Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

äldre snöslunga toro 826

42 inlägg • Sida 1 av 3
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

Fredrik_T (trådstartaren)

#1 » 19:04:49, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en toro 826 modell äldre, försöker hitta hur gammal den är och vilka reservdelar den behöver. på en etikett står det 0000374 vilket jag tror är serienumret men dekalen är lite anfrätt av tidenstand så det är inte lätt att läsa mer än detta nummer på den. Någon som vet om detta kan vara serienummer och om man då via nätet kan identifiera årsmodell och sen hitta artikelnummer för reservdelar?

verkar om lagret till remskivan för skoveln skulle behöva bytas då det glappar en del. Sen hade tidigare ägare renoverat förgasaren så motorn startar inte längre efter det. Men skall byta till en ny 9 hästars subarumotor som enligt mina mätningar kommer passa med lite modifieringar.
Senast redigerad av Fredrik_T 18:22:57, 19-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



torbjorn_forsman

#2 » 23:53:51, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är originalmotorn som sitter på (förmodligen Tecumseh, möjligen B&S), så kan man läsa ut tillverkningsåret ur motorns serienummer.

Förmodligen är det enklare att fixa till förgasaren (eller köpa en ny, kanske något suspekt kinaförgasare för en dryg hundring på eBay) än att byta motor, om den gamla motorn är i drägligt skick i övrigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#3 » 09:13:32, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.toro.com/sv-se/homeowner/sn ... -oxe-38817

Sådan här alltså?


Läste inte din tråd för den gav intrycket av att beröra större maskin...
Ändra rubriken till Toro 826 ? så får du flera svara - många har haft/har Toro snöslunga.

http://www.briggsparts.se kan hjälpa dig långt.
Har för mig att det är samma ägare som till Canadiana, dvs Ariens, som även äger Belos och Gilson. Tråkiga som F att ha å göra med... "jänkare !"... när de är mindre kundorienterade...
Teknologin är dock i princip den samma för samtliga slungor från 70-80:talen => lätta att modifiera :-)

Har du en, eller två (2) axlar ut från motorn?
Dvs har den en axel som driver både slunga och hjul, eller har du vevaxeln till slungan och kamaxelen till hjulen?



Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Fredrik_T (trådstartaren)

#4 » 18:07:02, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja precis en sån toro 826 är det jag köpt mig. Det är en enda axel som driver både slunga och hjul.
hade säkert gått att få gamla motorn att funka men har subarumotorn liggande och då får jag ju en helt ny fräsch motor istället för en 80 tals motor.

axeln är samma diameter på båda motorerna och hålbilden på motorfoten är samma så bör gå enkelt att montera motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Fredrik_T (trådstartaren)

#5 » 18:49:40, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fick svar från toro nu att det är årsmodell 1980 så nu kan jag beställa nytt lager till remskivan för skoveln.

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Fredrik_T (trådstartaren)

#6 » 13:03:14, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Lite bilder på slungan har tagit bort drivdelen från slungdelen nu (osäker på om det är rätt namn men ni förstår säkert)
har då konstaterat att lagret för axeln med remskivan för skoveln behöver bytas då det glappar rätt bra. Någon som vet vart man kan hitta reservdelar till vettiga priser googlade och hittade då för 1200 men kan beställa från tyskland för typ 300 så det kändes mer tilltalande.

tycker maskinen är relativt lättmekad och de flesta skruvarna satt inte fast. Dock en hel det skit inuti maskinen som jag gissar är remslitage blandat med olje/bensin läckage från motorn.

bjuder också på en kanske inte jättebra bild på subarumotorn som skall driva maskinen sen

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dc_lindberg

#7 » 13:09:51, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
Snyggt jobbat! (reservdelar alltså)

Du har en -ny- Subaru motor på 9hk liggandes?!
Sälj din gamla 8hk sidventilare - dem kommer bara att samla damm, om du inte vill skruva på den "Bara för att" .

Du kan då med gott samvete sträva efter att växla upp drivningen av impellern med 10-15%. Troligtvis klarar samma Hk toppventilare en belastningsökning med ca 35-40% utan att knorra. Den högre impellerhastigheten kommer att ge mycket bättre operativ funktion; a) kastar längre, b) klarar djup snö, c) kanske klarar blösnö också. Kramsnö... hm... plogen...

Modifiera impellern nu när du ändock håller på med maskinen.
- slungbladet bör vara anpassat så det tar maximal nytta av utkastningshålets diameter.
- utformningen av slungbladet -tror- jag redan är optimalt; men kolla
- perifieri "skrap-gummi" är tydlingen något som har utomordentligt god förbättring på impellerfunktion:




Men för å få det här resultatet, då får du öka hk rätt mkt och bygga om slungan en del ;-)



Kanske ett kul projekt för framtiden?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Fredrik_T (trådstartaren)

#8 » 13:19:22, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lovat bort gammel motorn till en kompis som ville ha den som reservdelsmotor. Jo råkade ha en subaru motorn liggande då det slängdes ett gäng såna på jobbet och då fick jag ta en. HAde lite andra planer för den först men nu kändes det som den skulle passa bra i slungan.

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Fredrik_T (trådstartaren)

#9 » 17:42:24, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite skumt har hittat att lagret har artikelnummer 251-224 men när jag googlar på det artikelnumret och toro hittar jag lager med två olika dimensioner men samma artikelnummer. Nåja får väl demontera och mäta lagret innan jag kan beställa ett nytt.

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Fredrik_T (trådstartaren)

#10 » 13:48:38, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

varit och fixat lite med slungan numera passar subarumotorn på toro kroppen. Räckte med att borra två nya hål för motornsfot

Bild
Bild

lite snopet dock när jag tänkte få av remskivan på själva slungan. Stoppskruvarna som håller den är inte sexkantsskalle på utan fyrkantsskalle. Får nog göra ett specialverktyg där, försökte med en fast nyckel på högkant men resulterade bara i böjd nyckel.

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Loke

#11 » 14:10:45, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang stoppskruvarna med fyrkantsskalle, ett tips är att du värmer rejält på centrum (där låsskruvarna sitter iskruvade) innan du ens försöker att lossa, låsskruvarna kan vara limmade och även skivan kan vara limmad på axeln. Bättre att ta det säkra före det osäkra, avdragna låsskruvar är inget kul.

Jag brukar försiktigt känna på typ remskivslåsskruvar, rör dom sig ej är det värme som gäller. Samma med avdragning av remskivan, verkar den sitta det minsta så åker gassvetsen fram, väldigt lätt att remskivan blir skev om man våldar. Sitter den väldigt hårt så kan man borra hål närmast centrumdelen och få in avdragarklorna där.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Fredrik_T (trådstartaren)

#12 » 18:00:48, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade tänkt värma med gassvets för att få av remskivan, tänkte inte på att det också bör hjälpa för stoppskruvarna smart där.

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Fredrik_T (trådstartaren)

#13 » 18:01:07, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade tänkt värma med gassvets för att få av remskivan, tänkte inte på att det också bör hjälpa för stoppskruvarna smart där.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Fredrik_T (trådstartaren)

#14 » 19:50:17, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

blev lite annorlunda än tänkt nu är slungan väldigt nerplockad och jag håller på att blästra och måla om delar. Behöver nya lager/busningar till skoveln och förmodligen nya bussningar till vinkelväxeln. Någon som har koll på vart man kan hitta delar till gamla snöslungor?
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Loke

#15 » 00:06:07, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_T skrev:Behöver nya lager/busningar till skoveln och förmodligen nya bussningar till vinkelväxeln. Någon som har koll på vart man kan hitta delar till gamla snöslungor?

Tror det kan bli svårt med att hitta bussningar och sånt till gamla slungor och i synnerhet om man söker grejer till en speciell modell. Tänk på att det ofta sitter samma grejer på andra fabrikat, många slungmodeller är byggda hos samma tillverkare men säljs under andra namn. Bussningar och sånt får man nog nästan vara beredd på att svarva till på egen hand på nåt sätt.

Jag har köpt grejer bla från "Ettans mopeder", tex friktionshjul och mässingsdrevet i snäckväxeln. "Per-Åke" med firman "Briggs parts" här på forumet har en del grejer samt att han brukar vara duktig på att fixa fram reserverdelar som kan vara "omöjliga".

Och till sist, får du hugg på mässingsdrevet (om det nu sitter sånt i din slunga) köp det, dessa drev börjar bli väldigt svåra att få tag på, det mesta går att fixa med svarv och fräs men mässings/bronsdrevet i snäckväxeln är inget gemene man lätt fixar till på en kafferast.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se