dc_lindberg skrev:Fredrik_T skrev:idag startade den utan problem så vet inte vad som strulade igår. Gick dock rätt snabbt på drivningen så funderar på om nya motorn har högre varv än den gamle. Kanske måste byta remhjul. har dock aldrig haft slunga innan så vet inte hur fort de skall röra sig.
De är "fel drevade" från fabrik... du måste byta remskivor...
Impellern ska upp med ca 25% och drivningen ned med ca 20%, då får du vettig fart på ekipaget.
Drevade du om den nåt? Har en likadan, men med originalmotorn. och -82a. Tycker snarare att den går nog så sakta på 3:an. Vill jag köra sakta kan jag ju växla ner till 2:an eller 1:an som är så låg att den knappt rör sig. Men ibland ville jag gasa på (lång infartsväg och lätt puder) med det är bara att lunka på i sakta mak på högsta växeln. Däremot har jag aldrig upplevt att den kastat dåligt. (förutom då remmen slirat. Men det är ju lättare att spänna remmen än att dreva om slungan
)
Loke skrev:"Felet" som folk gör är att det finns inget förebyggande underhåll i medvetandet, många ställer undan en skramlande slunga på våren och rycker på axlarna och nämner, det är långt till vintern... I stället skulle dom lämna in/repa grejerna direkt kan man tycka. Förvånande ibland att dom kör med skrotet tills det blir ett ordentligt haveri, bökigt både för slungägare och reparatör då det ofta som nämnts kan vara svårt att komma över reservdelar tillräckligt snabbt.
Men nu gör jag som man inte ska. Körde tills det rasade i en klo-koppling och sen ställde undan den. Nu står den och väntar på bättre tid(er)