Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Vad funkar för att bila betong och köra ut från byggnad?

65 inlägg • Sida 4 av 5
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

bonnen513

#46 » 21:21:10, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det priset stämmer ej. Den från hyrfirman kanske gick på 1500 kr o sen köpte jag två på Verktygsboden för kanske 500 kr st.
Jag har en murad sockel som är bredare än väggen så det var inga problem intil väggen.
Det gick mycket lättare att köra ut dom stora bitarna än att krångla med småbitar
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



JagArJag (trådstartaren)

#47 » 21:53:01, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:det priset stämmer ej. Den från hyrfirman kanske gick på 1500 kr o sen köpte jag två på Verktygsboden för kanske 500 kr st.
Jag har en murad sockel som är bredare än väggen så det var inga problem intil väggen.
Det gick mycket lättare att köra ut dom stora bitarna än att krångla med småbitar


Det var mycket trevligare priser :)
Hur många meter räckte en klinga ca?
Hur var det, var det den handhållna eller den på hjul som man står och kör som ni hade?
Hur gjorde ni vid nivåskillnader som dyngrännan?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

bonnen513

#48 » 21:59:31, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

på tvären i rännan användes bilmaskin och även kanten till rännan och foderbordskanter där det var tjockt med betong.
det var hjulställ på maskinen men den gick även att hålla för hand.
tre klingor till 250m2
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

cekstam

#49 » 22:00:36, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man räknar på att det dyra i kapningen av betongen är slitaget av diamanter, så vill man ju minimera det.
Man minimerar det enklast genom att minska den totala ytan/mängden (cm3) som ska kapas och det enklast med att välja en så smal kaputrustning som möjligt. En skiva som är kanske 3-5mm bred blir alltså otroligt mycket billigare att använda än en kedja på strax under 10mm.
Måtten gissar jag bara, men alla betonghåltagare jag sett in-action har använt klingor i största möjliga utsträckning.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

JagArJag (trådstartaren)

#50 » 23:14:09, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla bra tips, idéer, fakta osv som ni har bidragit med.
Att skära betongen till "flak" som man sen bär ut med gafflar på en liten bobcat verkar vara det smidigaste, då är det lätt att trycka under gafflarna mot att trycka ner en skopa bland massa småbitar av betong.

En stor tung golvkap blir kanske det lättaste för att kapa allting. Sen får vi se om det blir bilmaskin, slägga eller kedjesågen för dom ställen där man inte kommer åt med golvkapen.

Sen gäller det att hitta någon som vill köpa fyllning för en väldigt dyr peng :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#51 » 23:21:47, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni några kloka råd ang att sköra upp dörrar i ytterväggarna då?
Väggen är murad med tegelstenar, puts på insidan.
4 dm tjock är väggen.

Jag ska ha totalt fyra dörrar, varav en redan finns. Så tre till öppningar ska in, alternativt bredda den befintliga dörren och göra två till.
Öppningarna ska vara 1 m breda, men det finns i dagsläget 2 fönster som är 1,2m breda och jag tänkte göra dörrarna på samma ställen för att det ska bli någon form av hållfasthet kvar i väggen.
Väggen är 11,8m lång. Det ena fönstret är för sig självt mot ena kortsidan, sen är det 4,5m till befintlig dörr som är 1,1m bred.
Därefter är det 1,6m till fönstret som är 1,2m brett och därefter 1,8m till hörnet, de är på denna sträcka som det ska bli två till öppningar, alternativt så breddas 1,1m dörren till 2m + att man öppnar upp dörr där fönstret är nu.

Jag räknar med att sätta upp en rejäl balk på rejäla stolpar vid varje öppning för att hjälpa till att hålla upp byggnaden. Tar man öppning för öppning och sågar, sätter dit balk + stolpar och sen går vidare till nästa borde det fungera.

När jag såg kedjesågskapen för betong tänkte jag att med den borde det bli "en barnlek" att kapa upp detta, bara att trycka in kedja rakt igenom och sen börja såga, vad tror ni?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#52 » 23:28:51, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild är alltid trevligt för att förenkla.
Här är ett förslag hur dörrarna kan placeras.
Man ser var 1,2m fönstrena är (2 st) och befintlig dörr på 1,1m.
Det är alltså till höger om befintlig dörr som det blir lite väl tight mellan dörrarna men det borde väl lösas med rejäla stolpar och balkar.
Öppnar jag upp fönstrernas bredd och sen ställer dit stolpar på 100x100x10 och sen lägger antingen en ipe120 (eller större dimension på i-balk) eller samma dimension som stolpen över, så borde det hålla upp, 1,2m är ju inte så långt så det kan kröka sig, eller vad tror ni?

Bild
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

cad59

#53 » 23:32:05, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog välja en motorkap till det.
Det finns visserligen attans eleganta väggstativ som man bultar fast i väggen och häktar på en diamantklingesåg.
Snittet blir närmast religiöst bra men vad hyran är har jag inte en aning om.
Kanske är värt det?
Blir nästan inget merjobb.
Dörrhålet är ju i princip klart för infattning direkt när sista snittet är gjort.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

magloman

#54 » 23:49:12, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om dörrhålet är lite större än karmen är det ju bara o fylla med isolering. SÅ lite ojämt gör ju inget.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

cad59

#55 » 23:53:14, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e ju helt sant.
Funkar säkert med fler metoder än vad jag föreslog.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

Jim_the_one

#56 » 23:12:10, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med min far idag (som bilat ut ett antal golv) vad han trodde om tidsåtgången. Är det som ett vanligt snålbonde golv så gissade han på 5 timmar att få ut de. Med min beskrivna metod.

Å de är väl ungefär samma tid som du får lägga ner i att skära?
Nu tycker jag också att 5 timmar är lite väl optimistiskt men ingen omöjlighet.

Han har varit med om att ett golv varit för hårt, det gick buara att knacka loss några cm i taget. Det skar dom i typ 1x1m bitar å lite knackande för att få loss dom så bar dom ut dom sen.
Användes som förstärkning till en skogsväg.

Mycket av tiden handlar om hur de tas om hand på utsidan. Idealet är typ tippa i en stor skopa på en lastmaskin som står i dörröppningen.
De kräver dock en 3e gubbe för att få flyt. Denne kan pilla med lite diverse, typ plocka fram grejer till avbärningen å sånt.

Men visst funkar det att tippa i en sträng på utsidan också.

Nu vill vi ha lite bilder :mrgreen:
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Michael Meier

#57 » 08:07:58, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kostar att såga istället för att bila, bilning är bara tidsödande om man har för liten utrustning (Joule).

Du får låta verkligheten avslöja hur golvet släpper (eller inte släpper) vid ytterväggarna, inte ens du vill såga och betala diamant för tjugofyra löpmeter kapsnitt + kortsidorna, om det ändå släpper intill väggen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JagArJag (trådstartaren)

#58 » 22:56:12, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker mig på ett inlägg med svar på alla era frågor istället för att citera massa och ta upp massa plats, hoppas jag inte glömmer att svara på något.

Pratade med maskinuthyrare om div maskiner och ingen trodde på motorsågsvarianten för golv, det var golvsåg som dom rekommenderade. Motorsågsvarianten var mer tänkt för att göra hål till fönster enligt dom.
Det tråkigaste är att klingorna kostade 6-7500 beroende på vem man frågar. alternativt ett gäng hundralappar per mm slitage.
Jag kollade pverktygsboden men dom har inget på sin hemsida som säger att klungorna passar till just husqvarna fs600, får ringa dom och kolla.

Dörrarna som ska skäras upp ska inte ha dörrar i sig, det blir bara öppningar. ev blir det grind som man kan stänga om man behöver stänga ut eller in djuren tillfälligt vid något arbete. så om snittet inte blir helt rakt spelar ingen roll, men rakt är såklart snyggare :)

Bilar man med stora saker förstår jag att det går snabbare och lättare, men problemet är att man inte får in så stora saker att bila med eftersom takhöjden är som den är.

När jag fick höra vad klingan kostar för att såga i golvet förstår jag att man inte vill såga i onödan :(

För att skära upp dörrarna så rekommenderade dom ringsåg som drivs av ett hydraulaggregat. Även där var det slitageavgift per mm.

För både ringsågen och golvsågen så sa dom att man skulle såga i flera omgångar, ca 5 cm per körning sen får man köra på samma ställe igen, och igen osv tills man är nere.
Man skulle även se till att inte komma ner i gruset eftersom då slits det väldigt mycket snabbare.
Ringsågen klarade ca 20cm så jag måste såga från båda hållen.

Hittar man så billiga klingor som det skrevs om tidigare i tråden så blir det ju klart roligare. Annars verkar billigare att hyra en microgrävare med bilaggregat, även om man får hålla på flera dagar då så blir det kanske billigare. Bara klingan kostade ju 6000, och då kan man hyra microgrävare och bilaggregat 4 dagar. Sen tillkommer dygnshyran av golvsågen.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#59 » 23:03:34, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Pratade med min far idag (som bilat ut ett antal golv) vad han trodde om tidsåtgången. Är det som ett vanligt snålbonde golv så gissade han på 5 timmar att få ut de. Med min beskrivna metod.

Å de är väl ungefär samma tid som du får lägga ner i att skära?
Nu tycker jag också att 5 timmar är lite väl optimistiskt men ingen omöjlighet.

Han har varit med om att ett golv varit för hårt, det gick buara att knacka loss några cm i taget. Det skar dom i typ 1x1m bitar å lite knackande för att få loss dom så bar dom ut dom sen.
Användes som förstärkning till en skogsväg.

Mycket av tiden handlar om hur de tas om hand på utsidan. Idealet är typ tippa i en stor skopa på en lastmaskin som står i dörröppningen.
De kräver dock en 3e gubbe för att få flyt. Denne kan pilla med lite diverse, typ plocka fram grejer till avbärningen å sånt.

Men visst funkar det att tippa i en sträng på utsidan också.

Nu vill vi ha lite bilder :mrgreen:


Du menar att bara skära en liten bit ner och sen bryta med gafflarna? Skära ner ca halva tjockleken eller vad tror du?
Som alternativ om det inte går att bända helt så kanske man kan lyfta lite och sen drämma till med en slägga ett par gånger vid brotten och på det sättet få bitarna att dela på sig? Ska det gå effektivt behöver man såklart vara två pers minst.

Jag har också funderat på utsidans hantering och som dig så tror jag att det ska finnas en skopa där som man tippar i, sen får någon annan styra den skopan och tömma vid behov i lämplig tippkärra t.ex.

Så sparar man tid mot om man ska lyfta upp blocket med gafflarna direkt upp på tippkärran.

Bilder vore trevligt, men det går inte ännu pga att vi inte tagit över gården ännu, vill inte lägga ut bilder då som ni säkert förstår.
Allting är bestämt osv, det är bara väntetiden kvar så att säga.

Vill vara klar att börja direkt när möjlighet ges, därför jag vill få koll på allting i tid.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

bonnen513

#60 » 23:50:03, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satsa på motorsågsmodellen med hjulställ och en 30 kg bilmaskin så klarar du det.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se