Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Vad funkar för att bila betong och köra ut från byggnad?

65 inlägg • Sida 5 av 5
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

Jim_the_one

#61 » 09:08:16, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bryta alls med några gafflar. Knacka i skarven med bilhammare på bobcaten. Höjden är inga problem. Visst lite otäckt är det men man vänjer sig.

Motorkap (inte någon motorsåg) för å såga upp dörrhålen helt klart. Om du inte hyr in någon firma att göra det. Här o Skaraborg har vi tex A - betong som gör sådana jobb.
om det nu inte är lecasten i väggarna då funkar det med en vanlig motorsåg.

Tänkte mest en bild på själv plattan hur sen ser ut, kan ju avslöja om det är vanlig betong eller superbetong :)
När har du tillträde då? Måste ju vara rätt mycket fjärilar i magen kan jag tänka mig :mrgreen:

Att gå med en 30 kg bilhammare så har du att göra i 2 veckor.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201



JagArJag (trådstartaren)

#62 » 01:03:06, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Inte bryta alls med några gafflar. Knacka i skarven med bilhammare på bobcaten. Höjden är inga problem. Visst lite otäckt är det men man vänjer sig.

Motorkap (inte någon motorsåg) för å såga upp dörrhålen helt klart. Om du inte hyr in någon firma att göra det. Här o Skaraborg har vi tex A - betong som gör sådana jobb.
om det nu inte är lecasten i väggarna då funkar det med en vanlig motorsåg.

Tänkte mest en bild på själv plattan hur sen ser ut, kan ju avslöja om det är vanlig betong eller superbetong :)
När har du tillträde då? Måste ju vara rätt mycket fjärilar i magen kan jag tänka mig :mrgreen:

Att gå med en 30 kg bilhammare så har du att göra i 2 veckor.


Hmm, nu är jag lite osäker på hur du menar ang delningen? Kan du ta det från början? Menar du att man ska såga en bit och sen köra med bilningsaggregat på bobcaten eller hur menade du? Sorry, det har varit många tankar och idéer och jag hittar inte det du skrev.

Menar du höjden för att lyfta betongblocket på tippkärran direkt med bobcaten? Nja höjden i sig stör mig inge, men det tar tid att höja och sen sänka skopa femtioelva gånger. Kan man tippa i en skopa utanför så blir det inte lika högt och man sparar tid på alla in och utfarter tänkte jag.

Väggarna är gjorda av tegelstenar, vet inte hur hårda dom är för olika sågar? Någon som har erfarenhet?

Har frågat idag och betongen är medelhård, dvs ingen superhård betong men ingen jättedålig heller.

Bilhammare att bära runt på lockar inte, ska det bilas över hela golvet så måste det vara via en maskin. Frågan är om microgrävare eller bobcat ger mest effekt? Microgrävare verkar smidigare men kanske är för liten för att ge önskad effekt?

Ang tillträde så är datum inte bestämt exact men någorlunda, så det är bara att vänta och planera så mycket det går innan.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Jim_the_one

#63 » 09:21:02, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en massa prat om att skära golvet. Skit i att göra det.
Bara bila direkt med bobcat.
Men om du nu får för sig att göra det så bilar du i spåren du skurit.
Det var höjden i ladugården jag tänkte på.
Höjden på en tippakärra får inte vara allt för hög. Det skulle funka med ett lastväxlarflak precis utanför dörren.
Men man ska ju ha handskar när det är kallt också.

Det är som att skära i smör med Motorkap i tegelsten.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Jim_the_one

#64 » 09:30:24, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått för dig?
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

JagArJag (trådstartaren)

#65 » 00:24:39, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att försöka få ihop information om alla steg i en eventuell ombyggnad för att få ett grepp om det är värt det eller om det blir en ny byggnad istället.
Försöker nu få fram info ang att höja innertaket i ladugården (behöver höjas 1-1,5m) för att kunna köra med traktor där inne.
Försöker även hitta smidigaste sättet att strö halm där inne, det finns höfördelare men den måste byggas ut för att räcka hela byggnadens längd, skulle i sånnafall låta en rundbalsupprullare rulla upp en halmbal rakt ner i "hökanonen" som sen blåser iväg halmen via höfördelaren. Eller så får man använda en balrivare som koppla till traktorn. Vore trevligt om man slipper veva igång traktorn varje gång, men samtidigt vill man ha ett driftsäkert system.

Ang betongen så blir det lättare att ta hand om den om taket höjs först, för då får man in maskiner som är bättre anpassade för "betonghantering"
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se