Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Vad funkar för att bila betong och köra ut från byggnad?

65 inlägg • Sida 2 av 5
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

JagArJag (trådstartaren)

#16 » 11:23:43, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Har varit med å bilat ur 3 ladugårdar. Så lite erfarenhet har jag.

Som jag skrev tidigare, det ska gå på 1,5 dag på 2 pers att få ut den gamla plattan. Men då bör du ha förberett avbärningen av taket innan. Antar att du har stolpar vid foderbordet. Du kan bila upp brevid å ställ nya stolpar så du inte behöver jocksa med det när du hyr maskinerna. Annars får man ta det allt eftersom.
dom gamla stolparna är lätt att peta ner med maskinerna så dom kan stå kvar så länge.

Man märker ganska snart hur mycket man kan ta i taget när man bilar. Ibland går det att knacka lätt å ibland får man ta mindre.

Sen visst kan det jäklas å ha sig så att det inte går så lätt som det ska.

Det kan tillåmed finnas ett till golv under, min far tog ut en ladugård som det var 3 golv på varandra. Å då tar det självklart mer tid.

Du kan även gå å kapa det gamla längs väggarna om du är lite orolig att det ska flisa ur väggen.

bilningsrobot har jag ingen erfarenhet av, men det kan ju inte vara så mycket annorlunda en microgrävare. Tar nog lite längre tid också eftersom det inte går att ha så stor knack som på bobcaten. Men det är nog mycket bekvämare.

Va fick du för pris på jobbet?


Jo stolpar finns där ca 7 st på varsin sida, sitter med ca 2 m mellanrum. Är hörännet tomt så borde man klara sig med ett par stolpar på varsin sida under själva bygget väll? eller vad tror ni?

Att skära längs väggarna känns rätt att göra för att inte orsaka för mycket skador på väggarna. Det gäller bara att hitta något bra att skära med som funkar och som kommer ner under betongen.

Priset var för bildning, utkörning och inkörning och utspridning av makadam. Han räknade på hård betong och gissade på 2 veckor för allt arbete 80x650:-/tim 52k + moms. + hyra av minidumper som han lastar med microgrävmaskinen och sen kör man ut och tippa utanför. den kostade ca 800:-/dygn har jag för mig.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



JagArJag (trådstartaren)

#17 » 11:25:54, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

cad59 skrev:Går det verkligen att gräva rationellt med 2,10 i takhöjd?
Känns lågt...
Min lilla maskin e 2,15 i hytthöjd(1,8t).
Men de finns troligen lägre än den.
Transportband är oxå ett tips.
Sparar mycket tid och väsnas inte så mycket eller avger avgaser.


Det finns mindre maskiner, t.ex. 800kg maskin, dom är lägre. Men visst får man fundera när man drar i spakarna så man inte kör upp för långt uppåt.
Problemet med transportband är att få tag på ett som klarar ändamålet. Det är väl inget man hyr på cramo direkt :(
Tystare och utan avgaser är dock en stor fördel.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

bonnen513

#18 » 11:27:56, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl där man hyr ett transportband
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

JagArJag (trådstartaren)

#19 » 11:29:35, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Jag röjde ur ett gammalt kostall i sommras, o vi sågade betongen i ca 60-70 cm breda o 100-150 cm långa kakor, in med skopan under och bryt upp och sedan bära ut.


Det låter som en smidig idé också, en bit att få in i skopan och man borde då få med sig mer = färre gånger att köra in och ut med grejer.
Vad sågade ni med?
Sågar man man en tillsats på t.ex. en microgrävare eller bobcat så kanske det fungerar smidigt. Att gå krökt med "vinkelslipsliknande maskin" över hela golvet känns dock som något man klarar sig utan :(
bobcats microgrävare med deras "tumme" så man kan hålla fast betongbiten verkar smidigt när man ser det på youtube.
Körde ni ut med bobcatskopa eller microgrävare?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#20 » 11:30:06, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Det är väl där man hyr ett transportband


hmm, kan det vara så enkelt :) Jag får ringa dom och kolla.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#21 » 11:31:22, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mönnerumsgård skrev:bilade med lånad bobb med bilhammare körde ut med skopa eller grepen med bobcat 453 :driver: .När jag lastade stenarna som låg under betongen använde jag pallgaflarna o bände upp de me .Hur orkade dom släpa in storsten in i lagorn förr ombygd 1930 största låg i foderbordet ca 1,5-2m3 som borrades o spräcktes :hurra: :hurra: :hurra: Utan som bilades var ca 9*20meter bet var bara ytterväggarna i timmer kvar och skullen bars upp av byggstämp .Arbetet tog ungefär 1,5 vecka med att bila ,spräcka sten ,köra ut


Var det gård eller mjukare betong?
Hur många jobbade med detta?
Smart med pallgafflarna, det gör vi med traktorn utomhus när något behöver flyttas också ibland.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Jim_the_one

#22 » 16:08:41, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte ta ett större borr å känna om betongen är så hård?
Gärna på flera ställen.

Skära igenom plattan är oftast inte nödvändigt, bara du får till en bra brottsanvisning så funkar det.

Säger magkänslan att det funkar med typ 5stolpar under bygget så gör det oftast det. Kan du se bjälkarnasskarvar i taket?
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

cad59

#23 » 17:02:47, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns smidiga golvsågar som förvisso väsnas nåså ändain i brännheta helvete, men du kör dem som en kundvagn.
Kapa småbitar å transportera ut på lämpligt vis.
Smidigt.

1 person gillar det här inlägget.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

JagArJag (trådstartaren)

#24 » 17:26:10, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Kan du inte ta ett större borr å känna om betongen är så hård?
Gärna på flera ställen.

Skära igenom plattan är oftast inte nödvändigt, bara du får till en bra brottsanvisning så funkar det.

Säger magkänslan att det funkar med typ 5stolpar under bygget så gör det oftast det. Kan du se bjälkarnasskarvar i taket?


Borra kan jag, men inte nu pga att golvet används för fullt för tillfället. Men jag ska fråga en som har borrat tidigare för att fästa en stolpe, det lär vara lika hårt nu som tidigare :)

Jo hela bjälkarna är synliga så skarvarna syns absolut. Jag tänkte att man får lägga en rejäl planka på golvet och sen ställa dom tillfälliga stolparna på det.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#25 » 17:30:47, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

cad59 skrev:Det finns smidiga golvsågar som förvisso väsnas nåså ändain i brännheta helvete, men du kör dem som en kundvagn.
Kapa småbitar å transportera ut på lämpligt vis.
Smidigt.


Jo jag hittade sånna, det fanns mer grejer för att skära betong än jag först trodde.

Men närmast väggen (skarven mellan golv och vägg) fungerar inte en sån stor. Jag vill ju skära så nära det bara går.

Hittade en film på youtube där Stihl gjorde reklam för en såg som funkade på betong, sten osv. Det var modell motorsåg fast tillverkad för att skära i betong osv med istället.
Det vore ju trevligt om en sån gick att hyra. Ska kolla upp det.
En sån fungerar ju perfekt att skära upp i tegelväggen när jag ska öppna upp för tre till dörrar i ytterväggen.
Såg bra mycket smidigare ut än att hålla på med mejselhammare och slägga.
Det verkade gå så lätt så man kan tänka sig att krypa lite för att få till snitten över hela golvet.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

bonnen513

#26 » 17:40:57, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:
cad59 skrev:Det finns smidiga golvsågar som förvisso väsnas nåså ändain i brännheta helvete, men du kör dem som en kundvagn.
Kapa småbitar å transportera ut på lämpligt vis.
Smidigt.


Jo jag hittade sånna, det fanns mer grejer för att skära betong än jag först trodde.

Men närmast väggen (skarven mellan golv och vägg) fungerar inte en sån stor. Jag vill ju skära så nära det bara går.

Hittade en film på youtube där Stihl gjorde reklam för en såg som funkade på betong, sten osv. Det var modell motorsåg fast tillverkad för att skära i betong osv med istället.
Det vore ju trevligt om en sån gick att hyra. Ska kolla upp det.
En sån fungerar ju perfekt att skära upp i tegelväggen när jag ska öppna upp för tre till dörrar i ytterväggen.
Såg bra mycket smidigare ut än att hålla på med mejselhammare och slägga.
Det verkade gå så lätt så man kan tänka sig att krypa lite för att få till snitten över hela golvet.

Det var en sån såg jag hyrde. man kunde bära den för hand men det medföljde även ett hjulställ så det gick väldigt lätt. Min sambo sågade nästan allt ca 250 m2
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

JagArJag (trådstartaren)

#27 » 17:45:29, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
JagArJag skrev:
cad59 skrev:Det finns smidiga golvsågar som förvisso väsnas nåså ändain i brännheta helvete, men du kör dem som en kundvagn.
Kapa småbitar å transportera ut på lämpligt vis.
Smidigt.


Jo jag hittade sånna, det fanns mer grejer för att skära betong än jag först trodde.

Men närmast väggen (skarven mellan golv och vägg) fungerar inte en sån stor. Jag vill ju skära så nära det bara går.

Hittade en film på youtube där Stihl gjorde reklam för en såg som funkade på betong, sten osv. Det var modell motorsåg fast tillverkad för att skära i betong osv med istället.
Det vore ju trevligt om en sån gick att hyra. Ska kolla upp det.
En sån fungerar ju perfekt att skära upp i tegelväggen när jag ska öppna upp för tre till dörrar i ytterväggen.
Såg bra mycket smidigare ut än att hålla på med mejselhammare och slägga.
Det verkade gå så lätt så man kan tänka sig att krypa lite för att få till snitten över hela golvet.

Det var en sån såg jag hyrde. man kunde bära den för hand men det medföljde även ett hjulställ så det gick väldigt lätt. Min sambo sågade nästan allt ca 250 m2


Hur gjorde du närmast väggen? Kunde sågen skära nära inpå eller slog ni bort dom sista centimetrarna?
Ändrade ni nivå på golv eller tak i och med bygget? Behövde ni göra något för att stärka väggarna så dom inte flyttade på sig?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Stridis2

#28 » 17:46:03, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Hittade en film på youtube där Stihl gjorde reklam för en såg som funkade på betong, sten osv. Det var modell motorsåg fast tillverkad för att skära i betong osv med istället.
Det vore ju trevligt om en sån gick att hyra. Ska kolla upp det.
En sån fungerar ju perfekt att skära upp i tegelväggen när jag ska öppna upp för tre till dörrar i ytterväggen.
Såg bra mycket smidigare ut än att hålla på med mejselhammare och slägga.
Det verkade gå så lätt så man kan tänka sig att krypa lite för att få till snitten över hela golvet.


Har för mig att de kallas "motorkap". Gjorde det i alla fall i militären.
Stora kapmaskiner som går på hjul har mycket dyra kapskivor. Jag har sett firmor som kapat på jobbet. De passar ganska noggrant när det hugger. Kan bli dyrt annars. :vissla: Har för mig att jag frågade om pris på en klinga -99 och de sa att den kostade 9000 styck. Huvva!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JagArJag (trådstartaren)

#29 » 19:00:51, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
JagArJag skrev:Hittade en film på youtube där Stihl gjorde reklam för en såg som funkade på betong, sten osv. Det var modell motorsåg fast tillverkad för att skära i betong osv med istället.
Det vore ju trevligt om en sån gick att hyra. Ska kolla upp det.
En sån fungerar ju perfekt att skära upp i tegelväggen när jag ska öppna upp för tre till dörrar i ytterväggen.
Såg bra mycket smidigare ut än att hålla på med mejselhammare och slägga.
Det verkade gå så lätt så man kan tänka sig att krypa lite för att få till snitten över hela golvet.


Har för mig att de kallas "motorkap". Gjorde det i alla fall i militären.
Stora kapmaskiner som går på hjul har mycket dyra kapskivor. Jag har sett firmor som kapat på jobbet. De passar ganska noggrant när det hugger. Kan bli dyrt annars. :vissla: Har för mig att jag frågade om pris på en klinga -99 och de sa att den kostade 9000 styck. Huvva!


Ok!
Bäst att inte hyra en så, jobbigt om den häcktar i ett armeringsjärn och ger upp :(
Men kedja till betongmotorsåg är kanske lika dyrt det också?

Hoppas det finns försäkring som täcker sånt.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

danne mähl

#30 » 19:11:39, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motor kap är en stor motorsåg med kap kliga på och vattentank
TEX en sån här
http://www.husqvarna.com/se/products/po ... ers/k-970/
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se