Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Pålning med räls i lera. lämpligt verktyg och arbetsgång

15 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

johanselektriska (trådstartaren)

#1 » 10:19:31, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I familjen äger vi en gammal industrifastighet vid vattnet (västkusten) Nuvarande kaj är bitvis jättedålig och behöver åtgärdas, Budgeten vi har att tillgå är inte obefintlig men tyvärr inte i närheten av vad det kostar att lämna bort hela jobbet. Jag undrar vad som behövs i maskinväg för att göra pålningsjobbet själv. Marken består av ca 10-20m väldigt mjuk lera och sedan berg. Jag har förstått att även om det numera är småsvårt att hitta så är begagnad järnvägsräls både relativt billigt och lätt att trycka ner. Vi har i verksamheten en hederlig Moelven 694 som jag eventuellt har fått tag på en skopa till. Skulle det funka att göra ett fäste för att kunna plocka en räls med skopan och sedan låta rotormotorn i skopan "borra" ner rälsen i leran eller är den för svag för det? Ett annat alternativ är att trycka med hjälp av en vikt. Minst 2ton kan jag i vart fall lyfta på lämpligt avstånd. Vad tror ni? Komma gärna med andra förslag okså men här är det budget som gäller. Kajen skall sedan belastas med en kran. Ingen 100tons men i vart fall en 30tons kran emellanåt. Om någon även är beläst på regelverket kring byggande och pålning i vattenbrynet är all information uoskattad! //Johan

1 person gillar det här inlägget.
johanselektriska
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:13, 09-10-2019
Ort: Strömstad
Sverige
Maskintyp: Kran
Maskin: Björn b23
Moelven 694



johanselektriska (trådstartaren)

#2 » 10:24:06, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här är kajbiten som behöver åtgärdas förästen, ca 10m är akut kass och ytterligare 5m som inte syns bakom bryggan är bara ganska akut kass. Förhoppningsvis kan man ta detta i olika omgångar.

1 person gillar det här inlägget.
johanselektriska
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:13, 09-10-2019
Ort: Strömstad
Sverige
Maskintyp: Kran
Maskin: Björn b23
Moelven 694

Skru'are

#3 » 11:54:31, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"I göteborgstrakten brygger man på två olika sätt - på pålar eller guds försyn."

Det handlar om stödpålar, någon kohesion lär inte bidra.
Det besvärliga är att djupet varierar så mycket. När berget lutar så måste man stoppslå med en bergsko som skall ner i berget för att hindra att pålen glider ner sidledes.
Vibrationerna påverkar det du tycker är ok nu.
Undersök hur det är gjort idag och alla andra förutsättningar.
Med tanke på att vattnet stiger, så överväg pålplattans läge

Träpålar är ett alternativ för delen som alltid är under vatten. Skarvars med räl e d över.

Har du inte någon bland båtägarna som kan bistå med kunskap och kontakter?

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

johanselektriska (trådstartaren)

#4 » 12:55:10, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skall tilläggas att djupet till berg är en grov uppskattning och skall undersökas noggrannare. Är en bergssko något man kan köpa och svetsa/bulta på en räls? Och krävs det pålkran för att få den att fästa i berget? I sådana fall har jag svårt att spara pengar på egen insats/maskinpark vilket jag hoppades. Tidigare kaj är bitvis bottnad med en rad rejäla stenar (gissningsvis 1x1x0.5m) och där har den stått fint utan att sjunka (bortsett från att betongen vittrar sönder med åren) det partiet skulle möjligen kunna räcka med att knacka ner betongen och gjuta nytt på befintlig sten. Planen är att på samma gång ta höjd för att kunna höja nivån på kajen senare och i samband med det eventuellt bygga spolplatta (när det kravet kommer). Som en verksamhet som har hand om under 30 båtar (enbart träbåtar) om året är det otroligt svårt att få kalkylen att gå ihop. Men om tidigare generationer lyckades med tålamod och en stor portion DIY vore det synd att inte försöka.

1 person gillar det här inlägget.
johanselektriska
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:13, 09-10-2019
Ort: Strömstad
Sverige
Maskintyp: Kran
Maskin: Björn b23
Moelven 694

Mattias Petterson

#5 » 14:05:50, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går att trycka ner pålar med kranen, jag gjorde så med min moelven.
Stopslagning går att göra med typ en kobra.
Tryck ner en påle i taget och stopslå den direkt innan den biter fast i leran.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

johanselektriska (trådstartaren)

#6 » 17:39:55, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Precis den sortens kunskap jag behöver. Tyvärr tror jag ej att jag klarar av att hantera en kobra pga medicinska skäl men funderar på att tillverka en mycket enkel "hejare" (om det nu är så det kallas) typ 100kg ämnesrör med en rejäl botten som jag kan trä över pålen och lyfta och släppa med skopan några gånger för att stoppslå, kunde det ha räckt? Och tror du jag behöver något speciellt avslut på om man tänker sig pålar av beg järnvägsräls eller är de solida nog i änden? (Den änden som pekar nedåt) Om berget sluttar eller andra dumheter tänker jag mig att helt ovetenskapligt testa genom att trycka en eller flera pålar på prov och testbelasta med något lämpligt innan jag köper 200m räls.
johanselektriska
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:13, 09-10-2019
Ort: Strömstad
Sverige
Maskintyp: Kran
Maskin: Björn b23
Moelven 694

Mattias Petterson

#7 » 17:57:20, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jag använde vajern, ett brytblock i fronten på kran traktorn ock kroken i ändan på pålen, sen full fart på vajern tills kranen lättade!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Otto

#8 » 22:54:39, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har konsulterat en mig närstående geoteknisk konsult, som rekommenderar att du kontaktar en geoteknisk konsult innan du går vidare. Tråkigt råd, men det kan nog vara bra i det här fallet.

Finns det någon morän under leran, eller är det bara lera och berg? Det kan ha en viss betydelse hur stabilt det blir.

Att borra ner räls är nog sämre än att slå/trycka ner dem. Om du roterar dem så blir leran som vispgrädde runtom och det tar ganska lång tid innan det sätter ihop sig igen.

Räls är ganska vek, livet på dem är inte så tjockt. Börjar de bli 15-20 m är frågan om de är styva nog? VId kranlyft blir det också lite horisontella krafter.

Har du fått något prisförslag på pålning, kan du leja för den delen och göra gjutning mm ovanpå själv?

Hon som kan sånt här säger att pålning inte är så dyrt, det är vanligt även för villabyggen där det är mer än 2-3 m djup lera under grunden. Men det beror väl också på var det är. Spännande projekt, lycka till!

5 personer gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

bonnen513

#9 » 07:34:44, 02-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att Stena Metall i Borås klippte sönder räls för nån vecka sen så det finns nog att få tag på ibland

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

johanselektriska (trådstartaren)

#10 » 10:14:06, 02-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra input! Jag skall luska lite i en geoteknisk undersökning men när man håller till i obygden brukar det bli rätt kostsamt. Om jag hade fått en geoteknisk undersökning för max 10k hade det inte varit något frågetecken. Jag utgick från lera på berg då jag trodde att det var "worst case". Till skillnad från ett entrepenadjobb där mantimmar och planering är viktig tänkte jag att på min fritid har jag tiden att experimentera och både provpåla och eventuellt provbelasta för att säkerställa att det blir stadigt. Om man skall nämna några siffror så behöver jag komma i närheten av 150k för 10m kaj inklusive en mindre lyftplatta. Om kajen hade varit mer brukad (och då genererat lite pengar), som på en vanlig marina med kanske 300lyft per år hade jag inte tvekat att bara anlita en entreprenör.

1 person gillar det här inlägget.
johanselektriska
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:13, 09-10-2019
Ort: Strömstad
Sverige
Maskintyp: Kran
Maskin: Björn b23
Moelven 694

Otto

#11 » 16:02:21, 02-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävde lite i de bortglömda bokhyllorna på jobbet, kom ihåg att jag läst nåt om kajbyggnad någon gång. Här är scannade avsnitt om byggnad av kajer och grundläggning, från 1966 och 1985. Kanske inte hjälper så mycket, men allmänbildande i alla fall.



Laddade upp filerna hit:
BYGG handbok, sjötrafikbyggnader (1966)
BYGG handbok, kajanläggningar (1985)
/Holger

5 personer gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

johanselektriska (trådstartaren)

#12 » 19:18:33, 02-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Nu har jag något att dyka ner i helgen. Jag gjorde en mycket experimentell men lovande undersökning av botten med ekolod och en lös givare. Skall förbättra utrustningen något först och sedan prova att göra lite mer organiserade mätningar men testet ser minst sagt lovande ut.
Bild
Bild
johanselektriska
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:13, 09-10-2019
Ort: Strömstad
Sverige
Maskintyp: Kran
Maskin: Björn b23
Moelven 694

Mattias Petterson

#13 » 19:26:25, 02-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att trycka ner spontant? , då slipper du ju gjuta.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

johanselektriska (trådstartaren)

#14 » 21:28:43, 02-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt klart ett alternativ. Att jag fokuserade på räls och betong var att jag tänkte att begagnat material var lättare att hitta samt att jag skulle klara det mesta själv. Men det kanske inte är så mycket svårare att trycka spont än räls? Hade ju varit fint att slippa gjuta så mycket :)
johanselektriska
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:13, 09-10-2019
Ort: Strömstad
Sverige
Maskintyp: Kran
Maskin: Björn b23
Moelven 694

uppland2

#15 » 22:10:37, 02-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en gammal tråd här på maskinisten som heter just spont som titel. Där får man bl.a. uppgifter om vad beg. spont kostar.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se