Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Elproblem

55 inlägg • Sida 4 av 4
El/Elektronik i traktorer

Ralle

#46 » 13:24:39, 10-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt ganska många gånger att jag har stängt av tändningen innan motorn på mina traktorer, och det har aldrig gått sönder nåt.
Vad som dock händer är ju att laddningslampan tänds eftersom den får +spänning från generatorn och jordning jenom diverse andra elprylar...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor



goswar

#47 » 00:10:07, 11-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Ralle!
När du startade förmagnetiserade du generatorn, då gör det väl kanske inte så mycket om du klipper tändningen innan du stannar motorn. :thumme:
Jag är en lycklig människa, pensionär,
Kan göra vad jag vill.
goswar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:18, 16-05-2008
Ort: Stannum, Tolsjöhult, Gråbo.
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo-T32 nästa traktor blir nog en diesel.
Kliande renoveringsfingrar för traktor o MC.

Robban_C

#48 » 00:10:25, 11-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

goswar, åh fan. Ja där ser man. Jag har alltid trott att det var ofarligt.

Ralle, att det fungerar att stänga av tändningen först är antagligen därför att eventuella spänningstoppar jordas bort genom "dina" förbrukare.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ralle

#49 » 00:30:12, 11-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ralle, att det fungerar att stänga av tändningen först är antagligen därför att eventuella spänningstoppar jordas bort genom "dina" förbrukare.

Ligger nåt i det :wink:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

goswar

#50 » 00:32:02, 11-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte fått tag på Bilelektriken idag, men jag tittade rent allmänt
på ett schema över en vx-generator. Det enda jag kunde komma fram till
som är möjligt, är att: om generatorn INTE är förmagneteserad och om det då är en VX-generator, att i varje halvperiod (+/- +/- (~) skulle man kunna få en backström batt- minusdelen av perioden. Det är ju inte säkert att det var det han menade, det är ju bara min teori, och det skulle kunna vara det. :grin: :idee: :klia: :arrow: :thumme:
Jag är en lycklig människa, pensionär,
Kan göra vad jag vill.
goswar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:18, 16-05-2008
Ort: Stannum, Tolsjöhult, Gråbo.
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo-T32 nästa traktor blir nog en diesel.
Kliande renoveringsfingrar för traktor o MC.

ake64

#51 » 06:36:15, 11-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte säkert, men en elspole (som ju generatorn är full av) har en förmåga att kasta ur sig höga spänningsspikar när det händer något oväntat med strömmen och jag kan tänka mig att det är något sådant som slår sönder dioderna.
ake64
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:35:42, 31-08-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T600, Volvo BM 616B

jorgen.isaksson

#52 » 09:20:48, 11-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får göra ett försök jag med. Jag tittade på en pdf över ett principschema över en generator hos Delab marin, direktlänk.

Det jag skulle kunna tänka mig är att man på äldre/billigare generatorer har struntat i den diod som sitter mellan anslutningarna till förmagnetiseringslidningen. Den dioden är till för att kortsluta dom spikar som kommer när magnetiseringslidningen kopplas ur, vilket den görs ofta för att reglera utspänningen. Finns inte den dioden och tändningen är på så kommer den spiken antagligen att försvinna genom laddningslampan till batteriet. Om tändningslåset är av så kommer den spiken inte att kortslutas, är den då tillräckligt stor så tål inte dioderna den och dom kan gå sönder.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Robban_C

#53 » 10:50:03, 11-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jorgen.isaksson skrev:... Det jag skulle kunna tänka mig är att man på äldre/billigare generatorer har struntat i den diod som sitter mellan anslutningarna till förmagnetiseringslidningen. ...
Är det så så kanske vi har förklaringen till att det kan gå åt skogen men att ingen här har råkat ut för det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

goswar

#54 » 03:59:55, 12-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med Bilelektriken idag. Han sa det sker vid förändringar,
stop, start osv. samt länge och hög hastighet. Inte så mycket på nya
eller rengjorda, mest smutsiga= metallstoft. Vidare att överslagen blir så kraftiga att första dioden i diodbryggan, brukar "förkolna".
Han sa också att förmagnetisering förhindrar backströmmar, vilket inte
är så svårt att hålla med om. Det var allt jag fick ut av honom (han är inte särskilt pratsam).
OK. Förhållandet ström-magnetfält känner ju de flesta till (ändras det ena ändras det andra (förändringar) + att det ligger ström på från batt.
Kanske det blev för stor diskusion om detta, med tanke på det ämne som
behandlades från början.Tror att det är det Robban menar också!
Ber om ursäkt, Johan 2 ! :grin: :grin: :grin:
Jag är en lycklig människa, pensionär,
Kan göra vad jag vill.
goswar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:18, 16-05-2008
Ort: Stannum, Tolsjöhult, Gråbo.
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo-T32 nästa traktor blir nog en diesel.
Kliande renoveringsfingrar för traktor o MC.

johan2 (trådstartaren)

#55 » 17:31:13, 12-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har klurat lika mycket på det som ni har, tycker bara att det är bra att ni skriver ner det som ni tror kan vara orsaken till felet :thumme: , får nog tag på delar snart
Användarvisningsbild
johan2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:59, 15-10-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650, ferguson te-d, Nuffield 3DL


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se