Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

31 inlägg • Sida 1 av 3
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

Ptr (trådstartaren)

#1 » 19:40:18, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är en svårplacerad tråd detta!

Går att köra entreprenad med om man vill och inte bar i skogen.
I skogsdelen var bara hjul- och band-burna maskiner.
Jordbruk och djur vore en lösning, men om jag skruvar i detta mina stövlar då.

Vi får se vad snälla administratören hittar på att sätta denna för jag misstänker den blir flyttad, hästkörning under skogsbruk kanske ändå hamnar närmast?


Bild
Senast redigerad av Ptr 20:07:33, 26-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



63an

#2 » 19:42:16, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stavas "brodd" :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ptr (trådstartaren)

#3 » 19:56:18, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på en sak, har köpt brodd till hästarna, men de har korkat nog gjort dem av som det ser ut vanlig bult, som de borrat ur och pressat in hårt material som spets i och slipat ner skallen så att den blir platt.

Håller inte, ger inte stöd mot gummiskon, som knäpps på hoven, gör hästen hallt när de vickar för mycket.
Det ända som inte är dåligt tilltaget med dem är priset! Ska skicka lite bilder på det, eller kanske man ska göra en tråd för det. Kanske kan bli bra brodd även i andra sammanhang av det!

Har ideér om hur de borde vara men sen gäller det att hålla ner priset med, sätter sju stycken i var sko, så det blir många till tre hästar!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

MekJan

#4 » 20:05:14, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en granne några år som var hovslagare han hade testat med koniska dubbar som bara slogs in i hästens sko ,vet inte om det blev en produkt av detta .
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Ptr (trådstartaren)

#5 » 20:06:55, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brickorna gjorde en del nytta. men sen håller inte skallarna, de går sönder redan vid montering!

Dessutom stört när omöjliga att få dän då det inte går att få håll på skruven som är nerdraget i gummisulan på insidan.
Bild
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr (trådstartaren)

#6 » 20:14:57, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa problem är att bootsen spricker då hålen är kanske onödigt stora till vad de behöver.

Tänker mig en brodddel på utsidan med större stödyta och sedan en skruv inifrån med stor lite försänkt skalle med lämpligt grepp i, kryss eller något och sen om man kunde komma ner till 7 mm hals och sex mm gänga.

Jag vet att jag drömmer lite, men som det är nu kan jag inte ha det.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ulf

#7 » 20:20:13, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aahh, det är till hästen, jag trodde det var du som skulle ha dom i skorna...
Men hur skulle det vara med en plattjärnsram inuti? Då format som en hästsko.
Bara en sån där tanke som dök upp!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ptr (trådstartaren)

#8 » 20:27:48, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av vitsarna med bootsen är att de är flexibla, det finns boots med järnfästen i sulan, men då är det pris därefter. Alla varianter är kompromiss.

Sen är det att dra ner skallen i sulan på bootsen så att skallen inte tar i sulan på hästen. Att det sen blir tryck ändå och inte är helt optimalt är ytterligare en sak, men är då skallarna större så fördelas det bättre åtminstone.

Min tanke vore att om det går att få till en liten produkt av detta så är det alls inte omöjligt att skruva i dem i människoskor med.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Mats i Myrhult

#9 » 21:14:49, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har du gummisula i hästskon?
Till min nordis brukshäst höll inte vanliga skruvbrodd med 3/8 gänga. De gick av jäms med skon.
Så jag skaffade brodd med 1/2 gänga och gängade upp skorna. Det höll bättre, men ingen garanti. Stora krafter när sådana krabater tar i.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

atlashjul

#10 » 22:10:10, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där har du en hård nöt å knäcka. Men en hel plåt inne i gummiskon med svetsade bult sen med en gummiskiva på den. en del av flexet försvinner ju men en vanlig sko är ju ganska stel den med. Det mest optimala är ju en stabil stålsko med på vulkad gummi-stövel...Men då kostar det nog som sagt..Måste ju va gott att slippa snöklump-problemet med gummi skon väl?
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

BGullb

#11 » 23:57:51, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker att du använder hästskor i vanliga fall. Hur många broddhål har du i dem?
Att göra hål i botsen för broddarna som sätts i den normala skon kanske kan lösa ditt problem.
Eller skippa bots och lägg en gummiskiva mellan skon och hoven och brodda som vanligt med isbroddar i stället.
Gummiskivan gör att det bygger inte en platå med snö och is. Räcker inte isbroddarna för fäste så finns olika längder.
Tänk på att brodda av innan du stalla in för kvällen

Risken med din lösning är att hästen blir öm i hovarna när skruvskallen trycker mot hovsulan.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Ptr (trådstartaren)

#12 » 04:09:25, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den stora vitsen är just det, att inte behöva spika skor på hästen. Bootsen åker av när jag är tillbaks hemma och ska släppa i hagen. Så när de är lediga, eller på kortare turer när husse är lite lat så går de oskodda.

Relativt lite problem med styltor av packad snö under hovarna är en fördel, men lika bra fäste på is och riktigt hård snö som rejäla järnskor och 7/16 brodd det är det inte. En kompromiss.

Min tanke är att eftersom de broddar jag har ändå fungerar, men dåligt så borde det gå at ta fram ett bättre system.

Men den fyrkantsbrickan som jag lägger under muttern, (eller ovanför hur man nu ser på det) så förbättrades läget radikalt. Det gick dessutom att sätta brodden närmare kanten, vilket med är viktigt för annars lyfter kanten så att brodden släpper från underlaget när hoven lutas.

Det finns dyrare boots som har fästen inbakade i gummit, men de har andra nackdelar och inte bara priset. Där är mera special på lösningarna så man blir än mer uppknuten vad gäller reservdelar. Så nu har jag det här systemet vilket det är många som har, och som också har problem med broddar. Allt är en kompromiss, men att försöka göra den så bra som möjligt i all fall.


Bild
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr (trådstartaren)

#13 » 08:09:16, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden är från skogsdag i Rude södra Närke för några år sen.
Vad det krånglade, brant och mycket publik.
Fick upp den där stocken men körde fast mot stubben närmare i bild så jag fick lasta av. Då gav jag upp! Då ko en äldre man fram och klappade mig på axeln och sa att det där gjorde jag bra, att ge upp i tid är inte det lättaste.

Nåja, med nya krafter fick vi allt ut de där stockarna, men det var nog efter fikat.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

63an

#14 » 08:25:46, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hört talas om att "brochtsla" ??? Innebär att man har med en lagom lång stör som man kan få in under när man kör stopp mot hinder typ stubbe eller sten å sätter axeln under å hjälper till att lossa lasset, den har man med hela tiden å kan bända ,lyfta å bryta med vid behov :thumme: ! Sen är du bra inne på att nog finns de massor som inte är så uttänkt vad gäller hästens skor! Vet iallafall att förr fanns skor som man kunde skruva ur brodd å byta till nya, inget man höll på med morron å kväll, nackdel var att de stod i spilta å trampade sönder golvplanket så oftast användes kraftigare skosöm framtill på skon, slet plank den med! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

atlashjul

#15 » 11:34:27, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köra styckvis stockar, skaffa en domänsax om du inte redan har en. Jag kan inte påstå att jag kört mycket häst med det,men fan va smidigt du kör nog dubbelt så fort, som en gubbe med traktor å vinsch.Vid lagom sträckor ,och en någorlunda skogs-van häst. Vet inte om de finns å få tag i nya. Jag gjorde en liten hemma-smidd bara för och testa.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se