Sida 2 av 3

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 12:09:26, 27-12-2014
av Ptr
Finns både gamla och nya redskap, även om skrotmaffian gjort sitt för att få folk att skicka vettlöst!

Jodå, fork att bända med hör till, men ibland vill det inte ändå. Låter man det vara och återkommer sen man kört något annat så är det som om någon släppt stocken.

Men nu var det brodden i dojjorna som måste lösas.
Har valt att inte ha järnskor, främst för hovarna och hästens skull, men även för egen del. Tycker inte om att spika i hovarna, och vänta på hovslagare blir inte rimligt det heller.

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 12:26:37, 27-12-2014
av 63an
Å tar du dej för att spika på en järnsko så se till att spiken är blank å fri från rost för de gäller hästen liv!

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 12:47:40, 27-12-2014
av Ptr
Men nu är det så att jag inte spikar några skor, det var frågan om att få fram ett bättre broddsystem till bootsen!
Och få någon att tillverka dem på ett vettigt sätt.
Och förhoppningsvis till rimligt sätt så att det går att köpa sig en låda på 100 st. eller så. Funkar de så är det nog fler som vill köpa om prisbilden blir rimlig, men det är en senare nöt!

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 12:58:19, 27-12-2014
av Ivar Risslén
Kan dubb för skotermattor vara något som kan användas eller är de för svaga. http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/ ... ttdubbning Det här är bara ett förslag, det finns fler tillverkare. Man skruvar dom genom gummit och har en bricka och mutter på utsidan.

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 13:06:42, 27-12-2014
av ph7
BGullb skrev:Eller skippa bots och lägg en gummiskiva mellan skon och hoven och brodda som vanligt med isbroddar i stället.

Nu har du ju inga skor på normalt men tänkte bara tillägga om någon annan vill prova, att vi la alltid in tjärdrev mellan sko och sula för att undvika strålröta.
(trav)hästen gick med samma sko&sula på i ca 6 veckor innan omskoning
men det är väldigt effektivt mot klumpbildning som sagt.
annars är det nog bäst med barfota så långt som möjligt
/per

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 13:36:11, 27-12-2014
av Mats i Myrhult
Nu är det länge sedan jag hade häst. Kan inte minnas att det fanns boots att sätta utanpå hoven istället för skor på 80-talet. Blir nyfiken.
Hur ser de ut?
Hur får man de att sitta kvar vid skogsarbete?

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 15:15:38, 27-12-2014
av 63an
Inte jag heller men de är andra tider nu. Hur kan hästen känna vart han kliver exempelvis de är ju stor chans i skogen att den bryter sej i leder Putor på hovarna har jag hört om men de var oftast för att färdas tyst

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 19:20:55, 27-12-2014
av LeifAndersson
Vi har ett par kunder som kommer hit med sina boots som vi monterar skoterdubb i, förstärkta med brickor på ut och insidan. Det funkar enligt dem betydligt bättre än de svindyra dubbarna de köper hos bootstillverkaren. Och är något tänkt till en snöskoter billigare så är originalet just svindyrt! :ohnej:

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 21:38:17, 27-12-2014
av Ptr
De där ser vettigare ut.

Ja före ev frakt så är det i alla fall 1/2 kr ner, minst. Ska höra med dem är ju bara att prova.

Vad är det för dimensioner tro?

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 21:48:15, 27-12-2014
av Ptr
Jo jag är mycket för att byta ut så mycket som möjligt av originaldelarna till alternativ som är betydligt bättre och till en bråkdel av kostnaden.

Broddarna är det nu som är på tapeten.

vajer e till fastspäningen är det cykelaffären som gäller, får 10 m galvat till samma pris som originalets 2 dm rostfritt. Originalet håller en tredjedel av tiden om man har tur! Skarvhylsor är kvarttumsrör som är spillbitar, går åt 10 mm till var slinga.

Till bandet som går bakom trakten ska det bli polyvrem eller liknande plattrem så småningom. Originalet är det ingen svikt i längre utan utbytt mot något plastskit som bara töjer sig. Borde dessutom gå att få bra pris i sammanhanget. Fast den vildaste iden är att få användning för begagnade kamremmar, det har vi redan ett gäng, fast de är inte randiga på längden och både stumma och utan gummiytans friktion. Kanske skulle duga att prova med i alla fall.

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 21:57:43, 27-12-2014
av Ptr
Är bara greppet tillräckligt så drar de med större tilllit med boots, bara bråten håller. Men det är till att husse har huvud och inte begära att de ska ta i för kung och fosterland för då har husse lastat för mycket för de terrängförhållande som råder. Då får man lasta av!

Är väl dags för en bild igen, så att ni inte somnar eller trilskas!
En somrig bild så här i vintermörkret kanske, försommar rentav!
Bild

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 23:56:09, 18-12-2017
av Ptr
Det blev ju inte av att köpa dubb till skotermatta - men nu så - tänkte jag. Men se, då har priset stigit och antalet i förpackningarna minskat! Från att ha varit runt halva priset med dubb och bricka så har de nu gått om i pris på det stället länken går till. Men det finns väl fler ställen, men å andra sidan är de tillräckligt mycket bättre så är det inte hela världen.

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 12:40:55, 19-12-2017
av Ptr
https://studboytraction.com/products/studs/assassins/
5/16, om det avser skruvhålet verkar vettigt. Entum i längd borde räcka bra och väl det, 3/4 eller rentav 1/2 med. Bootsen ska hålla ihop för sidkrafterna med.
bricka till det.
Men sen ska man köpa hem det med - har inte provat att handla med utlandet.

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 15:03:40, 19-12-2017
av dc_lindberg
...tyckte väl tråden och frågan kändes lite underlig...
Sökte på studded horse shoes
https://www.google.se/search?q=studded+ ... IQ_AUICigB

Det här är det enda jag sett och hört talas om, men så har jag inte någon koppling tillbaka till gården vi hade...så min kunskap på området är...-obefintlig-:
http://doesmybuttlookbiginthesaddle.com/?id=656
Det här är den enda sortens dubbade hästskor som jag sett:
Bild

Nu är det dock liknande grundkläggande fråga som vi har som kör mc på vintern på väg - egentligen exakt samma fråga ;-)
För oss på vägen så håller inte dubben som bilister får använda. Vi måste ha helt annan dubb. Den absolut bästa dubben hette Cometa och kom från Finland. Förbjöds redan i slutet på 80-talet...
8.8 stål, som det är som du visat bilder på, håller inte... inte ens som 12mm's...vridmomentet bryter av 8.8 stålet (kusar är kusligt starka...). Kärnan, själva dubben, måste vara hårdmetall. Fjäderstål är bra som liknelse. De som sysslar med snöplogning vet att råda om stål som håller - skären i plogbladen.
Kärnan skall sedan fästas i en hållare, dubbhållaren, eller så skall dubben och hållaren vara ett stycke.
...det är där kostnaderna skenar...men en kuse som halkar skadar sig, o -det- kostar (!)...

När jag kikade på nätet såg jag egentligen bara dubb för ridhästar... å det är som att montera bil dubb på lastbil...
http://www.thehorse.com/articles/12793/ ... e-you-slip
https://practicalhorsemanmag.com/health ... 0406-11384
https://en.wikipedia.org/wiki/Caulkin
https://en.wikisource.org/wiki/Horse_sh ... Chapter_II
https://www.doversaddlery.com/about-hor ... uds/a/505/
https://www.pinterest.se/pin/570760952748356547/

Söka o I skall finnen:
https://hoofcare.blogspot.se/2011/01/wh ... eo-is.html
Bild
Visst jag hört ngt om lösa skor för skogsarbete/vinterarbete. Se'n om de är praktiskt funktionella... det är kanske en annan historie...

Hoppas du fick någon idé i vart fall av mitt oinsatta inlägg.

Re: Brydderi med brodderi, för säker fyrbensdrift!

InläggPostat: 15:32:58, 19-12-2017
av 63an
Gamla hästkörarna kunde själv på vintern fanns skor med en skruvdubb på vardera sidan mot hasen sen använde de kraftigare spik/huvud till resten sömmen! De hade bra koll också så sömmen inte började krypa för de var ju helt omöjliga så kallade vägar de oftast körde på som blev bra men då var de klart på den stumpen... I min hembyggd skodde gubbarna själva oftast :vissla: