådan), så börjar laddningskontrollampan lysa om spänningen på D+ blir tillräckligt mycket lägre än batterispänningen.
Är det problem i lampkretsen så att generatorn inte kommer igång så brukar antingen lampan inte lysa direkt när man har slagit på tändningen, eller också fortsätter den lysa efter start men slocknar sen man har varvat upp motorn kraftigt en gång.
Men lampan börjar inte lysa tydligt förrän vid ganska stor spänningsskillnad mellan D+ och batteriet, om det bara rör sig om några enstaka volt så kan det få laddningen att lägga av helt och hållet men lampan kanske ändå är helt mörk eller bara glöder knappt märkbart.
Mest tänkbara fel i det här fallet skulle jag tro är antingen någon trasig diod i generatorn eller spänningsfall i den grova pluskabeln från generatorn till resten av elsystemet. Om generatorn är monterad i gummibussningar så det finns en liten jordfläta eller bleck för att jorda den, kan det vara dålig kontakt där också.
Prova att, med motorn igång och på arbetsvarvtal samt en del lyse och andra strömförbrukare påslagna, mäta spänningen dels över batteriet (mellan dess pluspol och minuspol) och dels över generatorn (mellan den grova pluskabeln, troligen märkt B+ , och generatorns stomme eller motorblocket. Normalt borde spänningarna vara kring 14 V, och skillnaden mellan dem får inte vara mer än några tiondels V.
Är det låg spänning även vid generatorn, ställ in multimetern på att mäta växelspänning och mät mellan D+ (ledningen till laddningslampan) och jord. Det får bara vara någon enstaka V där, högre växelspänning tyder på att någon diod är trasig i generatorn. Se upp med att en del billiga digitalmultimetrar ger utslag även för likspänning även när de är inställda för att mäta växelspänning (går att kolla genom att mäta direkt över batteriet med multimetern ställd på växelspänning, då kan den göra ett tillfälligt utslag men ska gå ner på 0 efter några sekunder). En sådan billig multimeter går inte att använda för mätningen på D+.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

andreas.bertilskold@gmail.com (trådstartaren)

#4 » 20:27:53, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret! Då har jag lite att undersöka.

torbjorn_forsman skrev:Om det är en "normal" växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder (t ex en Bosch-generator från 60-talet fram till tidigt 00-tal eller kopia av en sådan), så börjar laddningskontrollampan lysa om spänningen på D+ blir tillräckligt mycket lägre än batterispänningen.
Är det problem i lampkretsen så att generatorn inte kommer igång så brukar antingen lampan inte lysa direkt när man har slagit på tändningen, eller också fortsätter den lysa efter start men slocknar sen man har varvat upp motorn kraftigt en gång.
Men lampan....
andreas.bertilskold@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:05, 07-07-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 700

andreas.bertilskold@gmail.com (trådstartaren)

#5 » 20:29:25, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är jag nästan säker på. Men ska dubbelkolla, så att det är uteslutet! Tack!
rospigg skrev:Är batteriet rätt kopplat, så att det är minus till jord och plus till startmotorn?
(Startmotorn går precis lika bra och åt rätt håll också om man "polvänder")
Att batteriet ska blivit laddat i polvänd ordning borde få laddaren att protestera, så det bortser vi nog från.
andreas.bertilskold@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:05, 07-07-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 700

Ivar Risslén

#6 » 21:51:23, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan även vara att kolen är utnötta. Laddningskontrollampan jordar genom kolen i generatorn. När generatorn står stilla så räcker kontakten till för att släppa igenom nog med ström för att tända lampan men när den börjar att rotera så blir det för dålig kontakt för att det ska nog hög ström för att magnetiseringen ska fungera.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

andreas.bertilskold@gmail.com (trådstartaren)

#7 » 17:35:17, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering: Problemet löst (hoppas jag). Kilremmen till generatorn var för dåligt spänd och slirade. När vi snurrade på fläkten rörde sig inte remmen till generatorn (remmen till fläkten delar remskiva med generatorn). Förmodligen laddar generatorn batteriet när belastningen är låg/obefintlig men så fort den ökar och generatorn går trögare så börjar den slira helt. Vi spände remmen och nu verkar det fungera! Tack för hjälpen alla. Nu har jag lärt mig hur man mäter spänningen över generatorn också!
Mvh,
//Andreas

3 personer gillar det här inlägget.
andreas.bertilskold@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:05, 07-07-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 700

torbjorn_forsman

#8 » 21:09:13, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, när drivningen av generatorn slirar så kan man ju säga att den begränsar det moment som driver generatorn, och det blir i praktiken samma sak som en elektrisk strömbegränsning. Oftast skriker ju remmen om den slirar, men någon enstaka gång kan den vara tyst fast den slirar. Har råkat ut för det en gång för många år sedan på en Ford Scorpio som laddade dåligt. Ännu mer lömskt är det om remskivan slirar på generatorns axel, det kan hända på en del äldre växelströmsgeneratorer som inte har någon kil för remskivan utan är beroende av att muttern är ordentligt åtdragen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se