Ulf, fråga en batteritillverkare vad kapacitet är så får du se.
Det var som jag sa tidigare det här med att ordet "kapacitet" i "batteribetydelse" kanske har likställts med dess betydelse i andra sammanhang. Lite olyckligt att samma ord används med delvis olika betydelser men så är det ju i fler sammanhang.
Ralle, jo jag skulle också tro att ex vis två 6v 140 Ah tar
ungefär samma plats som två 12v 70 Ah. Energiinnehållet är detsamma och då borde fysiska formatet (eller egentligen fysiska volymen) vara ungefär samma. Likaså vikten borde också stämma ganska bra.
Ingvar, jag gissar att man använde två 6-voltare eftersom 6v på den tiden mer eller mindre var standard inom bilbranschen. Billigare med två 6v än med ett för den tiden specialgjort 12v.
Och att puffrorna förr var rätt lätta att dra igång borde nog till största delen bero på att kompressionsförhållandet (i alla fall vad gäller bensinare) var ganska lågt då. Det var ju innan begrepp som liter/km var uppfunna. Och det var ju innan det blev skadligt för miljön också.
Och att dom växlade startmotorerna är så små idag beror nog på att man spar vikt och utrymme. Men håll med om att vi
saknar charmen i att kräla under en bil för att skruva loss 20 kg oljig
startmotor som rasar ner i pannan.
Såren som dagens små startmotorer ger är ju inte mycket att skryta över.
dogen, lycka till!
åke, jag hoppas att vi har rett ut det här och är sams?
Och till alla (nu vänder jag mig inte till någon särskild) vill jag säga att dokumentet som jag länkade till här ovan är riktigt bra. Klara och kompletta förklaringar till hur batterier fungerar och mycket runtikring. Jag ska erkänna att jag inte har läst alltihop men det jag läst är mycket bra. Jag lägger därför upp dokumentet här för den som vill läsa. Vem vet, rätt som det är så kanske det försvinner från Tudors sajt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.