Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Elschema

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

AndersW (trådstartaren)

#1 » 14:08:40, 27-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis köpt min första traktor och då elen på den är i en obeskrivlig röra undrar jag om någon kan bistå med ett schema.
MF 165 -70
AndersW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:28, 26-12-2007
Ort: Kungsbacka



håkan öhlund

#2 » 17:44:51, 30-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anders och välkommen :)
Jag såg i ditt andra inlägg att du har den gamla hytten i på din traktor så det elschema som finns i instruktionsboken kanske inte är riktigt samma,men vad är det som inte funka nu på den??Jag ha själv en MF65a och den ha jag dragit om det mesta utan något elschema :cool:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

AndersW (trådstartaren)

#3 » 18:36:21, 30-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är väl inga problem att dra om elen. Start och laddning fungerar, men jag har inte hittat var ljuset tar sin ström, visst jag kan koppla en kabel från +skon men det ser inte ut som det är så det har varit gjort så från början. Har man reläer till färdljus och arbetsbelysning verkar som det kopplas den hårda vägen, hittar inte ens säkringsplint förutom en på utsidan panelen på höger sida med två säkringar men den tycker jag verkar eftermonterad. Sedan är det ljuskopplaren och tändningsnyckel, vilka funktioner man lägger på där, så jag tycker att även om det går att koppla utan schema så ger det en vägledning som får arbetat att flyta bättre, nån har ju redan tänkt ut det.
Kul att nån svarade i alla fall
//AndersW
MF 165 -70
AndersW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:28, 26-12-2007
Ort: Kungsbacka

håkan öhlund

#4 » 18:58:15, 30-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Jo det är inte så lätt att dra allt orginal på traktorn för då blir det oftast som lukas som uppfann mörkret när man tänder lyset :x

Först och främst så har din traktor ännu likströmsgenerator, 45W orginallysen,2x6volts batterier och inga extra lampor och annat som tar ström ???

För när jag köpte min MF65a så började jag med att byta ut likströmsgeneratorn till en 55Amp växel för att få lite mera el :P

Sedan så monterade jag en 4st säkringshållare och drog lysomkopplaren direkt därifrån plus att jag monterade 4st arbetslampor till med separat säkring och omkopplare..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

AndersW (trådstartaren)

#5 » 19:32:47, 30-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får mäta upp vad jag har för allt är så nytt för mej så jag har inte tänkt på att det kunde vara ett 6 voltsystem med likstömsgenerator. Batteriet är ett 12 volt och det är laddat, mätte drygt 12 volt på det idag när jag smög runt i elen innan det blev för mörkt och kallt för liknande peversheter. kört nån timme med ljusen kopplade till batteriet samt kört startmotorn 15-20 gånger så jag tycker att den borde ladda. Laddreläet och kabelhärvan fram till generatorn verkar vara orginal, textilhölje till kablarna sätter väl ingen normal på om man byter. Är det säkert att det är 6-voltsystem orginal eller har jag fattat fel två 6 voltsbatterier i serie skulle man ju kunna ha på ett 12-voltssytem.
MF 165 -70
AndersW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:28, 26-12-2007
Ort: Kungsbacka

håkan öhlund

#6 » 22:53:12, 30-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det var två st 6volts seriekopplade batterier orginal så det blir 12Volt :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se