Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Bästa snöslungan ?

36 inlägg • Sida 3 av 3
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

dc_lindberg

#31 » 15:06:52, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
Va kul att vi kan få ha så totalt motsatta erfarenheter av Gilson :bira:

Ja då - såg "högvis" med trasiga utkast på http://www.evp.nu , stiga, toro, McCullough, osv - de tål -inte- is-kockor; de splittras.
När de -bara- slungar snö, lös snö, -då- håller de kanon fint ;-)

Du får vacker prova olika drevning av impeller innan du drar den slutsats du gjort :coffee:
Jag har skaffat mig den praktiska erfarenheten, den hårda vägen :svettas:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



toker

#32 » 16:58:34, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De jag kommer ihåg från Gilson var dels lite trögstartad och grymt högt ljud från den gamla briggsen och dels var det lite skum konstruktion på tråget över snöskruven tråget var lite för kort så snön sprätte åt sidorna så där det borde räckt med 2 körningar blev det alltid 3 svängar för man fick köra med så mycket överlapp för att ta bort sprättet. Driften var helt klart bra la man i växeln gick den tills motorn stannade inget slir på gummihjulet och inga säkerhetsfunktioner heller för den delen. Men hur som helst gillar du gamla Gilson lär det finnas fynd överallt dom kostar inte mycket i alla fall. Den slutsatsen jag drar är att en Stiga 928 pro skottar helt ok och det har jag kommit fram till efter ca 10 års användning och det jämfört med min nuvarande Honda HS760. Nån drevning av impeller är jag inte intresserad av för mig räcker det att slungan skottar bort snön på ett bra sätt sen hur fort impellern snurrar bryr jag mig inte om så länge allt funkar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#33 » 09:47:32, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var över till en bekant i går och han har en likadan Stiga 928 pro som jag hade fast tror hans är 1 år äldre och såg då att utkast röret är inte i plast endast gängkransen som röret sitter på är i plast. Det borde jag kommit ihåg eftersom jag skruvat isär grejerna och gjort flera taggar i kransen men det var några år sen och minnet är tydligen kort. Så det kan ju vara så att anledningen att mitt plast utkast höll så bra var för att det var gjort av plåt :-)

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#34 » 11:26:24, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plast är ett fantastiskt material.
Chefen på EIA / Sandvik i Edsbyn på 1990-talet (se tråden om EIA / Typhoon ), var speciallist på produkten och höll på med produktutvecklingar. Han var milt sagt inte glad på den omfattande felanvändningen av plastsorter som sker på marknaden. Plastsorter som används till fel produkter kommer inte att hålla. Detta ger plast ett -dåligt- och -oförtjänat- rykte!
Finns plast som är mycket bättre än stål, men på sådan ställen, ss utkaströren på snöslunga, använder man en plastsort som är på tok för skör och spröd; bara för att framtvinga en eftermarknad! Detta -förstör- för plasten och de aktörer som försöker få fram produkter i plast som är bättre än motsvarande i stål.

Utkaströr på snöslunga i plast är en styggelse!
De håller fin fint för lös snö men hur ofta har man lyxen att -endast- slunga lös snö?...
Plasten tål inte låga tempraturer - den spricker!
Kommer det stenar med (vilket man nog får se som en naturlig process i snöslungande...) så slås utkastet sönder, lika så när det följer med is-klumpar.
Just den version med kransen av plast är den enda som haft halvhyfsad funktion i Sthlm NV, men (!) kransen är av plast, så kyla och stora krafter kommer att spräcka den (även om det är ovanligt jmf med förstörda utkaströr i plast).

Gällande impeller rpm / rotationshastighet, så -är- dessa satta för lågt på moderna slungor!
De ger en kastländ på upp till 6m på de billigaste och 8, möjligen 10, på de bästa. Detta för att inte föraren skall krossa "alla" grannars fönster och bilrutor...
Baksidan av denna rpm begränsning är att utkasten beckar lätt igen, vilket i sin tur medfört automatstopp pga klippta fingrar när operatör försöker gräva bort snö-plugg i utkastet/impellern...

Åtgär för att få en snöslunga att fungera -bra- är att öka rpm, montera skrapgummi på skovlarna på impellern, bygga om utkaströret så att man kan "precisions placera" den slungade snön (se de stor slungorna, Björn ngt som monteras på frontlyftare och traktorer).
BCS moderna slunga är ett fin exempel på en -bra- slunga; problemet är prisbilden...

Jag har mer än en oplåckad gås med Närlant AB! Funderat många gånger om att "titta in" till dem och "tala förstånd" med dem - gissar att det är personligt... låt dig inte avskräckas av det från att titta närmare på vad BCS är för alternativ:
https://www.narlant.se/category/bcs

Vid håller dock att kan du tänka dig att meka lite själv, inte ha senaste mode, osv, så -är- Belos ett mycket bra alternativ!
http://www.autorepmek.com har det du behöver, hemma på hyllan, till betydligt trevligare pris; å det är ju inte alls långt mellan Örebro och Karlskoga heller + att man får gott kaffe när man besöker http://www.autorepmek.com (bara det är ju värt å hälsa på ;-) )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#35 » 12:23:16, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enda gång har jag fått stop i utkastet och det var när jag körde mot en snöhög så utkastet blev blockerat av snöhögen så det berodde på min klantighet annars har det aldrig satt igen sig inte ens på den gamla Gilson med kastlängd på några meter. Hondan jag har i dag kastar längst av de slungor jag provat men inget jag egentligen har nån större nytta av några meter kortare funkar lika bra det också till min skottning och sen beror kastlängden mycket på vilken snö det är också. En väldigt ohändig bekant hade problem med att en biltema slunga satte igen sig men nu sprayar han med silicon spray och då lär det funka bättre vet dock inte hur ofta han sprayar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

BM 4 ever (trådstartaren)

#36 » 22:09:58, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips och råd och för att ni delar med er av era erfarenheter som snösprutare :grin:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se