Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotor problem mf 135

11 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Dennis (trådstartaren)

#1 » 16:35:07, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla och gott nytt år på er.. Jag har problem med starten på min gamla fergusson 135:a, ja har haft traktorn i 5 år & den har bara gått & gått i princip helt utan problem ,någon gång har den klickat i starten å inte viljat starta men då har ja bara behövt prova nån gång till så har den smällt igång ,nu var det helt kört bara klickar å klickar ,plockade loss starten å kärringen vred på nyckeln å drevet gick ut å snurrade provade igen å drevet gick ut å snurrade lite saktare dock ,ju fler gånger ja prova ju sämmre fart/ork ,är det kolen som är slut då eller vad? bara att köpa ny start då eller går de å renovera? förresten när ja ändå är på gång så undrar jag utifall någon vet nån bra ac generator att byta ut lukas dc mot å då menar jag lättvindigt (fäste som är någrlunda samma). tack på förhand.mvh Dc
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135



håkan öhlund

#2 » 17:24:25, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Dennis :)

Jo det är nog dags att byta kolen i startmotorn om den inte orkar dra mer...
Jag bruka först efter att jag tagit isär starten tvätta den ren med avfettning och vatten och låta delarna torka för är kolen slut så är den full i koldamm som kan kortsluta om man bara byter kolen..
Sedan putsar jag bara till kolektorn och fettar in axeln lite innan man monterar ihop den med nya kolen :)

Det man kan säga mera är att om ankaret är för nött så är det lika billigt att byta hela starten än att repa den..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Dennis (trådstartaren)

#3 » 17:35:34, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å tack för svaret :wave: :thumme: var får jag tag på nya kol ? Är det enkelt att göra själv eller ska ja lämmna in den till någon bil el firma? Förresten så hittade jag mina handböcker till 135:an igen verkstadshandbok(135/150/165)på engelska och en ägarhandbok(135) på svenska utifall någon behöver kanske jag kan försöka mej på å scanna in dom.. mvh DC
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

håkan öhlund

#4 » 17:48:07, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen..
Ha du någon bild på din startmotor för det finns lite olika typer :?

Om den ha en stort klammer runt i bakändan så är det bara att ta lös den och så kan du demontera bakre gaveln utan några större problem.. det ända som är viktigt att du inte tappar bort kulan därbak i den där "hatten" på axeln.
Dervet i framändan behövs inte ta lös för kol byte :)
Kolen kan du köpa hos MF handlaren eller hos www.oie.se eller pirat på någon motorlindar verkstad i närheten :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Dennis (trådstartaren)

#5 » 18:30:05, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

här är en bild på starten. mvh Dc
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

håkan öhlund

#6 » 18:34:02, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då är det en nyare startmotor som jag inte ha haft isär :???: men kolena sitter i bakändan bakom den där silverfägade bakstycket :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Dennis (trådstartaren)

#7 » 18:41:32, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

okey ,ja de e omöjligt att provat allt,men ja tror ja lämnar in starten till den lokala bil el firman. å jag tackar så mycket för hjälpen de e ruskigt kul å se att de finns folk som kan å vill hjälpa mej å andra som e mindre kunniga. ett Kanon forum med kanon medlemmar :buga:
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

Norpan

#8 » 20:06:20, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara klickar är det oftast inte kolen utan mer troligt solenoiden, eller iallafall kontakterna, som vanligtvis går att byta på Lucasstartar.
Draglindningen till solenoiden jordas genom kolen så den orkar inte dra om kolen är slut, alltså inget klick.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Dennis (trådstartaren)

#9 » 20:21:20, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

okey ,men när jag plockade loss den ock vred på nyckeln så slog den ju till å drevet gick ut å snurrade den snurrade dock saktare efter varje gång ja provade 5-6 gånger å sista gången var det inte mer än att den gick runt ja har ett nästan nytt 125 amp batteri som var nyladdat så där ligger inte felet i alla fall ,ja tror jag lämmnar in den för koll.mvh Dc
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

Holger

#10 » 20:23:48, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dennis skrev:Förresten så hittade jag mina handböcker till 135:an igen verkstadshandbok(135/150/165)på engelska och en ägarhandbok(135) på svenska utifall någon behöver kanske jag kan försöka mej på å scanna in dom.. mvh DC

Hejsan, kolla i downloads, jag är inte helt säker, men jag tror att de redan ligger där.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Norpan

#11 » 21:31:12, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dennis skrev:okey ,men när jag plockade loss den ock vred på nyckeln så slog den ju till å drevet gick ut å snurrade den snurrade dock saktare efter varje gång ja provade 5-6 gånger å sista gången var det inte mer än att den gick runt ja har ett nästan nytt 125 amp batteri som var nyladdat så där ligger inte felet i alla fall ,ja tror jag lämmnar in den för koll.mvh Dc


Låter ju som kolslut.
Den blir nog inte sämre av en renovering.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se