Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Bandvagn

42 inlägg • Sida 2 av 3
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

Dexxas

#16 » 18:49:23, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs trådarna på Terrängbil.net........
BV202 är nästintill omöjlig att regga för väg.
Finns några traktorreggade,några reggade som Terrängvagn....
Dom flesta är inte reggade öht.

Mvh/Dexx
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK



Bjørn

#17 » 18:55:26, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Norge er det en kurrant sak å regga BV202, dom registreres som beltebil med kvite skilter. Vogna vår er reggat for totalt 12 personer og kan kjøres lovlig på vanlig veg.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

olle67

#18 » 19:38:37, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt du ska tänka på är att de finns mk-1 och mk-2 Norska försvaret hade nog endast mk-2....de bättre än mk-1 vagnen,bättre servo,b-20,mm glömmer fort..en gammal mk-1 ska du ge runt 30000 max för om den e ok i skicket....mk-2 finns från 50000 till 100000.men då e de snart bv-206 i den prisklassen..
olle67
 

sakkis10 (trådstartaren)

#19 » 19:55:45, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

är detta:http://www.blocket.se/dalarna/Bandvagn_Volvo_202_55422871.htm?sa=1 en mk1 eller mk2:a?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

olle67

#20 » 20:08:20, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De en mk-2 minns ja inte fel kom mk-2 1977....
olle67
 

olle67

#21 » 20:12:17, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67
 

Bjørn

#22 » 22:23:20, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norske forsvaret hadde både mk1 og mk2, men under betegnelsen "n" og "nf1" som er natobetegnelsen.

mk2 (norsk nf1) vil jeg tro kom tidligere enn 1977, muligens rundt 74-75, men er ikke helt sikker. De største forbedringene på mk2 er hydrostatstyring, B20 og bensinvarmer i bakvogna. Mk1 hadde hjelpeservo og B18 motor.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn

#23 » 22:26:14, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forskjellen mellom mk1 og mk2 vises godt på panseret der mk1 har luftinntak midt på og mk2 har luftinntak i framkant av panseret.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

olle67

#24 » 22:29:04, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt bra info Björn,de va länge sen ja hade nån bv-202,haft flera stycken,handla mkt kron materiel förr....De Björn menar med panser är alltså motorhuv,,,, :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
olle67
 

sakkis10 (trådstartaren)

#25 » 23:07:02, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jättekul att läsa, om ni vill får ni skriva all info ni har om bv 202 så man har lite kvällsläsning :)
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Bjørn

#26 » 00:01:08, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her finns en hel del litteratur som pdf-format:

http://offroadmachine.com/sv/bandvagnar ... itteratur/


mk2 har dessuten elektriske lensepumper i fram og bakvogn i motsetning til mk1 som har manuelle pumper :smile:


:off_topic: Olle67: hvor er motorhuven på en bubbla? Om den er bak, hva er da fram? :grin: :back_to:


Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

sakkis10 (trådstartaren)

#27 » 01:20:07, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför tycker de inte att man ska koppla ur framvagnsdriften, kan den gå sönder?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Bjørn

#28 » 11:14:24, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis10 skrev:Varför tycker de inte att man ska koppla ur framvagnsdriften, kan den gå sönder?


Husker ikke helt hva som står i instruksjonsboken om dette, men om du kobler ut framvagnen vil du helt sikkert overbelaste drivlinjen til bakvagnen. Det finns under normale omstendigheter ingen grunn til å koble ut framvagnen, begge vagnene er bygd for å arbete sammen. I de 3 årene sedan vi kjøpte bandvagnen har vi aldrig koblet ut framvagnen.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

sakkis10 (trådstartaren)

#29 » 11:16:16, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, var bara lite fundersam på vad som kunde hända :)

1 person gillar det här inlägget.
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Tycko Mikiasson

#30 » 12:26:35, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axlar och drivhjul håller är tillräckligt över dimensionerat. Men om man kör med bakvagns drift så kan man få kast som är svåra att parera och kan leda till att bakvagnen välter. Det finns även en stoppklack på översidan i midjan som brukar slås av. Dom här vagnarna kördes av rekryter och reglerna utformades för deras säkerhet. Körde själv med enbart bakvagns drift på kaserngården det var ganska roligt att sladda omkring. Men som sagt väldigt svårt att räta upp sladden.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se