Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Hjälp med batterifrågor till bm 650

59 inlägg • Sida 4 av 4
El/Elektronik i traktorer

dogen (trådstartaren)

#46 » 16:36:19, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såja, nu blev det alldeles för mycket information för att min hjärna skulle orka med hela vägen. Jag har dock fått hjälp med mitt problem och har idag köpt kabel (huga, 219kr/m inkl m) och sedan vart det ett batteri av samma typ som jag redan hade. Nu skall jag snart ut och slänga in dem och se ifall gamla bettan vill vakna till liv så jag kan få ut grävaråbäket.

Det kommer väl snart en snarlik tråd som heter 'Hjälp med batterifrågor till Bobcat 331' :)

Tack igen allesammans!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Robban_C

#47 » 19:23:35, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf, fråga en batteritillverkare vad kapacitet är så får du se.
Det var som jag sa tidigare det här med att ordet "kapacitet" i "batteribetydelse" kanske har likställts med dess betydelse i andra sammanhang. Lite olyckligt att samma ord används med delvis olika betydelser men så är det ju i fler sammanhang.

Ralle, jo jag skulle också tro att ex vis två 6v 140 Ah tar ungefär samma plats som två 12v 70 Ah. Energiinnehållet är detsamma och då borde fysiska formatet (eller egentligen fysiska volymen) vara ungefär samma. Likaså vikten borde också stämma ganska bra.

Ingvar, jag gissar att man använde två 6-voltare eftersom 6v på den tiden mer eller mindre var standard inom bilbranschen. Billigare med två 6v än med ett för den tiden specialgjort 12v.
Och att puffrorna förr var rätt lätta att dra igång borde nog till största delen bero på att kompressionsförhållandet (i alla fall vad gäller bensinare) var ganska lågt då. Det var ju innan begrepp som liter/km var uppfunna. Och det var ju innan det blev skadligt för miljön också. :grin:
Och att dom växlade startmotorerna är så små idag beror nog på att man spar vikt och utrymme. Men håll med om att vi saknar charmen i att kräla under en bil för att skruva loss 20 kg oljig startmotor som rasar ner i pannan. :grin: Såren som dagens små startmotorer ger är ju inte mycket att skryta över. :mrgreen:

dogen, lycka till!

åke, jag hoppas att vi har rett ut det här och är sams?

Och till alla (nu vänder jag mig inte till någon särskild) vill jag säga att dokumentet som jag länkade till här ovan är riktigt bra. Klara och kompletta förklaringar till hur batterier fungerar och mycket runtikring. Jag ska erkänna att jag inte har läst alltihop men det jag läst är mycket bra. Jag lägger därför upp dokumentet här för den som vill läsa. Vem vet, rätt som det är så kanske det försvinner från Tudors sajt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen (trådstartaren)

#48 » 20:11:50, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu lever den!!! Den startade på tre fan och fyra snurrdjävlar. Nä, startmotorn gick runt något varv och sedan sparkade den igång. Kommer knappt kunna sova inatt, nu då grävaren har fritt fram att bara larvas ut!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#49 » 20:14:05, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! :thumme:
Men om det bara var så att traktorn stod ivägen så hade du väl kunnat knuffa ut den med grävaren.
Eller? Nä just det, du har väl lastare på traktorn? :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen (trådstartaren)

#50 » 21:34:30, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, nä tyvärr så stod den felvänd så jag kunde lägga upp grävaggregatet snett in i hörnet. Allt fick plats precis.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nixs

#51 » 22:19:31, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:
åke skrev::uupps: ??
+ till brytaren och -till generatorn??
Låter som +jordat system eller har volvo 73 årsmodell huvodbrytaren på +?
Normal kopplas ju minus via huvodbrytaren till maskinens stomme
och plus kopplas oftast på startmotorn.

Mvh Åke.. :cool:


Nuförtiden ja, det räcker nog med 15år bakåt för att huvudbrytaren ska sitta på plussidan.


Nyaste modellerna Volvo bryter på plus-sidan. Det var något om Eu-regler som ställde till det innan eller något sådant.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Osaka

#52 » 02:22:22, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lessen att jag skapade lite osämja... Medger att jag rörde ihop ah och volt lite, och att jag är lite dålig på formuleringar.
Vad jag menar är att kapaciteten är direkt avhängigt volymen på batteriet, och kopplar man till ytterligare batterier vare sig seriellt eller parallellt fördubblas kapaciten.
Frågan om man ska paralllellkoppla eller seriekoppla batterier med lägre spänning är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#53 » 08:39:29, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skapade inte alls osämja.
Jag insåg inte att det finns en allmän och en batterimässig definition av begreppet kapacitet.

Med den batterimässiga definitionen så ökas kapaciteten (dvs antalet Ah) endast vid parallellkoppling av två givna batterier.

Vad gäller seriekoppling av två 6v eller parallellkoppling av två 12v (till samma energiinnehåll) så tror jag att vi redan har redit ut det men det är i alla fall det senare alternativet som borde vara att föredra eftersom det blir billigare. 6v-batterierna tillverkas antagligen i väldigt små serier idag och där har vi nog förklaringen till att dessa är så mycket dyrare.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen (trådstartaren)

#54 » 08:48:04, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ändå ganska intressant att det kom på tal. När jag stod där och skulle köpa batterier + kabel (det blir ju trots allt runt 3000kr) så var vi inte överrens jag och försäljaren. Hade ni inte diskuterat runt ämnet hade jag inte haft någon koll alls. Men han var stor nog att fråga en annan som hade koll, så det redde sig.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ulf

#55 » 20:58:38, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban, så länge du jämför med samma spänning, så kan du använda Ah,
det är ju ett linjärt förhållande, antagligen en av anlednongarna till att det används. En annan är att du då slipper dela med spänningen för att få, just Ah, som säger en hel del annat oxå. Det skulle se ut det, ett batteri på 12V och 1,68 kWh... .

Men vad skönt att alla har den vinröda uniisexplyshdressen på sig och tindrar med ögonen :bira: .
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Robban_C

#56 » 21:06:31, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:... batteri på 12V och 1,68 kWh...
Det skulle ju i och för sig fungera det också om alla vore inkörda på det. :grin:
Men nu har vuí ju en "standard" för att definiera batterier och då tycker i alla fall jag att man ska hålla sig till den så att alla förstår varandra.

Jag förstår dock så här efteråt att problem uppstår då alla inte är "vana" vid den befintliga standarden. Då pratar man ju äpplen och päron utan att ens inse det. Och om en part inte inser att det pratas ä och p medan den andra parten inte förstår skillnaden mellan ä och p då börjar det bli tufft att få ihop det. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#57 » 12:49:15, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som vet om ett 110Ah batteri ryms på bm650 om man stoppar in de på tvären på någon av sidorna?

Eller kan man bygga om lite? Har inte sett maskinen ännu.

Ska ev hjälpa en bekant få igång en 650 som stått still några år. Se över kablar o nya batterier är obligatoriskt.

Känns inge bra o skaffa två batterier och parallellkoppla.

Kanske räcker med ett bra 90ah om det ryms.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bert

#58 » 20:20:58, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det går. Grannens gamla 700 brukar starta året om med ett batteri
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

magloman

#59 » 22:41:35, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får ta med startbatteri sen kolla vad som ryms. Tror också det skulle funka med ett. Sen en bra huvudbrytare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se