Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

Blandade maskinfunderingar inför gårdsbygge

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 12:10:52, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risk för lång och spretig tråd, men jag gör ett försök att hålla det konkret.

Vi, jag och sambon, kommer inom en överskådlig framtid bygga hus med allt som hör till. Sambon är redan delägare av marken så vi har börjat väldigt smått med sekatör och majbrasa ungefär. Frågan är dock, har jag väldigt skeva maskinplaner?

Marken som ska bearbetas är ett gammalt hygge så det är blandat med mer vuxna gamla stubbar och en massa sly som uppenbarligen går att ta med sekatör. Ytan är inte bestämd än men ser ut att kunna vara allt mellan 1-3 hektar.
Stubbar, sly och ovälkomna träd ska bort, en väg ska byggas och en anständig gård ska anläggas. Det syns inte så mycket nu men jag misstänker att det lär finnas en och annan större sten också.
Vi har tillgång till diverse jordbrukstraktorer, både med och utan lastare, och även en äldre minigrävare. Sistnämnda vill jag dock undvika då den förmodligen skulle vara slutkörd efter en insats av den storleken.
För att då istället skaffa eget så började vi titta på Volvo 6300 eller Huddig 960 då det skulle bli en kompromiss som ändå skulle göra ett bättre jobb än en jordbrukare med lastare och minigrävare. Jag har en bunt med timmar i Lännen 8600C sedan ett tidigare liv, så jag är bekväm i maskintypen och är rätt så medveten om vad kompromisserna innebär på åtminstone så ny maskin.
Men utbudet har varit skralt på Volvosidan och prislappen är en aning hög för en maskin som är 30 år gammal. Huddig å andra sidan är ibland läskigt billig så jag har börjat dra öronen åt mig där då jag läste en hel del trådar här om onödigt många elektriska lösningar som kan strula och bli dyra (och förmodligen bidrar till maskiner på Blocket för strax över 100 000:- medan Volvon går på minst det dubbla).

Delar man upp maskinerna så är utbudet betydligt mer fördelaktigt men jag har ingen som helst erfarenhet av äldre grävmaskiner. Jag har otaligt många timmar i Volvo EC/EW140 från sent 00-tal och minutrar i minigrävare från mitten på 90-talet. Men då många pratar gott om just Åkerman så tänker jag mig att det borde inte vara ett problem, så jag har tittat på åtminstone H7 men även H10 och är ändå lite lockad. Med New Comfort antar jag att den inte borde vara allt för olik Volvosarna jag kört.
Vi har fått ett erbjudande om en sliten H12 från 70-något men prislappen var "minst skrotvärdet", då skrotning var alternativet, som då tydligen var runt 80 000.

Sen var det då traktorbiten som lär behövas. Där har jag ett bredare CV men mycket av tiden har varit i L70D och L50A. Vi kan som sagt nöja oss med jordbrukare och kanske skaffa en dumpervagn bara, men jag tänker mig att en hjullastaren även kan vara rätt så behjälplig vid själva bygget med kran och gafflar. Jordbrukaren är lite småbökig med gafflarna då huven är i vägen för mer precision. Det är också lite mer begränsningar på jordbrukarens kapacitet.
Jag har kanske en skev världsbild här men jag inbillar mig att "större" maskiner har en bättre prisbild i förhållande till maskinernas skick än mindre diton på grund av att de mindre maskinerna går som gårdsmaskiner tills de rasar ihop medan de större går tills de inte är ekonomiska inom en verksamhet längre och blir stående då de är för stora som gårdsmaskiner.
Jag har lite blandade erfarenheter där från allt från 4200A till Ljungbys L19 och inbillar mig väl att åtminstone 4200A och L50A har upplevts som lite för klena för det arbete jag haft dem till. T.ex L50:in jag körde rätt nyligt protesterade en del när jag skottade betong från hög till lastbil med en 260 cm planerskopa av modernare slag, men det kanske var maskinens skick i övrigt som orsakade det. Den hör i alla fall till den skara maskiner som spontananvänds oavsett väder, blir väldigt sällan varmkörd och har en hel del skumma ljud som jag inte tycker hör till maskinen.
Så där har vi tittat på 4500 för bekvämligheten med kortspakar och att flera som dykt upp till försäljning har varit rätt så prisvärda. Jag känner mig också lite mer bekväm med tanken på att ha överkapacitet på maskinen om något ska lyftas med människor runt omkring vid t.ex ett husbygge.
Volvos L-maskiner upplever jag ett rätt så högt pris på trots att maskinerna kan se rostiga och ful ut och ha beskrivningar i stil med "glappar och läcker men inget som ställer till med problem. det är ju en gammal maskin."

(Det finns också en liten parentes på hjullastaren och det är att när vi är klara med den så är min bror intresserad av att ha en för att kunna lyfta runt fordon på gården med samt snöröjning.)

Jag vet inte om jag siktar onödigt högt eller drar på mig en ekonomisk katastrof med den storleken på maskinerna.
Hur skulle ni som är mer rutinerade i branschen tänka?
Frågan har säkert ställs en miljon gånger med olika konstellationer av maskiner, så jag är bara tacksam om jag får svar! :grin:

Självklart är jag medveten om att den samlade kostnaden för dessa maskiner kan slängas på första bästa entreprenör och få jobbet gjort på en eftermiddag men då vi inte vet hur stor yta som ska grävas upp, hur det ska utformas eller placering av alla byggnader så kändes det säkrare att skaffa maskinerna själv och göra arbetet när andan faller på i lugn och ro.
Vi skulle isåfall göra det klassiska att skaffa maskiner - göra arbetet som behövs - sälja maskiner.
Sambon har inga hämningar så hon skulle kunna köpa en H25:a bara den är fin, så där är jag inte så hjälpt att bolla idéer. :razz:
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B



magloman

#2 » 13:08:21, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En h7 bandare så ny som möjligt är ju nr1.
Kommer då o då ut på annons.

Sen kranjibb till den för lyft. Kan man ha gafflar utan tiltrotator så skulle jag köp det med.

Finns det jordbrukstraktor så är ju dumperkärra till en så vettigt.

Sen efter ett tag köp hjullastare om det behövs
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Martin.Eriksson

#3 » 17:05:12, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är budgeten?

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

tortap

#4 » 17:32:51, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har grejat på med yanmar 5.7 ton och 4300 i sommar det har varit grymt. Kunde tänka mig större grävare och mindre hjullastare men man tar vad man får. 8-14 ton bandare skulle va min dröm att ha själv men skulle jag göra iordning en tomt och sen sälja maskin skulle jag kunna tänka mig mycket större grävare några år, varför inte liksom. Snö är tungt så mindre än 6 tons hjullastare skulle jag inte vilja ha typ terex, atlas och såna, men finns inte en chans att jag byter bort 43an när jag nu har den. Kunde ha en l90 4400 eller så också men de blir ganska mycket tyngre så l50, 4300, tidig L70 tycker jag bäst om. Långspakar är absolut inget problem på en gårdsmaskin.

Inte så strukturerat men det var några tankar i alla fall.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Antevante

#5 » 20:28:25, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt olik min egen situation för ett par år sedan.
Jag skulle råda dig att köpa en så bra bandgrävare du har råd med. Minimum 12 ton. Rototilt inget krav.
Sen lägga pengar på ett par gafflar till den.

Då har du bra kapacitet på grävning och möjlighet att lyfta högt och flytta grejer.

Hjullastare är ju väldigt behändigt men om du har tillgång till vettig jordbrukare med gafflar så räcker det långt. Sällan några tyngre grejer man hanterar på byggen. Det tyngsta jag hanterade var nog trekammarbrunnen i betong.

Hur ser tomten ut. Behöver du flytta material långt? Finns det bra material att bygga med under? Eller bara att täcka av vegitation?

Du klarar ju allt markjobbet med en bra grävare. Hjullastaren har sina fördelar men gör egentligen inget som inte går göra med grävmaskinen om man har tid. Har du långa avstånd så är ju dumpervagnen ovärdelig.
Jag grävde upp fyllnadsmaterial på min tomt ca 4meter djupt, ca 100 meter från huset. Hade tillgång till en L90 och flyttade massorna.
Men Behöver inte vara speciellt långt för att hjullastaren blir tämligen ineffektiv, rent bränsle och kapacitetmässigt.

En dumpervagn är nog den billigaste lösningen där. Då du redan har traktor.

Förslag till priolista.
1. Grävmaskin minst 12 ton.
2. Dumpervagn.
3. Hjullastare

Så jag är på maglos linje kan man säga.

Verkar vara ett kul projekt ni har på G!

/Ante

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#6 » 11:07:30, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Vad är budgeten?

Vi har ingen egentlig budget utan vi utgår från vad vi hittar och behöver. Men jag har utgått från att det kommer läggas mer pengar på grävmaskinen än hjullastaren då grävaren kommer användas i större utsträckning.

Antevante skrev:Hur ser tomten ut. Behöver du flytta material långt? Finns det bra material att bygga med under? Eller bara att täcka av vegitation?


Kan till och med bjuda på bilder:
http://square-one.se/friggebod/DSC_0958.JPG
http://square-one.se/friggebod/DSC_0967.JPG

Jag har inte gjort någon större undersökning än men "vägen" som syns blev lite av en lervälling när jag körde in med ena jordbrukaren och fiskade upp lite gammalt skrot som tidigare ägare dumpat i skogen. Så det är i alla fall rätt så mjukt och blött just där där. Det finns lite synligt med sten ovan mark men inte särskilt mycket.
Närliggande områden är rätt så sandiga och grusiga så med lite förhoppningar finns det annat än lera även här. Det kommer behövas utfyllnad på sina platser oavsett.
Området är i dagsläget rätt så avlångt med drygt 200 meter från ena änden till den andra och runt 80 meter brett men det kan ändras beroende på väder, vind och åsikter.

Vi tänkte nyttja lite djur (häst och gris) för att bli av med delar av vegetationen och få en bättre bild av området.


Jag har kört med gafflar på en maskin med rototilt men det kanske funkar med enbart slänthydraulik också.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Göran Ekman

#7 » 14:13:02, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräv maskin något lämpligt som dyker upp.
Blir inte riktigt klok på vad du ska ha en hjullastare till.
Du har tillgång till jordbruks traktor med frontlastare.
Eftersom det är jag som skriver, kan jag tycka att ska man bygga är en teleskoplastare en lämplig maskin.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#8 » 16:26:50, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Gräv maskin något lämpligt som dyker upp.
Blir inte riktigt klok på vad du ska ha en hjullastare till.
Du har tillgång till jordbruks traktor med frontlastare.
Eftersom det är jag som skriver, kan jag tycka att ska man bygga är en teleskoplastare en lämplig maskin.
Göran i Norråmyra

Egentligen främst för att jag såg en del jobb framför mig där skopa, gafflar eller kranarm kunde vara nödvändigt. T.ex flytta material från ena änden till den andra eller den dagen det kommer in en lastbil på gården som behöver lossa något stort och/eller tungt såsom väggsektioner till maskinhallen vi ska ha.
Jordbrukaren med lastare (Valtra 6650) har både gafflar och planerskopa men den har vissa begränsningar. Jag har t.ex flyttat en bunt 120-gips och det blev i tyngsta laget med enbart hjulvikter och jag har lossat ett par lastbilar och då hamnar flaket en bit under huven på traktor så sikten är lite halvkass.
Det är förstås bara petitesser som går att lösa med lugn och metodisk körning men jag blev lite frestad när jag sett prislapparna på både Blocket och Klaravik för just Volvos 4500.

Men jag kan villigt erkänna att jag hör till skaran människor som villhöver mycket och kan redan flera månader i förväg planera för stora insatser för att göra vad-det-nu-är till den bästa i världen genom totalrenoveringar, uppgraderingar och dylikt. Sen slutar det med massa drömmar bara. :P
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Martin.Eriksson

#9 » 16:36:04, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En grävmaskin är en grävmaskin så är det mycket gräva som gäller så är ju sån bäst men jag själv gick från bandgrävare till en huddig å huddigen är ju sanslöst mycket mer multi. Bara lyfta skopa å åka. En bandare tar halva dan å larva runt bara för att man har skopan på fel ställe tex. Pallhantering är väl ingen höjdare med huddigen men går ju ha gafflar bak istället så ser man ju ändå. De ja tänkte på budgeten är att de finns lite 960 å 1160 för 280-400 tusen. Du slipper flera olika maskiner men dom kam va lite dyrare å hålla igång jämfört med en gammal h7a tex..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2

#10 » 10:11:54, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag instämmer med de flesta andra här om att det låter som grävare är prio ett för dig. Angående storleken så vad du än köper så kommer den att vara både för stor och för liten, oftast samtidigt också... :mrgreen:
Jag har en 12 tons maskin. Då får man upp räckvidden en ganska bra bit, men det betyder också att det blir jobbigt om man är inne i skog eller bland hus.

Men när det gäller lastmaskin så skulle jag alla dagar i veckan titta på teleskoplastare! Jag köpte min i samband med att vi började renovera boningshuset. Min fru var helt emot detta och tyckte att det var bara en sak till som skulle bli stående och skräpa, men trots att hon är helt ointresserad av maskiner har hon sagt att det var ett bra köp.
Med fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning så tror jag maskinen är smidigare än en midjestyrd maskin i samma fysiska storlek. Terrängframkomligheten är säkert sämre (pga mindre men bredare hjul) men den är ändå imponerande. Att kunna lyfta upp takstolarna exakt på rätt plats var imponerande, men ännu mer att man kunde göra detta säkert, ha lasten hängande i flera timmar med avstängd motor utan att det sjönk, att de flesta (om de inte är jättegamla lik) troligen är godkända för personlyft vilket hjulare oftast inte är osv.
En sak jag brukar berätta om var när vi spikade råspont på frontespisen. På ena sidan är en van taktäckare och en duktig kille som var nyutexaminerad från Peabs byggskola. De hade både erfarenhet och ställning. På andra sidan var jag själv (inte alls erfaren på sådant jobb), utan ställning men med teleskoparen. När de andra två var uppe vid nocken hade jag fyra (!) brädor kvar. Att ha materialet nära är värt så extremt mycket att det (nästan) uppvägde att de var två, erfarenheten och ställningen.
När jag spikade råspont var det riktigt bekvämt. Hade packen precis bakom mig. Lavade på och spikade så långt jag nådde, därefter ställde jag mig på packen, startade maskinen, hissade upp mig en meter, stängde av, allt med fjärrkontrollen, och därefter fortsatte en meter till.
Mycket trevligt när man ska upp på ett tak, vare sig det är ett stort jobb eller bara något litet som måste fixas. Det är så enkelt att bara hissa upp sig själv jämfört med att sätta upp ställningar och stegar.
Ska man måla en vägg eller liknande är det också mycket bekvämare än att sätta ställning. Har man mycket som ska göras är givetvis ställning bättre (som om man ska byta all panel och foder runt fönster, därefter måla panelen flera varv för att avsluta med att måla foder, vindskivor osv), men ska man bara bättringsmåla ett varv är teleskoparen enormt mycket enklare.
Vill du ha inspiration till varför man bör ha en teleskopare finns kanske lite bilder på den i min husbyggartråd... :mrgreen:

Men det bästa av allt var nog att trots att teleskoparen är så enormt mycket bättre för husare än vanlig lastmaskin så var det när jag köpte mycket billigare med teleskopare i jämförbar ålder och skick. Men detta var ungefär 13 år sedan så jag vet inte hur prisbilden ser ut nu.
Jag kan lugnt säga att jag hade aldrig orkat komma så långt med mina byggen utan teleskoparen. Den har varit helt ovärderlig i mina byggprojekt här hemma.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

robin.gustavsson

#11 » 16:51:20, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man göra en vettig tomt av 3ha skogsmark så skulle då jag satsa på en stor grävare, minst en 25 ton. Betydligt bättre kilopris på en sån gentemot en 12-13 ton.
Blir snabbt mycket massor som ska omfördelas på en tomt så då är det bra med lite storlek.

Så min rekommendation blir en stor grävare och en typ 4400/4500:a lastmaskin.
När tomten ser ut som du vill ha den så säljer du iväg båda två och köper en huddig då som gårdsmaskin och hjälpreda vid byggnation.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

treaser2

#12 » 20:03:59, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att om möjligt stycka av så den nya fastigheten kan få en 120 kod.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

BM425

#13 » 21:15:15, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några saker man ska vara medveten om när man köper en maskin för eget bruk.
Vill jag/kan jag meka själv?
Går någon vital del sönder kan man stå där med ett lik som bara tar tid o kostar pengar.
Har jag tiden att köra maskin?

Jag behövde gräva utloppsrör 300m för mitt avlopp på grannes mark av olika anledningar. Det lejde jag för o gick som dikes slav själv.
I övrigt har jag grävt själv men mitt projekt har tagit mycket längre tid än önskvärt. En erfaren maskinist vet hur man ska göra o slipper göra misstag.

Min maskin en Atlas 1602 från -74, lagt många timmar på underhåll.
Jag skulle förmodligen göra samma sak igen :screwy:

Mitt projekt är Avlopp, vatten, el, dränering o grundläggning för två hus, på befintlig gammal tomt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#14 » 15:21:38, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär blev det:

Bild

Maskinen köptes på rekommendationer istället för annons och en avgörande punkt var att den stod väldigt nära till så att transporten inte skulle utgöra halva maskinens värde.

Det som möjligtvis är lite synd är att all information om maskinen kommer från grannen till en tidigare ägare. Den vi köpte den av köpte den i sin tur av dödsbo som har haft maskinen sedan 00-talet, så maskinens liv de sista 20 åren är det ingen som har jättebra koll på.
Motorn ska ha renoverats för 500 timmar sedan. Exakt vad som har gjorts och när vet ingen idag men den går fint och är väldigt lättstartad.
Vi inledde med att byta bränslefilter och tömma tanken då det var för mycket kondens i så att den inledningsvis inte gick att starta.
Alla anslutningar för hydraulik är torra och inga större glapp annat än i skopan/redskapsfästet.

Det vi har att göra på att-göra-listan är följande:
* Reglage för flytläge, svänghållsbroms och automatgas sitter fast
* Ena larven behöver spännas (tidigare ägare gjorde ett försök med fettsprutan men fick inte grejerna att röra sig)
* En larvplatta sitter löst
* Svängbromsen (den för larvsvängning) uppges inte funka men den funkar för mig om jag kör med larverna i luften. På marken så är det på gränsen att den vill kränga av den slaka larven och den svänger dåligt. Ja, jag har läst Antons uppmaningar att se till att tankningspumpen är avstängd men när jag slår om den så verkar det bara göra att bommen inte går att lyfta så det får felsökas ännu mer. Kanske grejerna bara kärvar?
* Generatorn linjerar lite sådär med motorns remskiva så remmarna skriker och varningslampan i panelen lyser
* Luckan vid just generatorn/kylaren är låst och ingen nyckel till något utav låsen följde med
* Handtaget till hyttdörren är borta
* Någon utav underrullarna ska enligt utsago stå stilla men det gick inte att avgöra när den lossades och kördes från trailern
* Inte en lampa lyser utanför maskinen

Utöver det så är det bara att köra. Jag är fånigt nöjd då jag inte kört större maskiner sedan slutet av 00-talet, utan fått nöja mig med minigrävare och sambon har nu koll på hela Sveriges utbud av tjälkrokar och planeringsskopor med B27-fäste :D
Jag var skeptisk till en början då H12:orna är lite gamla idag och att jag hade uppfattat fel från ett inlägg här om spakarnas funktioner till grävningen. Men efter körning kändes den inte så antik. Kanske inte lika lyxig som maskinerna jag körde sist som hade en massa elektronik och komfort, men den är betydligt mer följsam än ettriga minigrävare och kapaciteten slår då de maskiner jag körde förr. Motorn varken hörs eller känns av inne i hytten, däremot lär den väl vilja ha en hel del soppa med tanke på tankens storlek!

En lekmans utlåtande...

Vi kommer använda detta år till att fixa de fel som behöver fixas medan några grisar får börja med den tilltänkta tomten. Beroende på dagsform blir det kanske lite insatser på det estetiska också.

Den enda egentliga besvikelsen är väl att "Åkermans"-pärmen med instruktionsbok/servicehandbok som följde med verkar ha bott på en mindre lämplig plats så den är rätt så ful och delvis svårläst. Bara pärmen i sig kändes lite cool.

4 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B


Återgå till Övriga entreprenadmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se