Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Laddningsproblem

61 inlägg • Sida 2 av 5
El/Elektronik i traktorer

Holger

#16 » 14:23:58, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

I filmen ser man att den ena mätaren rycker till när du rör vid knapparna.
Vad är det för mätare (den lilla till vänster)?

(Eftersom lampan "glöder till" vid ett flertal tillfällen tycker jag som n00b att det ser ut som kortslutning eller jordningsfel.)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Mikael.Johansson

#17 » 14:57:21, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, symptomen tyder på jordfel.

Men du har också en speciell detalj på den där, och det är isolationsdioden.

Har du kollat så att du inte har större spänningsfall än 0,9 V över den både vid låg och vid hög belastning. Alltså högre motorvarv och flera förbrukare inkopplade.

Även får där inte finnas något backläckage genom den dioden.


Fråga: har du märkt om batteriet laddar ur sig spontant när traktorn stått still?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Martin.Eriksson

#18 » 15:04:06, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde ett tag det var Star Wars med alla lampor som blinkade :grin:
Ja tänkte på en sak, är den lika om du kör på mer varv?
Vissa maskiner är ju knepiga om dom står på tomgången o manstartar fläktar mm. bara en undran. Men då det tänds o slocknar så himla berorende på varann så måste ja nog ändå tvivla på om mer gas hjälper något..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mikael.Johansson

#19 » 15:21:15, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Trodde ett tag det var Star Wars med alla lampor som blinkade :grin:


På tal om detta. Kan det vara något mystiskt fel på själva lampan.

Du sa att glaset var bränt. Det brukar det inte bli med en riktig lampa.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Peter Persson (trådstartaren)

#20 » 15:47:26, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen: inte varmkörd men jag hade startar den några gånger innan, den är väldigt lättstartad! Jag har dubbla 12v.

Holger: det är tempmätaren och den hoppar för att den tappar och får tillbaka strömmen, den beter sig precis som om man slår av och på tändningen.

Det är det som är mest mysko, med motorn av och tex en fläkt på så stängs allt av (där av mätar hoppen) om man slår på mörkerkörning eller varningsblinkers...?

Mikael.Johansson: jag har inget läckage från dioden, ska kolla igen med spänningsfallet på 0,9volt, kollade det lite slarvigt sist..

Ingen urladdning vad jag har märkt och sätter ja på c-teken så stannar den på fullt efter ett tag, min erfarenhet är att om det drar tjyvström så hoppar c-teken mellan laddning och fullt.

Martin.Eriksson: det blir ingen skillnad om jag varvar eller inte.

Vill tacka för hjälpen hittils :wave: Kom med mer tips :thumme:

Bild Tillägg efter 24 minut(er):

Tetsade isolationsdioden ordentligt nu, ingen spänning från den med motorn av och med motorn på är det bra prick 0,9 volt mer på 61an, precis som det står att det ska vara...

Tänkte på laddlampan, man kanske ska testa nått radikalt?

Bild

Om jag plockar av kabeln som går från regulatorn och drar en egen direkt till plus på batteriet med en egen lampa, då måste jag ju kunna utesluta jordfel i den kabeln åtminstonde? Kan jag använda vilken liten 12v lampa som helst?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Mikael.Johansson

#21 » 15:51:10, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Om jag plockar av kabeln som går från regulatorn och drar en egen direkt till plus på batteriet med en egen lampa, då måste jag ju kunna utesluta jordfel i den kabeln åtminstonde? Kan jag använda vilken liten 12v lampa som helst?


Ja, en testmejsel / lampa duger.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Peter Persson (trådstartaren)

#22 » 17:00:55, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har vi testat det också med lite intressanta resultat.

Min externa laddlampa slockar aldrig helt och hållet, den glöder liiite gran, hade jag hafft en röd kåpa över så hade det aldrig synts. Men den reagerar inte när jag slår på fläktar o lysen men fläktarna är lika sega som förr endå, plus att allt stängs fortfarande av när man slår på mörkerkörning eller varningsblinker.

Jag kopplade bort sladden från laddrelät och jag tog ut lampan från hållaren så det inte skulle kunna ligga på spänning någonstans.

Mjaha... Nudå? :?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Mikael.Johansson

#23 » 17:30:15, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att inte få för många parametrar skulle jag gjort så här:

Koppla bort ledningen till förbrukarna, vanligtvis vid startmotor eller batteri.
Koppla bort ett batteri.
Använd din externa laddlampa.

Nu har du ett system med bara generator, relä, ett batteri och laddlampa.

Om du tjuvkopplar starten och kör skall ju laddningen fungera riktigt och lampan skall slockna. Lägg även på någon yttre belastning för att testa så att inte spänningen sjunker för mycket eller lampan tänds.

Om allt fungerar bra har du uteslutet fel i laddningssytemet.

(Sedan får du gå vidare och testa förbrukarna).
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dogen

#24 » 18:03:27, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg faktiskt det idag. Du frågade igår ifall min laddlampa glöder lite och jo, det gör den. Ytterst lite, knappt synligt i dagsljus. Vet inte ifall det sa dig något, men behövs det mätas, kollas, knäppas kort eller vad som helst så höjta till. Våra maskiner är väl syskon?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ake64

#25 » 18:41:06, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, en liten fundering till i bland alla ideer.

Långsökt kanske men kolla plusen till lampan med avseende på glappkontakt. Säkringen tex. Får du spänningsfall någonstans på vägen kan det får sådana fenomen som du har. Att tempmätaren "faller" när laddningslampan tänds skulle kunna tyda på något sådant.
ake64
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:35:42, 31-08-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T600, Volvo BM 616B

Peter Persson (trådstartaren)

#26 » 18:54:13, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson: ska nog göra så, men jag ska börja med att koppla bort "natt lysena" bara för att utesluta dom, inte för att det förklarar varför det ska komma av varningsblinkerserna men jag ska testa if.

dogen: Aha, ok, men jag tror inte det ska vara så, men jag är inte hundra, någon som kan svara på det? Jo de är nog ganska lika våra 650is :) Hojtar om jag behöver några mätvärden, tackar för det!

ake64: jag drog ju en egen laddlampa med kabel direkt från laddregulatorn och till batteriet och jag lödde på kablarna där så det är garanterat inget glapp :) Och plusen går direkt ner till batteriet.

alla mätare, lysen och fläktar dör när jag slår över till mörkerkörning eller när jag slår igång varningsblinkersarna, det syns i filmen när motorn är avstängd, enda skillnaden jag fick av att dra en egen laddlampa var att den är opåverkad av mörkerkörning och varningsblinkersarna.

Det hela är mycket skumt... Jag gillar inte sånna här fel, bättre om generatorn hade brunnit upp.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Mikael.Johansson

#27 » 19:03:12, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte utesluta något när det gäller el-fel.

Ponera t.ex. att det är överslag i en kabelhärva. Ledning till mörkerbelysning har brunnit ihop med ledning till fläkten. Allt är möjligt.

Det skall nog vara 0,9 V över laddlampan när det är riktigt p.g.a. dioden.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Patrik C F Eriksson

#28 » 19:14:21, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag läste igenom tråden och kan det inte vara så att felet ligger i kablaget emellan generator och regulator och då speciellt anslutningen mellan regulator o 61
MVH Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Peter Persson (trådstartaren)

#29 » 19:26:00, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, så när det är "rätt" ska lampan glöda lite pga av spänningen från dioden då? Verkar vettigt om man tittar på el schemat. Då borde ju felet ligga någonstans där uppe i konsolen endå som du säger att något med mörkerkörningen har brunnit ihop med något annat och varningsblinkersern sitter kanske i samma också, måste riva mera... Fan va dom ska vara ordentligt ihopskruvade vanligtvis brukar det vara två snabb skruvar och så är hela elsystemet framme.

Patrik: dom kablarna mätte jag upp när jag hade regulatorn lös och eftersom generator och laddningen verkar fungera bra med den externa laddlampan så torde nog felet ligga någon annanstans.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

jörgen.ottosson

#30 » 20:02:57, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter som du har ett spänningsfall i "hela" systemet, troligen någon "huvudmatning". Spänningsfallet ökar ju mer ström som flyter genom denna punkt (ohms-lag U=I*R) när spänningen sjunker i övriga systemet och generatorn laddar på förfullt så tänds laddningslampan "bakvägen".

Du kan testa att kolla säkringarna...jag menar inte där de normalt brukar brinnaav utan ändarna som ligger mot "fjäder/skruvplint" i säkringsdosan.
(har själv blivit lurad ett antal gånger av säkringar där metallen bräntsbort i änden pga dålig kontakt.) Ta lös dom och inspektera..

annars måste det vara någon annan "matnings punkt" där spänningsfallet uppträder.

jord-fel tror jag inte på efter som de förbrukare du nämner sitter på olika delar av traktorn och troligen jordas där. (alltså olika ställen) och den startar ju jättefint så anslutning vid bateriet eller jord fläta till motorn kan också uteslutas.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jory och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se