Om det är till någon hjälp så finns det tydligen två olika likströmsgeneratorer till den, båda Bosch. Fram till chassinummer 2440 användes LJ/GJM 130/12/1500 R 20 (modernt Bosch-nummer 0 101 353 005) , från chassinummer 2441 användes LJ/GG 130/12/2000 AR 20 (0 101 302 039). Samma laddningsregulator till bägge, 0 190 309 012.
Båda är ganska klena likströmsgeneratorer på 130 W (dvs
ungefär 10 A med modernt sätt att uttrycka sig), så det kan nog vara högst lämpligt att få dit en
växelströmsgenerator. Nu vet jag ju inte hur trångt det är där generatorn sitter, men de flesta växelströmsgeneratorer är ju större i
diameter än en gammal
likströmsgenerator. Behöver man en riktigt liten växelströmmare så kan man titta på t ex den typ som kallas Bosch G1 och som satt på en del småbilar på 80-talet (VW Polo/Derby, Opel Corsa m fl). Eller en del japanska smågeneratorer, generatorn från en tidig Nissan Micra är mycket liten.
Tänk på att växelströmsgeneratorerna vill ha högre
varvtal än de gamla likströmsgeneratorerna, så den måste få en mindre
remskiva.