Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Bästa snöslungan ?

36 inlägg • Sida 2 av 3
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

BM 4 ever (trådstartaren)

#16 » 23:10:56, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husqvarna då, e de kattskit?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



magloman

#17 » 23:42:34, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vad brf o kommuner kör med. Tror toro är rätt vanligt bland såna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#18 » 00:12:50, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jag skrev att du skulle titta på Maskinistens trådar om Stiga snöslunga...
Det finns skäl att du inte fått tips om den tillverkarens snöslungor liksom...

Jag köpte min första slunga hos Siljans Maskiner (eller nått i den stilen). Han -rådde- mig att -inte- köpa en så liten slunga som jag valde. Jag tyckte att Canadiana 521 såg ut att räcka mer än väl till mina behov.
Gissa vem som fick rätt!...
Ska du snöröja ca 300 x 1 meter trädgårdsplattor vill du ha en maskin som -verkligen- orkar jobbet. Problemet är att du kommer att behöva ha tillgång till tre (3) olika maskiner, varse sig du vill inse det eller inte.
- snöplog
- sopmaskin
- snöslunga

BCS/S.E.P. enstegsslunga klarar all form av snö. www.autorepmek.com har testat att Belos 284 med 2-stegs slunga också klarar all snö.
När du titta på youtube så ser du att man måste bygga om de flesta slungor för att de skall klara blötsnö.

Om du talar om vad det är för investeringsbudget du måste hålla dig inom så blir det mycket lättare att råda.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BM 4 ever (trådstartaren)

#19 » 09:18:49, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asså våran lilla Hako fick motorhaveri av tredje graden. Lär inte hitta någon ny motor innan snö och is kommer. Jag tänkte använda en riktig traktor med 2,80 blad och sandspridare i stället för Hakon. Där det är för smalt tänkte jag ha en slunga i stället. Sandningen får väl bli manuell är jag rädd.Å vad det får kosta, tja huvudsaken e att det funkar när det har kommit en massa snö och vi är trötta tidigt på morron :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

toker

#20 » 10:23:41, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...jag skrev att du skulle titta på Maskinistens trådar om Stiga snöslunga...
Det finns skäl att du inte fått tips om den tillverkarens snöslungor liksom...

Jag köpte min första slunga hos Siljans Maskiner (eller nått i den stilen). Han -rådde- mig att -inte- köpa en så liten slunga som jag valde. Jag tyckte att Canadiana 521 såg ut att räcka mer än väl till mina behov.
Gissa vem som fick rätt!...
Ska du snöröja ca 300 x 1 meter trädgårdsplattor vill du ha en maskin som -verkligen- orkar jobbet. Problemet är att du kommer att behöva ha tillgång till tre (3) olika maskiner, varse sig du vill inse det eller inte.
- snöplog
- sopmaskin
- snöslunga

BCS/S.E.P. enstegsslunga klarar all form av snö. http://www.autorepmek.com har testat att Belos 284 med 2-stegs slunga också klarar all snö.
När du titta på youtube så ser du att man måste bygga om de flesta slungor för att de skall klara blötsnö.

Om du talar om vad det är för investeringsbudget du måste hålla dig inom så blir det mycket lättare att råda.

Jag hade en Stiga 928 pro före Hondan och stigan funkade ok förutom just gummihjuls driften som ibland slirade om det kom yrsnö på skivan. De slungor jag haft en gammal Gilson med riktig vxl låda Stigan och Hondan har inte haft problem med att skotta blöt snö och då hade Gilson en kastlängd på endast några meter. Vilken storlek på slunga man behöver beror på hur länga man vill hålla på och skotta det går skotta stora ytor med liten slunga men smal bredd gör att man får köra många gånger.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#21 » 10:45:27, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
Pengarna är inte problemet.
Det är rätt maskin som är problemet.

Jag har mer än en oplockad går med Närlant AB, men, BCS/S.E.P. är rätt maskin.
- Snöslungan till den är helt suverän!
- Sopvalens är i klass med Belos/Irus
- Plogbladet är helt ok, men maskinen i sig väger för lite.

Då har du en enaxlig, modern, traktor som klarar de jobb du har framför dig.
Kostar mer än en Honda larvbandsdriven snöslunga, men klarar jobbet lättare och bättre.

Var inte dumsnål. En Stiga, visst, det -fanns- Stiga som var i samma klass som Gilson, Bolens, Toro, m.fl., men det är -rem-drivna slungor!...

En variant på att få rätt maskin till rätt peng är att ringa Peter, http://www.autorepmek.com o ha honom att plocka ihop rätt maskin ur sitt Belos lager till dig. De håller och de orkar, samt inga problem med reservdelar och service.

Sitter väl en 3-cyl diesel i Hakon ?
En ny motor till den är väl den mest sunda investeringen i alla fall?
http://www.autorepmek.com nog får fram motor.
http://www.evp.nu servade Hako och har säkert kontakter var att få tag i ny motor.

OM du trots allt väljer att skaffa en beg. slunga. Titta då efter 70-80:tals slungor. Bolens, Toro, Gilson, o.dyl. (även jag har ngr st tillövers) - men du åker på -hel-service på dem inkl att byt ut de gamla sidventilsmotorerna till moderna toppventilare troligtvis. Du ska i så fall välja 70cm's arbetsbredd eller bredare. 1m bred gång tar du i 2 svep med en 70+ men tar 3-4 svep med en 56cm (mindre standarden), vilket är roligt -första- gången...kanske...
Utkastet måste du se upp med! De absolut flesta äldre slungor "hystar" bara iväg snön... med en glasmästarnota som konsekvens... Moderna 2010-tals slungor har fått utkast som hjälper föraren att "placera" snön där föraren vill ha snön lagd. Så detta är något du behöver beakta med äldre slungor ss varandes en nödvändig "produktutveckling".

Självklart ska du ha en slunga där det är trångt - så du kan lägga snön "på hög". Att ploga bort snö är knepigar!

Är valet en fabriksny slunga, så är rådet det samma som du fick från början i tråden:
- Toro (20-30 000)
- Honda (20-40 000)

Kan du tänka dig en en-axlig traktor/redskapsbärare, så blir rådet:
- BCS eller motsvarande fabriksny (30 - 80 000)
eller
- Belos begagnad (5 - 30 000 beroende på modell och mängden tillbehör)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#22 » 10:49:49, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Husqvarna då, e de kattskit?

Har inte kört nån Husqvarna men de dyrare modellerna har i alla fall hydrostatdrift men ligger nära tex Honda prismässigt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#23 » 10:53:00, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toker.
Gilsons original impeller på 5hk och 8hk är -skit-.
Rotationshastigheten är... suck...
Stiga Pro 928 är en dålig "Canadiana"... för liten impeller och för lågt rpm på den...utkastet är av plast...en leksak för villaägaren som vill impa på grannen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#24 » 10:58:39, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

HQ likvärdiga med Stiga. Båda ägs väl och styrs av GGP ?

Försöker du säga att budgeten är max 20 000kr?
Titta då på Biltema och Jula. Mkt maskin för lite pengar. Billiga vilka betyder att du kommer att slita ut detaljer snabbt på dem, men båda företagen är hyfsat bra gällande garanti-servicen. Beroende på butiker så kan det skilja mellan kedjorna rörande garantiservice. Jula i Sthlm har en verkstad i Vallentuna, som sköter sig bra, enligt samstämmiga rykten så här långt.
Bauhaus har samma verkstad. Problemet med Bauhaus är deras enorma väntetider när det gäller garantier och service...
=> Biltema blir rådet. Deras dyraste modell. Då får du väl 2-3st för samma peng som en Toro eller billig Honda; men (!) de har ingen med larvband.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#25 » 11:13:12, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Toker.
Gilsons original impeller på 5hk och 8hk är -skit-.
Rotationshastigheten är... suck...
Stiga Pro 928 är en dålig "Canadiana"... för liten impeller och för lågt rpm på den...utkastet är av plast...en leksak för villaägaren som vill impa på grannen...

På Gilson var det mesta skit förutom riktig vxl låda men tror det var en -67a. Stiga 928 har lite kortare kastlängd än Hondan men skillnaden är inte stor klarar blöt snö eller isig plogkant utan problem men nackdelen är gummihjuls driften och sen skiljer ljudnivån en hel del Stigan med briggs motor kör man inte utan hörselkåpor. Utkast av plast är ingen nackdel rostar inte och mitt utkast håll i alla fall de ca 10 år jag hade slungan utan att se slitet ut och det har nog gått en hel del sten genom det utkastet. Gemensamt på både Honda och Stiga är att man måste slipa till 1 eller 2 extra kugg på vridkransen så man kan rotera tornet lite mera än 180 grader annars går det inte att skotta vinkelrätt mot en annan väg utan att snön lägger sig på fel ställe. Minns inte riktigt men tror Gilson var bättre i det avseendet men å andra sidan kastade den så kort så det kan vara därför inte problemet fanns på den.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#26 » 11:17:42, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:HQ likvärdiga med Stiga. Båda ägs väl och styrs av GGP ?

Försöker du säga att budgeten är max 20 000kr?
Titta då på Biltema och Jula. Mkt maskin för lite pengar. Billiga vilka betyder att du kommer att slita ut detaljer snabbt på dem, men båda företagen är hyfsat bra gällande garanti-servicen. Beroende på butiker så kan det skilja mellan kedjorna rörande garantiservice. Jula i Sthlm har en verkstad i Vallentuna, som sköter sig bra, enligt samstämmiga rykten så här långt.
Bauhaus har samma verkstad. Problemet med Bauhaus är deras enorma väntetider när det gäller garantier och service...
=> Biltema blir rådet. Deras dyraste modell. Då får du väl 2-3st för samma peng som en Toro eller billig Honda; men (!) de har ingen med larvband.

Är det bra med larvband på betongplattor jag skulle skotta ett bjälklag av betong för en massa år sen vi hyrde en Yamaha slunga med larver och den drog grymt dåligt så vi bytte mot en med hjul och kanske tom kedjor det kommer jag inte ihåg och då gick det bra men kedjor kanske inte är nån höjdare på betongplattor. Annars funkar ju slungor med larver rätt dåligt om det är is under snön också då är det kedjor som gäller.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#27 » 13:58:57, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toker - god poäng.
Som med alla fordon gäller det att kunna överföra kraften från motor till backen. Går det inte kvittar det hur stark motorn är.

Ska man använda snöslungan som plog, då -tror- jag inte på larvband. Finns piggar till larvband, men finns det till så här små maskiner?

En "vanlig" 2-hjulsdriven 1-2-3:stegs slunga kommer att tippa bakåt och "gräva" sig uppåt i snövallar. Fullständigt hopplösa!
Larbanddriven har en "lyx" funktion som gör att man kan låsa drivlänken till larvbanden i önskad position och därmed "tvinga" ned slungas framkant så den "gräver" sig igenom snövallar.
Det är samma problem med Belos, Irus, BCS, osv - de "lyfter" i framänden... Vanligt att man lägger till vikter på slungan för att hålla den nere.

Vidhåller att Gilson är helt överlägsna moderna slungor.
Men, är impellern skadad (vilket det skriker om i ditt inlägg Toker) så kan den inte slunga snö. Fick in en pressening i min impeller, på då bidde det "nattinatti" med den Gilsonen (är under renovering). Det andra, som även gäller din Stiga, är att impellerns rpm är satt för lågt; för få rpm o de orkar inte skylla undan snön som de ska, o ff.a. klarar de inte av att kasta den alls. (hjälpte en granne fixa till sin 4000kr's Jula skräp-slunga. De slungar därefter 12-15m från att knapp klarat ens 50cm.)

Titta i Maskinisttråden om Canadiana 521. Där finns en hel del om hur man modifierar impeller på snöslunga.

Att ditt utkast hållit på Stigan innebär att du knappast kan ha kört isad snö ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Otto

#28 » 14:19:03, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Husqvarna då, e de kattskit?


Köpte en ny Husqvarna i mellanklassen för 8-10 år sen. Tror det var deras näst största, minns inte vad den hette. Efter en vinter sålde vi den. Kanske var ett måndagsexemplar, men den funkade aldrig riktigt bra. När den kom drev den ojämnt på julen, ena sidan drev mer än den andra. Fixades av försäljaren. Växellägen var väldigt hårda, man fick ta i ordentligt för att få i dem. Handtagen för styrningen var av plast och böjde sig. Nästan varje gång den användes så var det något som behövde dras åt eller justeras. De ovana förare som provade tyckte aldrig om den, den krävde ett mycket bestämt handlag och vibrerade nåt alldeles fruktansvärt.

Den var väldigt lik andra slungor som såldes då, förmodligen var det i grunden samma slunga som Stiga, Partner, McCullogh och vad de nu heter men dekaltrimmad. Återförsäljaren var bra men jag fick intrycket att de inte heller var riktigt nöjda med kvaliteten på Hqv slungorna då.

2011 köpte jag en Toro 828 OXE, med 71 cm klippbredd. Väldigt nöjd med den, en helt annan kvalitetskänsla och har bara behövt normalt underhåll. Vibrerar mycket mindre, inga skruvar som hoppar loss hela tiden och en mycket mera genomtänkt design. Var lite tveksam till nedre delen av utkastarröret i plast men på sikt tror jag det håller bättre än lackad plåt som börjar rosta. Toron är tänkt att användas i snö, det märks när den stått och snöat över och bara ruskar på sig när den hoppar igång så är den klar att användas. Husqvarnan hade massor med oskyddade wirelänkar och rörliga delar i metall där det hela tiden frös is och kärvade.

Husqvarna kan ju ha blivit bättre men jag skulle alla gånger köpa Toro igen.

1 person gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

63an

#29 » 14:28:57, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redan på 90-talet hade grannen en larv-Honda var bara ett problem han förstod inte hur den skulle köras! Körde själv en Canadiana 521 å gjorde 4 x så mycket väg med den men gubben var en tjurskalle så han kunde få hålla på då, till slut började han använda där jag röjde upp! Makalös människa han kom efter 15 å å ringde på å ger frugan ett kuvert med 500 för att: rätt ska vara rätt jag hade ju röjt vägen å de tog 15 år att komma fram till en sån löjlig sak! Min lilla maskin höjde jag upp varven på
Så man kunde tro att den skulle explodera, till sist var växellåda slut den kunde bara backa en urusel tappupphängning i gavlarna :huh: Motorn gick hur bra som helst fortfarande :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

toker

#30 » 14:36:23, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Toker - god poäng.
Som med alla fordon gäller det att kunna överföra kraften från motor till backen. Går det inte kvittar det hur stark motorn är.

Ska man använda snöslungan som plog, då -tror- jag inte på larvband. Finns piggar till larvband, men finns det till så här små maskiner?

En "vanlig" 2-hjulsdriven 1-2-3:stegs slunga kommer att tippa bakåt och "gräva" sig uppåt i snövallar. Fullständigt hopplösa!
Larbanddriven har en "lyx" funktion som gör att man kan låsa drivlänken till larvbanden i önskad position och därmed "tvinga" ned slungas framkant så den "gräver" sig igenom snövallar.
Det är samma problem med Belos, Irus, BCS, osv - de "lyfter" i framänden... Vanligt att man lägger till vikter på slungan för att hålla den nere.

Vidhåller att Gilson är helt överlägsna moderna slungor.
Men, är impellern skadad (vilket det skriker om i ditt inlägg Toker) så kan den inte slunga snö. Fick in en pressening i min impeller, på då bidde det "nattinatti" med den Gilsonen (är under renovering). Det andra, som även gäller din Stiga, är att impellerns rpm är satt för lågt; för få rpm o de orkar inte skylla undan snön som de ska, o ff.a. klarar de inte av att kasta den alls. (hjälpte en granne fixa till sin 4000kr's Jula skräp-slunga. De slungar därefter 12-15m från att knapp klarat ens 50cm.)

Titta i Maskinisttråden om Canadiana 521. Där finns en hel del om hur man modifierar impeller på snöslunga.

Att ditt utkast hållit på Stigan innebär att du knappast kan ha kört isad snö ;-)

larvdrift är bra till takskottning allt annat som jag provat är hjul med kedjor bättre men larvband ser bra ut. Att min Gilson skulle vara bättre än min Honda tar jag som ett skämt. Att impellern på min Stiga 928 pro skulle gått med fel varv verkar konstigt för den skottade bra det borde den inte ha gjort med fel varvtal. Brukar skotta innan blöt snö fryser ihop annars funkar det inget bra men kör plogkant med isklumpar och grus och både Honda och Stiga har tandad skruv som fixar isklumpar bra det gjorde tex inte den fantastiska Gilson. Vet du nån Stiga där utkastet gått sönder ? Tror även Toro kör med plast utkast på vissa modeller och dom skryter dessutom med det.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se