Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Vad funkar för att bila betong och köra ut från byggnad?

65 inlägg • Sida 1 av 5
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 00:53:43, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag vet inte riktigt vilken avdelning denna skulle läggas in i.
Jag ska bila bort betong från en ladugård, ont om plats så det är små maskiner som gäller.
Takhöjd är nånstans runt 2,1m, dörrarna är gissningsvis 1-2dm lägre, men det finns en dörr som är 1,5m bred så bredden borde inte vara det största problemet.

Behöver först bila sänder betongen och vill göra det med maskin så man inte behöver hålla i en handburen bilmaskin för allting.
ca 110kvm om allting ska bort.
Sen behöver det köras ut. ska man göra det själv är det lättast med en maskin med skopa, vore man två skulle det kanske funka med microgrävare som lägger det på en minidumper som sen kör ut allting?

En bobcat med bilningsaggregat verkar som en bra lösning men det kanske blir svårt att få ner skopan när allting ska köras ut? Måste mn ha microgrävare för att lyfta bort betongen eller fungerar skopa som det är på en vanlig skidsteer/bobcat?

Vet tyvärr inte om betongen är hård eller inte, vet inte heller hur det är med armering.
Vet att jag fått pris av en som ville ha sjukt mycket för att göra detta, och jag vet dessutom att det är kul att köra maskin själv så därför föredrar jag att hyra maskin och köra själv :)

Någon som har några råd att ge ang vad som funkar och vad som inte fungerar? Gärna om ni har några uppfattningar om tidsåtgång för bildning, utökning av betong och inkörning av makadam efteråt. Är det rimligt att tro att utökning tar en dag och inkörning en dag inkl att jämna till lagret? tid för bilning? Jag förstår att det skiljer mycket i tid om det är mjuk eller gård betong. Gjutet i slutet på 70-talet, mer vet jag inte.
Vill försöka få bort betong + ca 2-3dm, dvs ca 35-40m3 som ska ut om det inte är allt för stora stenar där inne.

Förslag på andra maskiner än en liten bobcat eller microgrävare?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



cad59

#2 » 01:03:28, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hyrde en fjärrstyrd "rivningsrobot" med bilningshammare för några år sen på cramo.
Attans effektiv i trånga utrymmen.
Du styr den med fjärrkontroll al la kranbil(låda på magen)
Sen kunde man koppla skopa på efter man har rivit och lämpa ut materialet.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

Jim_the_one

#3 » 01:56:50, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bila med bobcat, gräv upp med liten grävare å kör ut med bobcaten. Kör på obilad betong så mycket det går!

Du får nog räkna med 1,5 dag för 2 pers att riva ut de gamla å några timmar för att fylla å jämna.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

JagArJag (trådstartaren)

#4 » 16:12:19, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

cad59 skrev:Jag hyrde en fjärrstyrd "rivningsrobot" med bilningshammare för några år sen på cramo.
Attans effektiv i trånga utrymmen.
Du styr den med fjärrkontroll al la kranbil(låda på magen)
Sen kunde man koppla skopa på efter man har rivit och lämpa ut materialet.


Verkar smidigt att slippa sitta på den och hoppa upp och ner hela dagen.
Jag får slå dom en signal och se om dom har kvar en sån och vad man får böta för en sån per dag.
Hur mycket bilade du ut och hur lång tid tog det att bila och hur lång tid tog det att köra ut? Körde du ut det i den grävmaskinsskopan?
Var det hård eller lite mjukare betong?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#5 » 16:21:30, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Bila med bobcat, gräv upp med liten grävare å kör ut med bobcaten. Kör på obilad betong så mycket det går!

Du får nog räkna med 1,5 dag för 2 pers att riva ut de gamla å några timmar för att fylla å jämna.


Att du rekomenderar en liten grävmaskin för att köra ut det med, är det för att du tror det blir svårt att få under skopan under den sönderfilade betongen?
En bobcat har större skopa och får mer sig mer vid varje körning ut så det vore bra om det gick med en sån?

Jo man får börja att bila längst bort och sen jobba sig mot utgången där man avslutar när man står med maskinen utanför. På samma sätt som om man skulle måla golvet.

För att köra ut så blir det tvärtom, man får börja ta ut det som är närmast dörren och sen jobba sig inåt.
Är bobcaten max 1m så kan jag köra in genom en dörr där det nu är ett trappsteg upp, och betongen på insidan ska bilas ner helt. Dvs från golvet där maskinen står (utanför utrymmet som bilas ner) kör jag rakt fram med skopan och har då skopan ca 2 dm under golvytan i utrymmet där det var bortbilat. Där borde man kunna komma in med skopa under betongen i alla fall? Men det kanske är svårt ändå att få på betongbitarna på bobcatskopan pga underlaget, där ligger en hel del stenar där sägs det, och hur tjockt lager det är med makadam mellan dom stora stenarna och betongen är det ingen som vet.

Kanske lättare med en microgrävare istället, och lägga betongen på en liten kärra av något slag som man backar in i utrymmet vartefter?
Jag inbillar mig att en microgrävare går så långsamt så man inte klarar av att köra med saker i skopan för att köra ut allting.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Jim_the_one

#6 » 16:59:17, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är sådär alla tror att man ska göra men det är bara jobbigt att köra ut de då.
Man ska göra tvärtom.

Börja å bila typ 2 m brett efter ena långsidan eller kortsidan. Peta sedan upp detta på obilad betong med den hydrauliskaspaden å skyffla ut med skopa på bobcaten.
Även material under om du ska sänka alltihop gräver du upp nu. Sen är det bsra stt koppla på bilhammaren igen å ta nästa stråk.
Behöver du köra över foderbordet så bilar du bort en bit där först så du inte har så mycket höjdskillnader.
Du vill inte skumpa runt med bobcaten på ojämt underlag, det tar mer än dubbelt så lång tid då. Å den är inte jättebra på att peta loss bilad betong.
Det brukar inte vara någon armering i ladugårdsbetong, har bara stött på något enstaka armeringsjärn. Skulle förvåna mig om du hittar makadam umder betongen, det brukar bara vara sten å grus.

Till dörren kan du göra en enkel ramp i trä, plyfaskiva funkar sådär att köra på. Men ett par rejälare bräder å lägg under så dom inte vippar. Några skruv så de inte flyttar på sig. Nån skopa 0-30 funkar också bra, sämre med singel då det vill röra på sig hela tiden.

Du kan ju även ta med lite grus in å lägga där det är färdiggrävt så slipper du åka tomme hela tiden.

Å glöm inte att ha roligt :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

mönnerumsgård

#7 » 18:36:25, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jims förslag var nästan som jag jorde närja bilade upp golvet i lagårn när jag byggde om från uppbundet till lösdrift Undrar om du hittar många stora stenar under betongen .Jag spräckte ca 25m3 sten när jag sänkte golvet
mönnerumsgård
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:45, 15-12-2012
Ort: Vikbolandet
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 400
Volvo bm 810
MF 5445
FMG678
Bobcat
Volvo bilar 7st
Hanix 36
June väghyvel

JagArJag (trådstartaren)

#8 » 21:20:28, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mönnerumsgård skrev:Jims förslag var nästan som jag jorde närja bilade upp golvet i lagårn när jag byggde om från uppbundet till lösdrift Undrar om du hittar många stora stenar under betongen .Jag spräckte ca 25m3 sten när jag sänkte golvet


Det låter riktigt intressant, det är ju liknande som jag ska göra.
Vad hade du för utrustning när du gjorde det? Bilning, utökning, dumper/vagn? eller körde du ut med bobcatskopan?
Hur mycket bilade du upp?
Hur blev lösdriften när du blev klar? Det skulle vara intressant att se bilder och höra mer :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 21:21:25, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Nej, det är sådär alla tror att man ska göra men det är bara jobbigt att köra ut de då.
Man ska göra tvärtom.

Börja å bila typ 2 m brett efter ena långsidan eller kortsidan. Peta sedan upp detta på obilad betong med den hydrauliskaspaden å skyffla ut med skopa på bobcaten.
Även material under om du ska sänka alltihop gräver du upp nu. Sen är det bsra stt koppla på bilhammaren igen å ta nästa stråk.
Behöver du köra över foderbordet så bilar du bort en bit där först så du inte har så mycket höjdskillnader.
Du vill inte skumpa runt med bobcaten på ojämt underlag, det tar mer än dubbelt så lång tid då. Å den är inte jättebra på att peta loss bilad betong.
Det brukar inte vara någon armering i ladugårdsbetong, har bara stött på något enstaka armeringsjärn. Skulle förvåna mig om du hittar makadam umder betongen, det brukar bara vara sten å grus.

Till dörren kan du göra en enkel ramp i trä, plyfaskiva funkar sådär att köra på. Men ett par rejälare bräder å lägg under så dom inte vippar. Några skruv så de inte flyttar på sig. Nån skopa 0-30 funkar också bra, sämre med singel då det vill röra på sig hela tiden.

Du kan ju även ta med lite grus in å lägga där det är färdiggrävt så slipper du åka tomme hela tiden.

Å glöm inte att ha roligt :mrgreen:


Se där, det är bra att fråga och få bra svar, tackar för det.
Om du har lite erfarenhet av det, vad tror du om tidsåtgång?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

magloman

#10 » 21:27:30, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara jag som undrar var bilderna är?
:eat:

:mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#11 » 21:39:04, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lära sei köra bilningsrobot och få effektivitet utan att ha sönder något tar en stund, tänk på att uthyrningsföretagen räknar med åtta timmars arbetsdag.

en och en halv dag känns väldigt optimistiskt eftersom det beror helt på hur mycket adrenalin som finns tillgängligt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jim_the_one

#12 » 00:35:36, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit med å bilat ur 3 ladugårdar. Så lite erfarenhet har jag.

Som jag skrev tidigare, det ska gå på 1,5 dag på 2 pers att få ut den gamla plattan. Men då bör du ha förberett avbärningen av taket innan. Antar att du har stolpar vid foderbordet. Du kan bila upp brevid å ställ nya stolpar så du inte behöver jocksa med det när du hyr maskinerna. Annars får man ta det allt eftersom.
dom gamla stolparna är lätt att peta ner med maskinerna så dom kan stå kvar så länge.

Man märker ganska snart hur mycket man kan ta i taget när man bilar. Ibland går det att knacka lätt å ibland får man ta mindre.

Sen visst kan det jäklas å ha sig så att det inte går så lätt som det ska.

Det kan tillåmed finnas ett till golv under, min far tog ut en ladugård som det var 3 golv på varandra. Å då tar det självklart mer tid.

Du kan även gå å kapa det gamla längs väggarna om du är lite orolig att det ska flisa ur väggen.

bilningsrobot har jag ingen erfarenhet av, men det kan ju inte vara så mycket annorlunda en microgrävare. Tar nog lite längre tid också eftersom det inte går att ha så stor knack som på bobcaten. Men det är nog mycket bekvämare.

Va fick du för pris på jobbet?
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

cad59

#13 » 08:32:58, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det verkligen att gräva rationellt med 2,10 i takhöjd?
Känns lågt...
Min lilla maskin e 2,15 i hytthöjd(1,8t).
Men de finns troligen lägre än den.
Transportband är oxå ett tips.
Sparar mycket tid och väsnas inte så mycket eller avger avgaser.

1 person gillar det här inlägget.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

bonnen513

#14 » 08:56:11, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röjde ur ett gammalt kostall i sommras, o vi sågade betongen i ca 60-70 cm breda o 100-150 cm långa kakor, in med skopan under och bryt upp och sedan bära ut.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mönnerumsgård

#15 » 09:19:11, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bilade med lånad bobb med bilhammare körde ut med skopa eller grepen med bobcat 453 :driver: .När jag lastade stenarna som låg under betongen använde jag pallgaflarna o bände upp de me .Hur orkade dom släpa in storsten in i lagorn förr ombygd 1930 största låg i foderbordet ca 1,5-2m3 som borrades o spräcktes :hurra: :hurra: :hurra: Utan som bilades var ca 9*20meter bet var bara ytterväggarna i timmer kvar och skullen bars upp av byggstämp .Arbetet tog ungefär 1,5 vecka med att bila ,spräcka sten ,köra ut
mönnerumsgård
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:01:45, 15-12-2012
Ort: Vikbolandet
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 400
Volvo bm 810
MF 5445
FMG678
Bobcat
Volvo bilar 7st
Hanix 36
June väghyvel


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron