Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Konvertera 6V elsystem till 9V elsystem på BM425

9 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

fri_tid (trådstartaren)

#1 » 22:08:48, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en BM425 traktor med 6V elsystem och 6V likspänningsgenerator som jag skulle vilja konvertera till 9V elsystem då startmotorn går lite sakta på vintern och traktorn blir svårstartad. Jag har sett att en del konverterar BM425 till 12V elsystem och då modifierar eller byter lampor, startmotor, generator och tändspole. Startmotorn är ju det som kan ta mest stryk när man går från 6V till 12V så då har jag sett att en del drar en längre och klenare kabel från batteriet till startmotorn så man får ett spänningsfall som kompenserar den högre spänningen.

Nu har jag redan bytt ut 6V blybatteriet till 2 st seriekopplade kraftfulla 100A LIFEPO4 celler och det fungerar bra vår, sommar och höst när temperaturen är över 0 grader. Då varje LIFEPO4 cell har nominella spänningen 3.2V (fulladdat MAX 3.65V) så har jag nu 2st seriekopplade men skulle vilja ha 3st seriekopplade istället för att öka hastigheten på startmotorn och göra den mer lättstartad på vintern. Behöver alltså en generator som ger runt 11V och en laddningsregulator ställd till 10.5V och funderar på hur jag ska åstadkomma detta med standardkomponenter. Moderna 12V ledlampor fungerar fint med 10V, tändspolen kan behöva ett seriemotstånd eller ett par seriekopplade kraftdioder för att inte bli för varm och en DC-DC converter från 14V till 10.5V skulle kanske fungera för att kunna använda en vanlig 12V växelströmsgenerator. Behöver naturligtvis en passande BMS med balanserare för LIFEPO4 cellerna men det finns att få tag på. Någon som har gjort något liknande och fått det att fungera?
fri_tid
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:57:36, 23-05-2015
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Terrier 425 -59 och Volvo BM 350 Boxer -62



G-son

#2 » 22:58:55, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ett intressant projekt, men jag hade nog satsat mer på att få startmotorn att gå så fort som den egentligen borde med normal spänning eller åtgärda de andra problemen som gör den svårstartad. Friska grejer ska normalt sett inte vara några problem att få igång.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

BM425

#3 » 23:03:33, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte svar på din fråga men...

Gör det enklare för dig o bygg om till 12v system.
Jag har kört 12v till original startmotor och solenoid i 25-30 år nu. Aldrig haft problem med det.
Bytt lampor, tändspole och till en 12v växelström generator.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

5 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stridis2

#4 » 23:20:08, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas jag tänker rätt (är ganska trött i luvan just nu), men 425 är väl Krabat? Min far hade en sådan. Var ett elände med att starta när det var svalt, dyrt med batteri och diverse andra problem. Vi byggde om den till 12V. Inte speciellt svårt. Bytte generator till en 12V växelström, tändspolen sågades av och monterades en 12V i botten på originalspolen. Lampor var där inga som fungerade men startmotorn byttes till en från en B18 / B20. Vill minnas att man fick modda denna på något enkelt sätt, kanske byta gaveln på startmotorn. Givetvis monterades också ett 12V batteri.
Detta måste vara över 30 år sedan, snarare 35. Traktorn är såld sedan många år men jag känner nuvarande ägare och den går fortfarande bra med de delarna.
Ett problem vi hade då var strömfördelarlocket. Original var riktigt dåligt och vi kunde inte få tag på något nytt. Men jag hittade ett från en Saab 900 (?) som nästan passade. Fick fila upp ett litet hack i nederkant. Samma lock sitter fortfarande i traktorn. Vill minnas att rotorn från B18 passade.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fri_tid (trådstartaren)

#5 » 01:08:32, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

TACK för era svar. Skoj att höra att flera kör med 12V elsystem på BM425 och liknande traktorer utan problem med startmotorn. BM425 benämns Terrier eller Krabat beroende på om det var BM eller Volvo som tillverkade den om jag inte missminner mig. Ja 6V batterier är numer sällsynta och därför dyra (Biltema tar numer 1499kr för dem), de orkar heller inte dra runt startmotorn med bra varv när det är riktigt kallt om man inte har ett med väldigt många Amperes kapacitet enligt min erfarenhet. Vad gäller 12V startmotor från en B18/B20 så passar de inte rakt av så om man kunde få tag på en 12V startmotor från B16 i marinutförande vore det enkelt. Fördelen med LIFEPO4 celler är ju annars att de normalt inte behöver underhållsladdas (åtminstone inte varje månad som blybatterier behöver), kan hålla väldigt länge (uppemot 4000 fulla laddningscykler jämfört med under 1000 laddningscykler för vanliga blybatterier) om man ser till att spänningen inte går under 2.8V och inte över 3.6V samt att de har kommit ner rätt bra i pris, jag gav runt 600 kr/st för mina (100Ah kapacitet) för snart 2 år sedan men de går numer att köpa för runt 400 kr/st då de blivit populära i hembatterisystem.

Får se om jag ändå får tid och lust att konvertera till 9V elsystem i sommar, det kunde vara lärorikt att se om det går att göra.
Senast redigerad av fri_tid 23:43:51, 29-03-2024, redigerad totalt 1 gång.
fri_tid
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:57:36, 23-05-2015
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Terrier 425 -59 och Volvo BM 350 Boxer -62

torbjorn_forsman

#6 » 02:00:53, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

För generatorns del är det nog inget större problem att konvertera en 12 V generator till ca 9 V. Oavsett om det är lik- eller växelströmsgenerator, så får man ändra på laddningsregulatorn. Om det rör sig om en mekanisk regulator så får man ge sig på det spänningskännande relät och antingen förse det med en svagare returfjäder eller linda av ett antal varv från spolen.
Om det är en elektronisk regulator av äldre modell, uppbyggd med diskreta komponenter, så bör det vara lätt gjort att ändra på någon spänningsdelare för att få den att reglera på lämplig spänning. "Moderna" växelströmsgeneratorer med inbyggd regulator bör alltså undvikas, lättare om den sitter separat och inte är alltför ingjuten eller integrerad.

Startmotor från B18/B20 passar inte utan vidare på B16, men det finns 12 V-startmotorer som passar på B16, satt bl a på B16 i marinutförande. Men i praktiken fungerar som redan sagt i tråden en 6 V startmotor utmärkt även på 12 V, möjligen kan solenoiden bli lite väl varm om man kör startmotorn i långa pass. Om man kan löda loss änden av lindningarna från manöverströmsanslutningen kl 50 och lägga ett litet motstånd i serie med håll-lindningen (men behålla tillslagslindningen direkt inkopplad), så bör problemet vara löst på så sätt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ähee

#7 » 07:11:33, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt tändspolen och lampor i min krabat orginal startmotor
Generatorn är urkopplad. Det fungerar bra, kör inte så mycket så jag brukar ladda batteriet efter körning.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

P806

#8 » 09:56:49, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konverterade en Volvo T 24 till 12 volt och den 6 volts startmotorn verkade inte lida under den tid jag ägde den.
Startade fantastiskt lätt och bra.

1 person gillar det här inlägget.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

gedholm

#9 » 12:51:38, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nog måste det vara överkurs att konvertera till 9v, det är betydligt enklare att konvertera till 12v då kan du använda standard grejor

1 person gillar det här inlägget.
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se